×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
ابهام در درآمد هدفمندی بودجه ۹۹/ گازوئیل و سایر فروآورده‌های نفتی گران می‌شوند؟

به گزارش چغادک نیوز: در تبصره‌ی ۱۴ بودجه سال ۹۹ میزان درآمدهای حاصل از فروش (داخلی) فرآورده‌های نفتی (بنزین،گازوئیل، نفت سفید، گاز مایع و قیر) در داخل کشور حدود ۷۷ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ شده است.

با در نظر گرفتن مصرف بنزین حدود ۸۰ میلیون لیتر در روز  برای سال ۹۹ (با احتساب ۶۳ میلیون لیتر سهمیه‌ای و ۱۷ میلون لیتر آزاد)، درآمدهای حاصل از فروش بنزین در کل ۳۶۵ روز سال ۹۹ حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

بنابراین با کسر ۵۳هزار میلیارد تومان از کل ۷۷ هزار میلیارد تومان اشاره شده، درآمد حاصل از فروش سایر فرآورده‌های نفتی (گازوئیل، نفت سفید و LPG) حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است.

سال ۹۸ درامد تفکیکی  فروش داخلی بنزین و سایر فرآورده‌ها چه قدر است؟

بر اساس تبصره ۱۴ لایحه بودجه‌ی سال ۹۸ میزان درآمدهای حاصل از فروش کلیه فرآورده‌های نفتی در داخل کشور حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ شده بود.

گفتنی است، برآوردها و بررسیهای کمی نشان می‌دهد، در بودجه‌ی سال ۹۸ درآمدهای حاصل از فروش بنزین (با احتساب مصرف روزانه ۹۰میلیون لیتر و قیمت هر لیتر بنزین ۱۰۰۰ تومان) نزدیک به ۳۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته‌ شده است.

بنابراین درامدهای سایر فرآورده‌های نفتی (گازوئیل، نفت سفید و LPG) در سال ۹۸ حدود ۱۲هزار میلیارد تومان برآورد ‌شده است. البته آمار مشخصی از این درآمدها در طول سال ۹۸ ارائه نشده است. به عبارت دیگر هر چند تبصره ۱۴ لایحه بودجه با منابع ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی به اندازه نصف کل لایحه بودجه دولت رشد کرده است هیچ گونه گزارشی از عملکرد منابع و مصارف این تبصره مهم بودجه در سنوات اخیر ارائه نشده است.

بر این اساس به نظر می‌رسد، درآمدهای حاصل از فروش گازوئیل، نفت سفید و LPG به عنوان فرآورده‌های نفتی غیر بنزینی از حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ به حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش خواهد داشت. از طرفی افزایش قیمت بنزین هم به تنهایی رشد ۳۲ هزار میلیارد تومانی درآمد را محقق نخواهد کرد.

به این ترتیب سوالی که وجود دارد این است که آیا این افزایش درآمد از رشد قیمت گازوئیل، نفت سفید و LPG در سال ۹۹ ایجاد خواهد شد؟

بیشتر بخوانید

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false