صدور کارت شهروندی راه حل پیشگیری از کرونا و تقسیم عادلانه خدمات شهری | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
صدور کارت شهروندی راه حل پیشگیری از کرونا و تقسیم عادلانه خدمات شهری

به گزارش چغادک نیوز: علی طبیب نژاد از کنشگران مدنی فعال در استان بوشهر در یادداشتی نوشت: در زمان جنگ بدلیل کمبود کالای اساسی، از طرف دولت کوپن صادر وبه خانواده ها تحویل داده شد، در این سیستم سرکوپن مشخص می‌کرد که هرخانواده ساکن کدام شهر و یا روستا است و براین اساس و طبق آمار موجود کالای اساسی شهرها تامین می‌شد .

همانگونه که اطلاع دارید در جریان شیوع ویروس کرونا درمبادی شهرها اقدام به کنترل تردد خودروها شد و مِلاک مکان زندگی افراد، پلاک خودروها درنظر گرفته می شد که بعدا متوجه شدیم از سوی برخی افراد در ازای رد و بدل شدن مبالغی، سرنشین خودرو جایگزین فردی بومی شده و وارد شهر می‌شدند.

در پی اطلاع از ترفند های فریب کارانه سودجویان، عوامل ایستگاه غربالگری و تب سنجی در ورودی شهر اقدام به چک کردن بیمه نامه خودروها نمودند تا مشخص شود مالک خودرو ساکن شهر مورد نظر است یا خیر که در این طرح نیز ایرادات زیادی وجود داشت و به عنوان مثال مالک، خودرو را از شخص دیگری خریده، هنوز موعد تمدید بیمه نامه نرسیده ولی ساکن شهر بوشهربود.

در طرح بعدی  قولنامه و یا سند منزل در ایستگاه کنترل می شد و بعد از مدتی مشخص شد که برخی برای عبور دادن افراد مسافر وخصوصا بعضی از مالکان خانه های مبله مبادرت به تنظیم قولنامه جعلی می کردند و این کار را خیلی مشکل می‌کرد.

بعد از این ماجراها وتجربه حاصل؛ به نظر اینجانب ما باید برای هر شخص جدای از کارت ملی که نشان دهنده ملیت شخص است، کارت شهروندی نیز صادر نمائیم تا در این شرایط بتوانیم تشخیص دهیم که چه کسی ساکن چه شهر و یا روستایی است.

به نظر می رسد این کارت می تواند در نظام شهری برای بسیاری از ارائه خدمات شهری نیز مفید باشد، به عنوان مثال هر شهروند ساکنان شهر بوشهر با دردست داشتن این کارت می‌توانند از خدمات شهرداری این شهر بهره‌مند شوند؛ اما یک توریست و مسافر برای استفاده ازاین امکانات باید هزینه پرداخت نماید که این امر موجب رونق شهرخواهد شد.

صدور کارت شهروندی باعث می شود در معاملات ملکی؛ یک شهروند بوشهری بتواند با دردست داشتن این کارت از تخفیفات مالیاتی و عوارض شهرداری بهره مند شود و تخفیفات به شهروندان غیر بوشهری تعلق نگیرد و در تمامی روستا ها و شهرهای استان نیز عدالتی نسبی و متوازن برقرار شود.

به عبارتی با این اقدام و استفاده از مزایای سرمایه گذاری در هر شهر، یکی از مهمترین و کاربردی ترین بهره ها را می توان از آن جست.

استفاده و بهره کافی از این کارت زمانی به اوج خود می رسد که در ایام انتخابات شوراها و مجلس؛ اجازه خواهد داد هر شهروندی که ساکن بوشهر است برای آینده شهرش تصمیم گیرد و ارائه آن قطعا از تخلفات انتخاباتی و همچنین حضور فله ای افراد از شهرها و روستاهای همجوار جهت رای دادن به کاندیدایی خاص  پیشگیری نموده و رضایت مندی عمومی را به همراه خواهد داشت.

