×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
اگر روسیه و ایران نبودند، تروریست‌ها در سوریه پیروز می‌شدند

به گزارش چغادک نیوز ، “لوان جاگاریان” سفیر فدراسیون روسیه در تهران روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که اگر روسیه و ایران در اوضاع به‌وجودآمده در سوریه مداخله نمی‌کردند، اکنون ممکن بود تروریست‌ها کنترل تمام خاک سوریه را در دست داشته و پیروز شده بودند.

جاگاریان تأکید کرد: «اگر روسیه و ایران وارد عمل نشده بودند، تروریست‌ها به‌احتمال زیاد در سوریه پیروز می‌شدند. در سایه تلاش‌های مشترک ما، دولت مشروع [رئیس جمهور] بشار اسد توانست در قدرت باقی بماند و حتی دشمنان ما نیز با اکراه مجبور به پذیرش این واقعیت هستند.»

این دیپلمات روس با اشاره به اینکه روابط تهران و مسکو طی چند سال گذشته به‌صورت صعودی در حال توسعه است، گفت: «این مسئله به این واقعیت مربوط می‌شود که مواضع دو کشور در بسیاری از موضوعات یا بسیار نزدیک یا کاملاً منطبق هستند. و سوریه نیز به یکی از زمینه‌های همکاری بین روسیه و ایران تبدیل شده که کارآمدی و مؤثر واقع شدن این همکاری ثابت شده است.»

سفیر روسیه افزود: «چالش مشترک برای ایران و روسیه، مبارزه با تروریسم است. درباره سایر موضوعات منطقه‌ای نیز اهداف و وظایف مشابهی وجود دارد، علاوه بر این، هر دو کشور تحت تحریم‌های غربی قرار دارند، و این مسئله کشورهای ما را به یکدیگر نزدیکتر از گذشته کرده است.»

وی یادآور شد، در طول سالهای اخیر، فدراسیون روسیه و ایران همکاری‌های خود را در چندین جهت‌گیری فعال‌تر کرده‌اند، از جمله مسکو و تهران به‌همراه آنکارا، به‌عنوان سه کشور ضامن صلح در روند “مذاکرات آستانه” برای عادی‌سازی اوضاع در سوریه تلاش می‌کنند، علاوه بر این، مقامات مسکو به‌طور مداوم از حفظ توافق هسته‌ای با ایران حمایت و خروج یک‌جانبه ایالات متحده از این توافقنامه را محکوم کرده‌اند.

مواضع روسیه در قبال برجام و نگرانی از روند کنونی اوضاع

جاگاریان با ابراز اینکه روسیه نگران اظهارات مقامات تهران درباره خروج احتمالی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) در پاسخ به اقدامات غیرسازنده کشورهای اروپایی است، اضافه کرد: «ما از این مسئله بسیار نگران هستیم، از جمله اینکه در مجلس (پارلمان ایران) نیز مطرح شده است. در بسیاری جهات، این موقعیت به‌دلیل احساسی برخورد کردن همتایان ایرانی ماست، به این دلیل که تهران مدتهاست به‌طور کامل تمامی تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای را انجام داده است، در حالی که سه کشور اروپایی؛ انگلیس، آلمان و فرانسه تنها روی مکالمات متوقف شده‌اند.»

به‌گفته این دیپلمات، طرف روسی بارها از طرق مختلف خواستار پایبندی همه طرفین شرکت‌کننده در برجام به تعهدات خویش و متعهد باقی ماندن ایران به مفاد NPT و خارج نشدن از این پیمان بسیار مهم بین‌المللی شده است، البته درک می‌کند که پنج گام تهران در جهت کاهش تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای جنبه اجباری داشته است. ایالات متحده به‌طور آشکار و جدی تعهدات خویش و قوانین بین‌المللی، قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده و سپس به‌ناحق شروع به متهم کردن ایران به همه گناهان کرده است.»

سفیر روسیه تأکید کرد: «جمهوری اسلامی در حال حاضر قابل اطمینان‌ترین کشور جهان در عرصه فعالیت‌های هسته‌ای است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها و بارها بر پایبندی این کشور به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای تأکید کرده است. البته اقدامات انجام‌شده توسط ایران درباره کاهش تعهدات خویش، موجب رضایت روسیه نمی‌شود، ولی ما ماهیت اجباری آنها را درک می‌کنیم، ضمن اینکه تمامی این اقدامات قابل برگشت هستند.»

مسئله لغو رژیم روادیدی بین روسیه و ایران هنوز در دستور کار نیست

لوان جاگاریان در بخش دیگری از این مصاحبه اعلام کرد، مقامات ایران و روسیه در حال مذاکره برای برقراری رژیم بدون روادیدی برای گروه‌های توریستی دو کشور هستند، ولی موضوع لغو کامل روادید هنوز در دستور کار مذاکرات قرار ندارد. وی گفت: «رژیم روادیدی در جهت‌گیری کلی وجود دارد و برای گروه‌های توریستی از پنج الی ۵۰ نفر رژیم روادیدی خاصی در نظر گرفته شده است. مقامات مسکو و تهران در حال مذاکره برای لغو رژیم روادیدی در بخش گردشگری هستند، ولی به‌طور کلی صحبت در این باره هنوز زود است و این موضوع در دستور کار قرار ندارد.»

منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false