چک ۲۰۰۰ میلیاردی نوبخت نقد نشد/ حکایت پروژه‌ها و یک سفر ناتمام | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
چک ۲۰۰۰ میلیاردی نوبخت نقد نشد/ حکایت پروژه‌ها و یک سفر ناتمام

به گزارش چغادک نیوز؛‌ علیرضا نوری کجوریان: ۲۳ مردادماه همین امسال بود که بالاخره پای معاون رئیس جمهور و رئیس خزانه ملی و سازمان برنامه و بودجه در شرایط کرونایی به استان مازندران باز شد و از همان پای پرواز شروع به بازدید از ۱۸ پروژه ناتمام کرد.

رهاورد این سفر دو روزه که هرچند گلایه غرب مازندرانی‌ها از اینکه معاون رئیس جمهور به این منطقه سفر نکرده است را به همراه داشت، دو هزار میلیارد تومان بودجه مصوب بود که هنوز بخش قابل توجهی از آن اختصاص نیافته است و این وعده‌ها به وعده‌های بی شمار این دولت افزوده شده است.

اگرچه بسیاری از پروژه‌های بازدید شده یک دهه از اجرا و آغاز آنان می‌گذرد و سفر شب و روز معاون رئیس جمهور این تصور را ایجاد کرد که از آن قفل گشایی شود، اما همچنان با گذشت یک دهه و ۵۳ روز همچنان کلید تدبیر در آن کارگشا نبوده است و منتظر زمان بیشتری برای رمز گشایی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه همان بدو ورود همه توپ‌ها را به زمین مسئولان استانی و شهرستانی انداخت و از آنان خواست تا نسبت به تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره تا پایان سال متعهد شوند اما با جیب خالی چنین امری از اساس محال و بیهوده است.

قرار بر این شد که هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های اولویت دار نیمه تمام تخصیص یابد و در کنار آن ۵۷۷ میلیارد تومان نیز برای ۱۰ پروژه بزرگ و شاخص در حوزه‌های عمرانی، تولیدی، بخش کشاورزی، صنعتی و خدماتی مصوب شده است.

وعده پای پرواز معاون رئیس جمهور / ‏‬ از بلوار جوادالائمه چه خبر؟ / ‏‬ مدیرکل فرودگاه: هنوز اعتباری نیامد

نوبخت استارت سفرش را از پای پرواز و پیاده شدن از فرودگاه ساری زد و آن گونه که سایت‌ها دولت نوشته بودند، معاون رئیس جمهور به محض پیاده شدن از هواپیما، برنامه‌اش را با بازدید از مسیر دسترسی فرودگاه دشت ناز شروع کرد. اجرای راه دسترسی جوادالائمه فرودگاه دشت ناز ساری از جمله طرح‌هایی بود که از آن بازدید شد.

بیش از ۵۰ روز از سفر معاون رئیس جمهور می‌گذرد و با آنکه قرار بود ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای دو پروژه مهم داده تا عملیات اجرای ان آغاز شود، خبری از اعتبار این پروژه‌ها نیست.

سعداله وطنخواه مدیرکل فرودگاه‌های مازندران در این زمینه درباره اینکه آیا اعتبارات وعده داده شده معاون رئیس جمهور برای اجرای پروژه‌های فرودگاه محقق شده است، می‌گوید: هنوز اعتباری دریافت نکردیم.

وی ادامه داد: فقط صورتجلسه‌ای برای تخصیص ۱۰ میلیارد تومان امضا و قرار شد تا پایان سال هزینه شود اما تاکنون اعتباری دریافت نکردیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات را از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و راه و شهرسازی پیگیری می‌کنیم، افزود: تاکنون چیزی به ما تخصیص داده نشده است.

اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای جاده‌های دسترسی و روستایی منتهی به فرودگاه حدفاصل بلوار جوادالائمه در نظر گرفته شد زیرا دو جاده روستایی خاکی وجود دارد که باید آسفالت، بهسازی و ایمن سازی شود مدیرکل فرودگاه‌های مازندران یادآور شد: اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای جاده‌های دسترسی و روستایی منتهی به فرودگاه حدفاصل بلوار جوادالائمه در نظر گرفته شد زیرا دو جاده روستایی خاکی وجود دارد که باید آسفالت، بهسازی و ایمن سازی شود و علاوه بر این جاده جوادالائمه نیز باید بهسازی و ایمن سازی شود.

وطنخواه در پاسخ به اینکه پروژه‌های مصوب سفر به دلیل نبود اعتبار اجرایی نشده است، افزود: منتظر دریافت اعتبار برای اجرایی شدن هستیم.

پروژه تصفیه خانه فاضلاب ساری

طرح تصفیه خانه فاضلاب مدول دوم شهر ساری رهاورد دولت یازدهم است و از سال ۹۳ عملیات آن آغاز شده و یک قدم مانده به افتتاح لنگ اعتبار مانده است و اگر چک وعده ۵۰ میلیارد تومانی دولت پاس شود، می‌توان به افتتاح آن امیدوار بود.

آن گونه که مجید عبداللهی مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران می‌گوید، این پروژه ۲۲ هزار مترمکعب ظرفیت دارد و با پیشرفت ۹۰ درصدی نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل است و با بهره برداری از آن ۱۰۵ هزار نفر از جمعیت دیگر ساری از مزایای آن بهره مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه در صورت تحقق این اعتبار این پروژه مهم کامل می‌شود، گفت: تاکنون بیش از ۸۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

وی ادامه داد: اعتبار برای این منظور در قالب رهاورد سفر دکتر نوبخت تخصیص داده شد و منتظر ابلاغ آن هستیم اما تلاش می‌کنیم پروژه تصفیه خانه را قبل از سال جاری تکمیل و افتتاح کنیم.