در پادگانها نیز سربازانی که رای می دهند اغلب بدلیل غیر بومی بودن شناختی از شهر ونامزدهای انتخاباتی ندارند و نباید حق رای دادن و اظهار نظر برای شهر را داشته باشند، چون انتخاب آنها برآورده کردن نیازهای شهروندی آنها در پی نخواهد داشت و به قول معروف باری به هرجهت رای میدهند؛ ولی رای آنها سرنوشت ساکنان آن شهر را رقم خواهد زد .

کارت شهروندی هوشمند می‌تواند به طرح های مفید شهرداری نیز کمک شایانی نماید به عنوان مثال تفکیک زباله از مبدا؛  که هر شهروند باید در منزل و مکان زندگی خود این کار را انجام دهد واگر تفکیک از مبدا از سوی شهروندی انجام نگیرد از امتیازات این کارت بهره ای نخواهد برد وحتی جریمه خواهد شد .

در جریان مبارزه با کرونا به این نتیجه رسیدیم که چرا شهروندانی که موارد بهداشتی را رعایت نمی کنند جریمه نمی‌شوند؟ اگر چنین کارتی صادر شود با آن می توان اشخاص را جریمه کرد  واین عامل مهمی می تواند  برای کنترل شیوع ویروس کرونا باشد.

صدور کارت هوشمند شهروندی می‌تواند بجز موارد کرونا در امر رعایت نکردن حقوق شهروندی اعمال گردد؛ مثلا در زمانی که چراغ راهنما سبز است و شهروند اقدام به عبور از عابر پیاده میکند و یا زباله در سطح شهر رها می‌کند و خیلی از این گونه موارد .

در اختصاص بودجه‌ برای استانها، شهرها‌ و روستاها آمار وسعت وتعداد جمعیت لحاظ می شود وبا وجود این کارت، شهروند هرشهر می تواند بصورت عادلانه از امکانات بودجه ای برخوردار شود، یکی از این موارد اولویت بندی  ارائه صدور مجوز طرح های اقتصادی هرمنطقه به شهروندان همان شهر،  دریافت وامهای بانکی برای ایجاد طرح های اقتصادی برای شهروندان همان شهر ویا استخدام نیروی انسانی بومی در پروژه های شهری ویا روستایی می باشد.

یکی دیگر از عواید این کارت، هویت بخشیدن به شهروندان هر شهرو روستا است و بسیاری از مزایای دیگر که بنا به شرایط وقت میتوان از آن استفاده نمود.

در این طرح هر شهروند که به سن قانونی می رسد با مراجعه به باجه های خدمات دولتی وبا ارائه سند ملکی ویا اجاره منزل؛ مکان زندگی خود،  حساب بانکی و شماره تلفن همراه خود را مشخص و ثبت می نماید که بجز کد ملی کد شهروندی نیزدریافت خواهد کرد و در زمانی که به شهر دیگری نقل مکان می نماید با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت  کارت خود را تعویض خواهد کرد.

بر این اساس هر شهر و یا روستا دارای کدی خاص همان استان خواهد بود و هر شخص نیز با پیش کد آن شهر کد شهروندی دریافت می نماید و همچنین افراد خارجی مقیم و ساکن هر شهر نیز شهروند محسوب می شوند وآنها نیز هر چند که ملیت ایرانی نداشته باشند باید این کارت را دریافت نمایند؛ چراکه این افراد از امکانات شهری استفاده می کنند و باید زیر مجموعه نظام شهری؛ کانالیزه شوند و با دادن عوارض، خدمات دریافت کنند .

بنده بعنوان شهروند بوشهری به ۴ نماینده مردم فهیم استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی؛ پیشنهاد می‌نمایم که این طرح را در مجلس مطرح نمایند تا ان شاءلله با دفاع وتصویب این طرح  جهت نظم بخشیدن به رفتارهای شهروندی و بهره مندی از خدمات عادلانه برای شهروندان که حاصل آن نظم بخشیدن به امورمملکتی و کشوری نیز خواهد بود  قدم های مثبتی برداشته شده  و استان بوشهر را بعنوان قطب فرهنگی و اجتماعی ایران که با نگاه به آینده بهتر و پیشرو در ارائه طرحهای نوین است، تبدیل نماید .

 

*کنشگر مدنی علی طبیب نژاد*

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false