نشست مجازی بزرگداشت حافظ در گناوه برگزار شد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
نشست مجازی بزرگداشت حافظ در گناوه برگزار شد

به گزارش چغادک نیوز، معاون اجرایی و گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور یکشنبه شب در این نشست به موضوع هوشمندی خلاقانه حافظ بر اساس نظریه هوش‌هشت گانه گارد نر پرداخت و اظهار داشت: هوش یکی از شاخه‌های مهم روانشناسی تفاوت‌های فردی است و سابقه مشاهده تفاوت‌های هوشی افراد به قدمت تاریخ علم است.

بهادر باقری افزود: بر اساس هوش زبانی و کلامی در نظریه گارد نر، داشتن اطلاعات عمومی بالا، توان سخنوری، خوب نوشتن از ویژگی‌های افراد دارای هوش زبان شناختی است.

وی گفت: این مهم در اکثر شاعران بویژه حافظ به صورت سرشار وجود داشته است چرا که حافظ بهترین واژگان، استعارات و تشبیهات را در اشعار خودش به کار برده است،

معاون اجرایی و گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور اضافه کرد: حافظ از نظر زبان شعر خودش را به بهترین شکل ویرایش کرده و به زیباترین شکل آراسته است.

باقری به هوش موسیقایی از دیدگاه گاردنر اشاره کرد و گفت: حافظ هم حافظ قرآن و هم موسیقی دان بوده است، چرا که حافظ موسیقی را در شعر خودش نهادینه کرده و اندیشه خود را در مناسب‌ترین موسیقی بیان کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: حافظ مهارت ویژه ای در برقراری ارتباط کلامی با دیگران دارد و با شعرشان دل‌ها را فتح کرده و به جاودانگی رسیده است

مدیر انجمن دوستداران حافظ استان بوشهر نیز در نشست مجازی بزرگداشت حافظ با طرح موضوع که چرا وقتی حافظ می‌خوانیم حال خوب به انسان دست می‌دهد اظهار داشت: خوشبختی و احساس خوشحالی یک فرایند و امر ذهنی است یعنی باید اتفاقاتی در بینش و نگرش انسان رخ دهد تا بتواند خوشحال بماند.

عباس عاشوری نژاد افزود: شاد زیستن مسئله مهم و ارزشمندی است که از دیرباز ذهن بشر به آن متوجه بوده و انسان‌ها همه به دنبال شادی هستند و شادی رشته جدیدی در روانشناسی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر گفت: شادی از میان تعریف‌های متعدد عبارت از هیجان مثبتی است که از دو بعد رفتارهای اجتماعی و رضایت درونی تشکیل شده است و می‌تواند احساس نشاط فرد را نشان دهد و در واقع احساسات مثبت زیاد، رضایت بالا از زندگی و احساسات منفی کم سه عامل شادی هستند.

عاشوری نژاد ادامه داد: شادی با شادکامی تفاوت‌هایی دارد و شادکامی یکی از شش هیجان آدمی است که در کنار تعجب، ترس، خشم، تنفر و نگرانی دارای جایگاه ویژه ای دارد و اغلب انسان‌ها در میان دو طیف کم و زیاد شادی قرار دارند و انسان‌های شاد دارای عزت نفس، حس کنترل و خوشبینی بیشتری دارند و افرادی مقصود گرا و به دنبال هدف در زندگی هستند.

وی بیان کرد: اولین ویژگی یک انسان شاد و خوشحال یا سخنی که باعث شادی پایدار می‌شود این است که ما را متوجه ارزشمند بودن زمان حال می‌کند و عارفان بخصوص حافظ یک شاعر عارف به این نکته توجه داشته است.

وی گفت: یکی از ویژگی‌های مشخص عارفان و به ویژه حافظ، تمرکز و تاکید بر زمان حال و غنیمت شمردن وقت است و بر مسئله بر زمان حال و اکنون زیست بودن بسیار تاکید دارد.

عاشوری نژاد یادآور شد: از نظر روانشناسی انسان خوشحال انسانی منفعل نیست و برای شاد زیستن باید هدف داشت و برای رسیدن به هدف کوشید و انسان تلاشگر و کوشا انسانی خوشحال است و حافظ نیز کسی نیست که بگوید بنشین و خوش باش و زندگی را به دست تقدیر بسپار بلکه او انسانی است که خود حرکت می‌کند و انسان‌ها را به حرکت و داشتن هدف تشویق می‌کند.

وی با اشاره به اینکه از دیدگاه روانشناسی انسان شاد به آینده امیدوار است و انسان‌های ناامید نمی‌توانند یک شادی عمیق درونی داشته باشند گفت: از مشخصه‌های بارز حافظ و شعر او همین امیدواری است اگر چه به بی وفایی، جنگ، بدبختی، نامردمی در شعر خودش اشاره می‌کند ولی بسیار زیاد از امید سخن می‌گوید و در ادامه غزلیات خود پس از بیان مشکلات انسان‌ها را به آینده امید می‌دهد این یکی از خصوصیات شعر حافظ است.

وی گفت: از دیگر خصوصیات انسان شاد در بند تعلقات دنیا نبودن است که خود را فقط محدود به دنیا نمی‌کند و حافظ به فراوانی این نکته آزادی از بند دنیا را بیان کرده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر یکی از شاخصه‌های شادمانی را سپاسگزار بودن انسان بیان کرد و گفت: آدم‌ها که دائم اهل شکایت هستند نمی‌توانند خوشحال باشند و از امکانات که در اختیارش هست لذت ببرد و حافظ این نکته را هم گوشزد می‌کند که ا انسان شاکی از زمین و زمان نمی‌تواند شاد باشد بلکه باید شکرگزار بود.

وی افزود: از دیگر ویژگی‌های انسان شاد بر خود و دیگران سخت نگرفتن، عیب پوشی کردن، از خطایای دیگران گذشتن و داشتن دوستانی که او را دوست دارد است و حافظ نیز به این نکات اشاره دارد و در غزلیات خود ما را به این سمت سوق می‌دهد.

این نشست با استقبال بسیار خوب شرکت کنندگان مواجه شد.

منبع: مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false