گره ۱۳ ساله تالار مرکزی ساری باز نشد

تالار پررمز و راز مرکزی ساری که پرونده آن روی میز سه دولت مفتوح مانده است ۱۳ سال به دلیل مشکلات مالی متوقف بود، این پروژه لنگ ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار ناقابل است تا گره آن بازگشایی شود.

عباس زارع مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: ساخت این پروژه از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است و قرار بود دو ساله به پایان برسد و خلأ نبود فضای حرفه‌ای برای فعالیت‌های حرفه‌ای هنری را در مرکز استان پر کند.

وی افزود: در این مجموعه بزرگ فرهنگی و هنری، یک سالن هزارنفره، یک سالن ۲۰۰ نفره ویژه کودکان، یک سالن ۴۰۰ نفره، محیط کارگاهی و تمرینی، سالن همایش و نگارخانه، کتابخانه، فضای خدماتی و رفاهی و مجتمع اداری پیش‌بینی شده است.

زارع در پاسخ به تأمین اعتبار وعده شده با اظهار اینکه در دست انجام است، از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد اما شواهد و بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که چک این پروژه هم همچنان وصول نشده است.

نیروگاه زباله سوز و سفرساز ساری

وقتی اسم نیروگاه زباله سوز در مازندران به میان می‌آید ناخودآگاه به یاد سفرهای وقت و بی وقت مسئولان شهری نوشهر و ساری در دوره‌های گذشته به فرنگ و بازدید از پروژه‌های زباله سوز کشورهای خارجی از چین خواهیم افتاد. سفرهای پرهزینه ای که اگر بگوییم دستاوردی جز تور گردشگری برای شوراها و شهرداری نداشت، سخن بیهوده و گزافی نباشد و اکنون بسیاری از فرنگ رفتگان مشغول پاسخگویی به نهادهای نظارتی هستند و یا در بازداشت به سر می‌برند.

نیروگاه زباله سوز شهرستان ساری یکی از پروژه‌های مصوب سال ۸۸ و از مصوبات کاغذی سفرهای استانی دولت نهم و دهم است که میانگین پیشرفت فیزیکی ابنیه آن ۴۰ درصد، خرید تجهیزات ۶۶ درصد است و در قانون بودجه امسال برای تکمیل پروژه ۸۵ میلیارد تومان اعتبار ریالی و ۴.۷ میلیون یورو اعتبار ارزی خرید تجهیزات مصوب شد.

طبق گزارش رسمی استانداری مازندران تاکنون برای این پروژه زیست محیطی بیش از یک هزار و ۱۱۹ میلیارد ریال اعتبار مصوب شد و طبق وعده مسئولان شهرداری ساری به عنوان کارفرمای اجرایی، این پروژه تا پایان سال جاری بهره‌برداری می‌شود.

نوبخت در بازدید از این پروژه وعده داد که تمام اعتبار مورد نیاز این پروژه زیست محیطی و پسماند استانی را تأمین کند و با آنکه هنوز اعتباری داده نشده اما روند اجرای پروژه در دست اقدام است.

عباس رجبی شهردار ساری، ظرفیت نیروگاه زباله سوز ساری را حدود ۴۵۰ هزار تن در روز بیان کرد و گفت: در ساخت این نیروگاه تمامی عوامل زیست محیطی رعایت شده است.

در صورت بهره برداری از این پروژه معضل زباله شهر ساری که هم اکنون سالانه با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی در منطقه پشت کوه در ۱۳۰ کیلومتری جنوب این شهر دپو می‌شود، رفع خواهد شد.

خانه‌های ۲۰۰۰ محروم مازندران کلنگ زنی شد

ساخت مسکن برای دو هراز نیازمند و محروم در ساری از دیگر طرح‌هایی بود که طبق تفاهمنامه با کمیته امداد و بنیاد مسکن عملیات اجرایی آن آغاز شد، بررسی‌های خبرنگار مهر نشان می‌دهد این پروژه با توجه به دخیل بودن دستگاه‌هایی نظیر کمیته امداد و بسیج سازندگی، ساخت آن در حال انجام است.

تکمیل بیمارستان ۳۷۰ تختخوابی ساری ،۲۲۷ تختخوابی قائمشهر، سالن شش هزار نفره ساری، اعتبار تکمیلی برای سد لاستیکی سرخرود محمود آباد، توسعه فرودگاه بیشه‌کلای محمودآباد، کمربندی در حال احداث نور به رویان، فعالیت آزمایشی نیروگاه زباله سوز نوشهر از دیگر پروژه‌هایی بود که وعده معاون رئیس جمهور را برای تزریق منابع مالی در پرونده دارد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که همچنان این طرح‌ها و متولیانش در آرزوی نقد شدن چک وعده‌های نوبخت هستند.

سفر دوباره نوبخت، شاید وقتی دیگر

معاون رئیس جمهور در سفر حدود دو ماه قبل خود یک وعده دیگر و عملی نشده هم داد و آن این بود که بعد از دو هفته دیگر به مازندران و مناطق غربی سفر کند تا از طرح‌هایی که فرصت بازدیدشان مهیا نشد، بازدید کند و همچنان مازندرانی‌ها منتظر این قول هستند.

بیش از ۵۰ روز از سفر مردادماه معاون رئیس جمهور به مازندران می‌گذرد , در تماس با روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران جویای رقم اعتباری تخصیص داده شده رهاورد سفر نوبخت می‌شود که می‌شنود هنوز تخصیص اعتبار ابلاغ نشده است و به محض ابلاغ اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false