شناسایی جنگنده‌های “نامرئی” آمریکا در نزدیکی مرز ایران توسط رادار قدرتمند روسیه | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
شناسایی جنگنده‌های “نامرئی” آمریکا در نزدیکی مرز ایران توسط رادار قدرتمند روسیه

به گزارش چغادک نیوز: روزنامه «راسیسکایا گازیتا» با اشاره به اظهارات “سرگئی لاوروف” کفیل وزیر امور خارجه روسیه نوشته است: مجموعه سیستم راداری “کانتینر” به احتمال بسیار زیاد پرواز جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکایی (که برای ایستگاه‌های رادار نامرئی هستند) را در امتداد مرزهای ایران در زمان سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی ردیابی کرده است.

لاوروف پیش از این در تشریح علت بروز خطای انسانی و مورد اصابت قرار گرفتن اشتباهی هواپیمای بوئینگ اوکراینی در آسمان تهران در تاریخ ۸ ژانویه (۱۸ دی ماه) گفت، “در آن زمان حداقل شش فروند جنگنده اف-۳۵آمریکا در هوا و در نزدیکی حریم مرزهای ایران حضور داشتند”. به گفته وی، البته این اطلاعات هنوز هم نیاز به بررسی مضاعف دارد، ولی مسلماً چنین وضعیتی باعث حساسیست بیش از حد اوضاع می‌شود.

به گفته کارشناسان ، فقط ایستگاه رادار بیش از حد افقی “کانتینر” (Container) روسیه قادر است تقریباً تمامی اشیاء پرنده را در چنین مسافتی مشاهده و شناسایی کند. هواپیماهای نسل پنجم F-35 نامرئی تلقی می شوند. ولی به نظر می رسد پرواز آنها را می‌توان بدون مشکل از هزاران کیلومتر دورتر و در خاک روسیه قابل ردیابی کرد.

آزمایشات دولتی ایستگاه رادار “کانتینر”  در سال گذشته به پایان رسید و در همان سال آنها به مرحله وضعیت آمادگی رزمی را پشت سر گذاشت. در اوایل ماه دسامبر سال ۲۰۱۹ ، وزارت دفاع از انتقال نخستین ایستگاه راداری کانتینر به مأموریت جنگی خبر داد.

درمجموع برنامه‌ریزی شده است که برای کنترل کامل حریم هوایی در کل حاشیه مرزهای ملی روسیه سه ایستگاه دیگر از این نوع در جهت گیری‌های مختلف مستقر شود.

همانطور که “کریل ماکاروف” مدیر کل مجتمع تحقیقات و تولید “مؤسسه تحقیقاتی ارتباطات رادیویی با برد طولانی” ، در یکی از مصاحبه‌های خود با این روزنامه گفته است، انتظار نشان دادن احساسات درباره یک سیستم رادار دشوار است. ولی به درستی می توان رادار “کانتینر” که توسط متخصصان این موسسه ساخته شده را یک پیشرفت واقعی در این عرصه ارزیابی کرد.

سیستم رادار “کانتینر” بخش اروپایی ناتو و بخش زیادی از خاورمیانه را پوشش می‌دهد

ایستگاه رادار از نوع کانتینر حریم هوایی کل بخش اروپایی ناتو و تا حدود زیادی منطقه خاورمیانه را پوشش داده و قادر به ردیابی هر نوع اشیاء پرنده است. به عنوان مثال، اگر رادارهای معمولی هواپیمایی را در مسافت حداکثر ۴۰۰ کیلومتر ردیابی کنند، رادار کانتینر  قادر است آن را در فاصله ۲۰۰۰ کیلومتری و احتمالاً حتی بیشتر مشاهده و تشخیص دهد.

به گفته ماکاروف، بدین ترتیب روسیه می تواند تقریبا تمامی حریم هوایی بخش اروپایی بلوک ناتو را تحت کنترل کامل خود درآورد و دیگر هیچ بمب افکن حامل موشک یا هواپیماهای بدون سرنشین جنگی نمی‌تواند از فرودگاهی ناشناس در جایی از خاک اروپا، بدون آنکه روسیه از آن مطلع شود، به هوا بلند شود.

سیستم رادار “کانتینر” به سیستم دفاع هوا-فضای روسیه متصل شده و این امکان را فراهم کرده تا تمامی اشیاء بالقوه خطرناک قبل از تبدیل شدن به یک تهدید واقعی کشف و شناسایی شود و سریعاً  داده‌های اطلاعاتی لازم برای از بین بردن آنها به مراکز فرماندهی انتقال یابد.

بیشتر بخوانید

این روزنامه در آخر یادآور شده است، شکی نیست که سخنان اخیر سرگئی لاوروف درباره  ردیابی پرواز هواپیماهای نظامی “نامرئی” آمریکایی در نزدیکی حریم هوایی ایران در منطقه خاورمیانه، اصلاً مورد رضایت مقامات  پنتاگون قرار نگرفته است.

انتهای پیام

منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false