نکات مثبت و منفی پلی‌آف لیگ برتر فوتسال | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
نکات مثبت و منفی پلی‌آف لیگ برتر فوتسال

به گزارش چغادک نیوز: برگزاری مرحله‌ پلی‌آف در دو سال اخیر با موافقت‌ و مخالفت‌های اهالی فوتسال همراه شده است. این مرحله برای اولین بار در فصل ۹۷ لیگ برتر فوتسال برگزار شد که تیم مس ‌سونگون ورزقان توانست در فینال این رقابت‌ها تیم گیتی‌پسند را شکست دهد و به مقام قهرمانی برسد.

هر اتفاق و تحول جدیدی در فوتسال نکات مثبت و منفی دارد که می‌خواهیم به آن‌ها بپردازیم.

نکات مثبت

۱ – جلوگیری از بی‌انگیزه شدن تیم‌ها در میانه فصل

در سال‌هایی که لیگ برتر فوتسال بدون پلی‌آف برگزار می‌شد، تیم‌های میانه جدول رده‌بندی از اواسط فصل که مطمئن می‌شدند به لیگ پایین‌تر سقوط نمی‌کنند و به مقامی در بالای جدول نمی‌رسند، ادامه فصل را بی‌انگیزه‌تر از ابتدای فصل ادامه می‌دادند که این کار موجب می‌شد کیفیت فنی لیگ و جذابیت آن پایین بیاید. پلی‌آف در دو فصل اخیر باعث شد تیم‌ها تا هفته‌های پایانی شانس حضور در بین ۸ تیم برتر را داشته باشند و به همین دلیل لیگ تا پایان با جذابیت و با انگیزه بالای تیم‌ها همراه بود.

«مهدی جاوید» آقای گل لیگ برتر فوتسال در مصاحبه با ایرنا در همین مورد، بیان داشت: برگزار شدن پلی‌آف ۹۰ درصد خوب است و ۱۰ درصد بد. به نظر من آقایان نتوانستند برنامه‌ریزی خوبی برای این مرحله داشته باشند و نحوه برگزاری‌ آن را از خودشان اختراع کردند وگرنه در کشورهای دیگر و حتی رشته‌های ورزشی کشور خودمان لیگ‌ها بدون هیچ مشکلی با پلی‌آف برگزار می‌شود و همه چیز منظم است.

۲ – از بین رفتن احتمال تبانی تیم‌ها

در چند دوره لیگ برتر فوتسال برخی شایعه‌ها مبنی بر تبانی‌ تیم‌های لیگ برتری به گوش می‌رسید اما با آمدن پلی‌آف همه تیم‌ها برای نتیجه‌گیری خودشان هم که شده،  تمام تلاششان را می‌کردند تا در بین تیم‌های صعودکننده به مرحله پلی‌آف قرار بگیرند.

«احمد اسماعیل‌پور» ملی‌پوش فوتسال در گفت و گو با ایرنا در این خصوص گفت: با برگزاری پلی‌آف در لیگ برتر بسیاری از تبانی‌هایی که در سال‌های گذشته رخ می‌داد، دیگر اتفاق نمی‌افتد و همچنین تیم‌های پایین جدول همیشه انگیزه دارند تا خودشان را به فینال برسانند.  البته باید به ظرفیت لیگ برتر هم توجه کرد، زیرا به جز چهار تیم، تیم‌های دیگر توان پرداخت هزینه‌های خود را به خوبی ندارند.

۳ – بازیکنان زمان بیشتری در شرایط مسابقه و تمرین قرار می‌گیرند 

یکی از مشکلات لیگ‌های کوتاه این است که بازیکنان کمتر در شرایط مسابقه می‌مانند و همین موضوع باعث کاهش آمادگی آن‌ها می‌شود. معمولا تیم‌های ملی برتر دنیا لیگ‌های پویاتری دارند که از دل همان لیگ بازیکنان با کیفیت می‌آیند و به تیم آن کشور کمک می‌کنند.

