خسارات انسانی حمله موشکی ایران بسیار بیشتر از ادعای ترامپ بود | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
خسارات انسانی حمله موشکی ایران بسیار بیشتر از ادعای ترامپ بود

به گزارش چغادک نیوز، نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز در یادداشتی به قلم «لورن دی‌یونگ» و «پل اسکِر» با تأکید بر اشاره دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقامات دولت وی سعی دارند خسارات وارده به نیروهای آمریکایی در جریان حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد را کوچک جلوه دهند، تأکید کرده است که این رویه باعث می‌شود مردم آمریکا ندادند هزینه واقعی جنگ‌های این کشور خارج از مرزها چیست.

لورن دی‌یونگ و پل اسکر که هر دو از اعضای اندیشکده «مرکز امنیت نوین آمریکا» هستند، در یادداشت خود در نیویورک تایمز اظهار داشته‌اند: پس از حمله موشکی اران به پایگاه عین‌الاسد در غرب عراق، بیش از ۱۰۰ سرباز آمریکایی به دلیل آسیب‌های مغزی ناشی از تروما تحت درمان قرار گرفتند. این حمله در پاسخ به ترور ژنرال سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران –که ترامپ آن را گام مهمی برای تقویت کارزار انتخاباتی خود می‌داند- صورت گرفت.

این حمله موشکی با بیش از ۱۰ موشک بالستیک –که تعدادی از آنها کلاهک جنگی ۱۱۰۰ پوند [۵۰۰ کیلوگرم] مواد منفجره قوی حمل می‌کردند- انجام شد، اما واکنش مقامات آمریکایی تنها این بود که حمله محدود بوده، آمریکا هیچ تلفاتی نداشته و چرخه تشدید تنش‌ها ادامه نخواهد یافت.

اما خیلی زود مشخص شد که تعداد زیادی از نیروهای آمریکایی به دلیل ترومای مغزی تحت درمان هستند. افزایش تدریجی آمار سربازان آسیب‌دیده پیام‌های متفاوتی را صادر می‌کند.

اگرچه نیروهای مسلح آمریکا بالاخره آسیب‌های مغزی ناشی از تروما (TBI) را جدی گرفته‌اند، اما هنوز راه درازی در این زمینه باقی مانده است. از طرف دیگر این یک هشدار درباره نحوه برآورد هزینه دخالت‌های نظامی آمریکا در دگیر کشورهاست. در حال حاضر در این برآوردها در بهترین حالت تنها هزینه‌هایی محاسبه می شود که برای تیتر رسانه‌ها خوب است و به ندرت اثرات بلندمدت مورد توجه قرار می‌گیرد.

وزارت دفاع آمریکا باید نحوه گزارش‌دهی عمومی درباره تلفات مرتبط با آسیب‌های مغزی را تغییر دهد. مدت‌هاست که در محاسبات رسمی تلفات، آمار نیروهایی که دچار آسیب مغزی ناشی از تروما شده‌اند بسیار کمتر از حد واقعی گزارش می‌شود. در نتیجه، هزینه‌های واقعی جنگ‌های امروز و هزینه‌هایی که در آینده باید برای کنترل اثرات بلندمدت این جنگ‌ها صرف شود، بسیار کمتر از رقم واقعی گزارش می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی وزارت دفاع آمریکا، از سال ۲۰۰۱ تاکنون ۵۲۰۰۰ سرباز آمریکایی در جنگ‌ههای عراق و افغانستان مجروح شده‌اند. این در حال است که طی همین دوره علائم آسیب مغزی ناشی از تروما در ۴۱۳۰۰۰ نفر از سربازان آمریکایی که در افغانستان و عراق حضور داشته‌اند، تشخیص داده شده است.

حتی  اگر تعمدی در ارائه این آمارهای نادرست و گمراه‌کننده وجود نداشته باشد، تفاوتی در نتیجه نخواهد داشت زیرا در هر صورت مردم آمریکا در جریان هزینه‌های انسانی واقعی جنگ‌های خارجی این کشور قرار نگرفته‌اند.

منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false