بی توجهی متولیان امر در اشاعه فرهنگ عاشورا و شور حسینی در چغادک | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
بی توجهی متولیان امر در اشاعه فرهنگ عاشورا و شور حسینی در چغادک

به گزارش چغادک نیوز: همگان به یاد دارند با تلاش های حجت الاسلام سید مجید موسوی امام جمعه سابق شهر چغادک در سنوات گذشته لقب چغادک با عنوان شهرعاشورائیان نام گذاری شد که تاثرات مثبت فرهنگی و اجتماعی بر روی این شهر و حتی استان بوشهر داشت.

این شخصیت عظیم فرهنگی با ایجاد اتحاد و همدلی در بین قشرهای مختلف مردمی، شورا و شهرداری، هیات ها، مذهبیون، چهره های فرهنگی، بسیج، سپاه و سایر نهادها و متولیان امورات فرهنگی و اجرایی شهر و حمایت از آنها اجازه ایجاد انشقاق را نداده و همیشه با اخلاق خوب و کدخدا منشی خود به مسائل حاشیه ای خاتمه داده و مانع از هرگونه خللی در اجرای مراسمات فرهنگی و اجرایی شهر و همچنین عزای اهل بیت در این شهر می شد که در این راه نیز موفق بوده و شهر چغادک نیز با نام عاشورائیان همیشه در احیاء سنت اهل بیت و شور حسینی پیشتاز و پیش قدم بوده است.

نمونه بارز آن انجام حرکت عظیم فرهنگی برای اولین بار در جنوب کشور با نام پیاده روی اربعین در چغادک بود که هر سال با نام چغادک از روستاها و شهرهای دیگر استان رهسپار کربلای معلی می شوند که بواسطه انجام این حرکت فرهنگی از حجت الاسلام سید مجید موسوی در نشست کشوری که در مشهد برگزار شد به عنوان بنیانگذار این رویداد فرهنگی در جنوب کشور تقدیر شده است.

از دیگر حرکات مهم فرهنگی در سالیان گذشته راه اندازی موکب ها و ایستگاه های صلواتی در سطح شهر چغادک بود که موجبات شور و شعف خاصی در ایام محرم و صفر در این شهر شده و بدلیل تلاش خادمین و دوستداران سید و سالار شهیدان مراسمات در این شهر به نوعی برگزار می شد که فقط در سطح این شهر حدود ۵۰ موکب به عزاداری و ارائه خدمات به دوستداران اهل بیت می پرداختند و به نوعی به گفته شاهدان تداعی کننده مسیر نجف تا کربلا در پیاده روی اربعین بود.

تلاش های این سید جوان در اشاعه فرهنگ عاشورا و ایجاد شور حسینی در این شهر و استان بوشهر بر هیچ پوشیده نیست و به نوعی باعث ایجاد انسجام، همدلی وصمیمت بسیار زیاد عرب زبانان و سایر قشرهای دیگر در این شهر بود که شایسته تقدیر بوده است ولی بعد از کناره گیری وی از امامت جمعه این شهر، بدلیل نامعلوم به جای اینکه این رویدادهای فرهنگی در شهر ادامه داشته باشد و از وی تقدیر و تشکر شود، دیده می شود چند سالی است که آن جوش و خروش در شهرکمتر و کمتر شده و عده ای نیز بدنبال کمرنگ کردن نام بنیانگذار این حرکت می باشند .

هر چند مشکلات اقتصادی کشور یکی از مسائل تاثیر گزار در کاهش فعالیت مردمی در ایام محرم می باشد ولی مردم شهر چغادک ثابت کرده اند به دلیل دوستی شدیدی که به اهل بیت دارند، در این ماه پر خیر و برکت از نونهالان گرفته تا افراد مسن هر چه دارند در تبق اخلاص گذاشته و آن را  در راه امام حسین(ع) خرج می کنند، ولی در این جا لازم می دانیم به برخی از موانع و همچنین علت هایی که باعث افول این حرکت در شهر چغادک شده است، اشاره کنیم .

ایجاد چند دستگی در بین مذهبیون  و متولیان امور فرهنگی و همچنین نبود مدیریت لازم جهت برقراری محوریت وحدت.

ایجاد اختلاف و درگیری به عنوان مثال(مسجد امام جعفر صادق(ع)) در بین برخی از مذهبیون و متولیان فرهنگی  و همچنین نبود فردی عدالت محور جهت برقراری توازن و جلوگیری از انشقاق.

ایجاد اختلاف شدید و دو دستگی در شورای شهر و شهرداری و نبود فرد و یا افرادی جهت کدخدا منشی و پایان بخشیدن به اختلافات( دیده می شود افرادی با منسب و تریبون بجای ایجاد وحدت با طرفداری از یک گروه خاص به مسائل دامن می زنند)

اجرای پروژه ناموفق خیابان اصلی شهر چغادک که از محرم سال گذشته تاکنون موجبات نارضایتی مردم و متولیان برگزاری مراسمات را فراهم آورده، باعث کاهش شدید ایستگاه های صلواتی، موکب های عزا و تحرک خیل عظیم عزاداران در سطح شهر شده است.

نا امیدی و نبود انگیزه لازم مذهبیون و متولیان برگزاری مراسمات عزا از مسئولین در حمایت از آنها و نبود تدبیر لازم در بین متولیان امر جهت برگزاری باشکوه مراسمات سطح شهر.

حمایت خارج از عرف برخی از متولیان فرهنگی از قشر، گروه و یا افرادی خاص در سطح شهر به عنوان مثال حمایت و راه اندازی موکبی خاص و بی توجهی به سایر موکب داران درپیاده روی اربعین

بی توجهی متولیان در دعوت از کل هیات ها و چهره های فرهنگی شهر و همچنین مسئولین امر در جلسات هم اندیشی و هماهنگی که در سطح شهر برگزار می شود موجبات بی انگیزگی و نا امیدی فعالین فرهنگی را از متولیان فراهم آورده است.

نبود حمایت مالی به فعالین فرهنگی و هزینه کرد در اموری خاص موجبات دلسردی مذهبیون را فراهم آورده است.

نبود برنامه ریزی مدون و هماهنگی صحیح در برگزاری مراسمات سطح شهر چغادک و همچنین نبود اطلاع رسانی صحیح در برخی از موارد باعث تداخل در برنامه ها، کاهش جمعیت و سردرگمی مردمی جهت شرکت در برنامه ها شده است.

اینها برخی از مسائل مهمی است که باعث کاهش فعالیت موکب داران، ایستگاه های صلواتی و فعالیت های فرهنگی در سطح شهر شده است که لازم است متولیان امر نسبت به این موضوع مهم حساسیت بیشتری بخرج داده و با اجرای وحدت رویه، اخلاق مدارانه مسائل را رصد و تحلیل نموده و با اجرای تصمیمات عاقلانه و بدور از هر گونه غرض ورزی و نگاه های شخصی و جناحی و همچنین مردم داری خود ثابت نمایند که لقب محوریت وحدت شایسته آنها می باشد.

false
true
false
true
  1. زم

    با سلام و تشکر از شما
    واقعا همینطوره دوره ای که حاج آقا موسوی در چغادک بودن همه مردم چغادک اگر منصف باشن تایید میکنن تغییرات و تاثیرات مثبت فرهنگی در این شهر رو
    اطرافیان خودم هستن که میگن بچه ما اگر هدایت شد به برکت وجود حاج آقا موسوی بود یکی دیگه میگفت من اگر این چادر رو روی سرم دارم از تاثیرات صحبتهای حاج آقاست
    و…

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false