«سیدمحمد ناظم‌الشریعه» سرمربی تیم ملی فوتسال ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص بیان داشت: برگزاری پلی‌آف بسیار مهم است. دلیل برگزاری این مرحله این بود که بازیکنان بیشتر در شرایط مسابقه و تمرین قرار بگیرند اما وقتی که زمان برگزاری پلی‌آف با اردوهای تیم ملی تداخل پیدا می‌کند، این موضوع به تیم ملی ضرر می‌زند.

نکات منفی

۱- عدم وجود امکانات مالی مناسب برای تیم‌ها

شاید مهم‌ترین نکته منفی برگزاری پلی‌آف، عدم وجود امکانات مالی مناسب برای تیم‌ها است. به غیر از ۲، ۳ تیم که توانایی مالی بهتری نسبت به سایر تیم‌ها دارند، بیشتر باشگاه‌های لیگ برتری بودجه مالی مناسب برای حضور در لیگ را ندارند و با سختی‌های زیاد تیم خود را تا پایان فصل اداره می‌کنند. این موضوع را کم نشنیدیم که مسوولان برخی تیم‌ها دوست نداشتند که تیمشان به پلی‌آف برسد زیرا آن‌ها برای حضور در این مرحله باید بیشتر هزینه می‌کردند.

«فرهاد فخیم» کاپیتان تیم فوتسال مس سونگون در گفت و گو با ایرنا در این خصوص خاطرنشان کرد: بودن این مرحله خوب است زیرا دیدارهای بیشتری انجام می‌شود و فوتسال بیشتر به چشم می‌آید اما تیم‌ها امکانات ندارند و این موضوع باعث شده که برگزاری پلی‌آف بیشتر برای آن‌ها دردسر داشته باشد تا منفعت.

۲ – تداخل با رقابت‌های آسیایی و جهانی

یکی دیگر از مشکلات پلی‌آف تداخل رقابت‌های لیگ برتر با مسابقات مهم آسیایی و جهانی است. تیم ملی فوتسال باید برای حضور قدرتمند در این رقابت‌ها،  بازیکنان خود را به موقع در اختیار داشته باشد اما تداخل برنامه‌های تیم ملی با مرحله پلی‌آف لیگ برتر این موضوع را دچار مشکل کرده است.

«علی صانعی» سرمربی اسبق تیم ملی فوتسال ایران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این‌ زمینه تصریح کرد: برگزاری پلی‌آف مانند بسیاری از برنامه‌ها، هم خوبی دارد و هم بدی. کمیته فوتسال و سازمان لیگ با این کار می‌خواستند لیگ را طولانی‌تر کنند تا بازیکنان ملی‌پوش آمادگی خود را برای دیدارهای ملی حفظ کنند. به نظر من در سال‌هایی که لیگ به رقابت‌های آسیایی منتهی می‌شود، نباید پلی‌آف داشته باشیم زیرا برنامه‌ لیگ برتر بسیار فشرده می‌شود.

۳ – به حاشیه و دعوا کشیده شدن دیدارهای پلی‌آف لیگ برتر 

حساسیت بالای رقابت‌های حذفی باید با تدابیر محافظتی بیشتری انجام شود اما در لیگ برتر فوتسال ایران این موضوع نادیده گرفته می‌شود. از طرفی کمیته انضباطی در رای دادن در خصوص تیم‌ها و تماشاگران متخلف که مسابقه را به حاشیه می‌کشند، دیر و منفعلانه تصمیم می‌گیرد و همین موضوع باعث شده آرای این کمیته بازدارنده نباشند.

جاوید، ملی‌پوش تیم فوتسال مس سونگون در گفت و گو با خبرنگار ورزشی ایرنا، اظهار داشت: یکی از ضعف‌هایی که لیگ ما دارد این است که کمیته انضباطی منفعل عمل می‌کند و رای یک هفته‌ای را  پنج ماه بعد اعلام می‌کند و همین موضوع باعث بدتر شدن اوضاع می‌شود. با این تفاسیر در حال حاضر اگر پلی‌آف برگزار نشود برای فوتسال بهتر است زیرا حواشی کمتری به وجود می‌آید.

در حال حاضر سازمان لیگ اعلام کرده است که سال آینده، لیگ برتر بدون پلی‌آف برگزار می‌شود و این تصمیم مقطعی است.

منبع: ایرنا

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false