سد دالکی در استان بوشهر نیازمند ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل است | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
سد دالکی در استان بوشهر نیازمند ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل است

به گزارش چغادک نیوز: یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان بوشهر بخش کشاورزی است چرا که این استان در عرصه کشاورزی به‌ویژه تولید محصولات زارعی، باغی و صیفی‌جات از جایگاه مهمی برخوردار است.

استان بوشهر دارای بیش از ۳۳۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی است که حدود ۱۳ درصد از کل مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

تولید سالانه ۵۶۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی خارج از فصل، ۱۵۰ هزار تن خرما، ۱۴۰ هزار تن گندم، یک‌ هزار تن دیگر محصولات از جمله قابلیت کشاورزی استان بوشهر است.

از آنجا که تامین آب کشاورزی یکی از مشکلات مهم تولیدکنندگان است در سال‌های اخیر ساخت ۵ سد بزرگ در استان بوشهر آغاز شده که با تکمیل و بهره‌برداری از این سدها تحول عظیمی در حوزه کشاورزی استان ایجاد می‌‌کند.

سد دالکی اواخر سال ۱۳۹۳ عملیات اجرایی آن آغاز شد

سد دالکی یکی از سدهای ۵گانه استان بوشهر است که عملیات اجرایی آن اواخر سال ۱۳۹۳ با حضور وزیر نیرو بر رودخانه‌ شاهپور دالکی آغاز شد.

ساخت سد دالکی که یکی از مطالبات مهم کشاورزان دشتستانی است نفش مهم و تاثیرگذاری در تامین آب اراضی کشاورزی دارد و با ساخت این سد بیش از ۲ میلیون اصله نخل از خطر کم آبی نجات می‌یابند.

تنظیم کنترل جریان رودخانه دالکی برای جلوگیری از هدررفت سیلاب‌ها و کاهش خسارت‌های ناشی از آن، اشتغال‌زایی، بهبود کشاورزی، آبیاری ۱۲ هزار و ۷۵۰ هکتار از نخلستان‌ها و اراضی زراعی منطقه از جمله اهداف اجرایی این سد است.

سد دالکی با حجم مخزن به ظرفیت ۲۷۰ میلیون مترمکعب ساخته می‌شود

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه سد دالکی از نوع خاکی با هسته آسفالتی به طول تاج یک هزار و ۱۷۶ متر  است اظهار داشت: سد دالکی با ارتفاع ۱۰۶ متر، طول تاج یک‌هزار و ۱۷۶ متر، عرض تاج ۱۰ متر و با حجم مفید مخزن به ظرفیت ۲۷۰ میلیون مترمکعب ساخته می‌شود.

علی محمدی با اشاره به اینکه سد دالکی در ۲۰ کیلومتری شرق دالکی از توابع شهرستان دشتستان واقع شده است گفت: سد دالکی آب مورد نیاز بیش از ۱۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی دشتستان را تامین می‌کند و تامین آب مطمئن ۸۵۰۰ هکتار نخلستان‌های شبکه آبیاری دشتستان از اهداف مهم سد مخزنی دالکی است.

وی از تصویب ۸۰ میلیارد تومان در سفر استانی رئیس جمهور به بوشهر برای تسریع در ساخت دالکی خبر داد و خاطرنشان کرد: امید است با تامین اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی مصوبه سفر رئیس جمهور به استان بوشهر هفته دولت سال آینده سیستم انحراف آن افتتاح شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای پیشرفت فیزیکی سد دالکی را ۱۸ درصد اعلام کرد و  افزود: مجری سد دالکی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) است که تاکنون با وجود مشکلات اقتصادی بدون وقفه تلاش‌های درخور تحسینی انجام داده است.

محمدی با تاکید بر تسریع در تکمیل سد دالکی به‌عنوان یکی از مطالبات مهم کشاورزان دشتستانی کرد: برای تکمیل این سد به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که بخشی از آن از محل فینانس داخلی پروژه تامین می‌شود.

سد دالکی در جبهه‌های مختلف کاری فعال است

استاندار بوشهر که از روند اجرایی سد دالکی بازدید می‌‌کرد در گفت‌وگو با خبرنگاران با قدردانی از دست‌اندرکاران اجرای این سد اظهار داشت: خوشبختانه پروژه سد دالکی فعال است که از قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) مجری این سد که در شرایط سخت اقتصادی در جبهه‌های مختلف، اجرای این سد فعال است قدردانی می‌شود.

عبدالکریم گراوند با بیان اینکه سد دالکی در توسعه کشاورزی شهرستان دشتستان نقش مهم و با اهمیتی دارد گفت: این سد علاوه بر توسعه این شهرستان در بخش کشاورزی نقش مهمی ایفا می‌کند و در مهار آب‌های روان که اکنون هدر می‌رود با تکمیل سد دالکی اثرگذاری قابل توجهی در این حوزه دارد.

وی با تاکید بر تکمیل پروژه سد دالکی بر اساس برنامه زمان‌بندی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در اجرای سد دالکی ۱۶۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که امید می‌رود از اعتبار سفر رئیس جمهور به این پروژه کمک شود تا بر اساس برنامه زمان‌بندی تکمیل شود.

گراوند بیان کرد: امیدوارم با پیگیری‌هایی که در حال انجام است بتوان منابع اعتباری که هیئت دولت در سفر استانی برای سد مخزنی دالکی قول داده تامین و دستور تخصیص آن  ابلاغ و صادر شود.

وی افزود: یقینا  اگر منایع اعتباری  مصوب سفر رئیس جمهور به اجرای سد مخزنی دالکی اختصاص یابد کارگاه آن فعال‌تر می‌شود هر چند کارگاه سد مخزنی دالکی در جبهه‌های مختلف کار می‌‌کند و با پیگیری‌های که صورت می‌گیرد بتوانم منابع اعتباری آن تقویت کنیم.

استاندار بوشهر با تاکید بر تکمیل سد مخزنی دالکی تا پایان دولت دوازدهم گفت: امید می‌رود اگر مشکلی در تامین اعتبار آن ایجاد نشود سد مخزن دالکی تا پایان دولت روحانی به بهره‌برداری برسد.

بیشتر بخوانید

گراوند بیان کرد: اگر منابع اعتباری برای سد مخزنی دالکی که قول داده شده است تامین شود این سد تا پایان این دولت، حداقل آبگیری می‌شود که امید می‌رود این مهم محقق شود.

تنظیم کنترل جریان رودخانه دالکی برای جلوگیری از هدر رفت سیلاب‌ها، کاهش خسارت‌های ناشی از آن، اشتغال‌زایی، بهبود  وضعیت کشاورزی و امکان تولید انرژی برقی آبی از دیگر اهداف ساخت سد دالکی است که کشاورزان دشتستانی همچنان در انتظار تکمیل سد دالکی هستند.

منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false