اسرائیل و عربستان روابط دیپلماتیک مخفی دارند | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اسرائیل و عربستان روابط دیپلماتیک مخفی دارند

«استفن لندمن» تحلیلگر و نظریه پرداز آمریکایی با بی اهمیت خواندن شرکت رژیم صهیونیستی در کنفرانس عدم اشاعه سلاح های اتمی در سازمان ملل، این رژیم را بزرگترین تهدید امنیت جهان و منطقه خواند.

به گزارش "چغادک نیوز"، در روزهای اخیر شاهد شرکت رژیم صهیونیستی در کنفرانس عدم تکثیر سلاح های هسته ای به میزبانی سازمان ملل متحد برای اولین بار بعد از ۲۰ سال بودیم.

این رژیم که تنها دارنده سلاح هسته ای خاورمیانه است با اتخاذ سیاست ابهام هسته ای  تا به حال از امضای NPT طفره رفته است.

یک مقام ارشد این رژیم که نام وی فاش نشده است در گفتگویی با رویترز مدعی شده است که هدف این رژیم از شرکت در این کنفرانس نشان دادن حسن نیت خود به کشورهای عربی با هدف آغاز مذاکرات برای حل نگرانی های مشترک در منطقه است.

در همین راستا گفتگویی با «استفن لندمن» تحلیلگر و نظریه پرداز آمریکایی انجام شده است که در زیر مشروح آن آمده است.

به نظر شما علت پشت پرده رژیم اسرائیل برای این اقدام چیست؟

مسئله شرکت اسرائیل در این کنفرانس موضوع مهمی نیست زیرا دستور کار بی قانونی این رژیم بی تغییر باقی خواهد ماند و زرادخانه سلاح های اتمی، شیمیایی و بیولوژیک آن همواره جهت ایجاد رعب و وحشت باقی خواهد ماند.

همانطور که می دانید رژیم اسرائیل در خصوص توانمندی های هسته ای خود سیاست ابهام هسته ای در پیش گرفته و حتی یکی از کارشناسان خود، «مرخای وانونو» را که اطلاعاتی درباره نیروگاه اتمی دیمونا منتشر کرده بود را به ۱۸ سال زندان محکوم کرد. به نظر شما این رژیم چه زمانی شروع به تن دادن به مقررات بین المللی در خصوص فعالیت های هسته ای خود خواهد کرد؟

 تا زمانی که واشنگتن از هر کاری که اسرائیل می کند حمایت می کند این رژیم از مسئولیت پذیری و پاسخگویی به جامعه جهانی طفره خواهد رفت از جمله از پاسخگویی درباره نسل کشی تدریجی و آرام فلسطینی ها و تهدیدات علیه ایران.

آیا مسائل ژئوپولیتیک دریای سرخ و تنگه باب المندب می‌تواند موجب همگرایی رژیم اسرائیل و برخی کشورهای عربی مثل عربستان برای ائتلاف در منطقه شود؟

اسرائیل همین الان هم روابط دیپلماتیک بی سر و صدا و مخفی با تقریبا اکثر کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی دارد. هیچ یک از این کشورها با وجود رجزخوانی ها و ژستهای تبلیغاتی خود از مبارزات مردم فلسطین برای عدالت حمایت نمی کنند. البته حزب الله لبنان استثناء است.

آمریکا هم همینطور از فلسطینی ها هیچ حمایتی نمی کند و به حمایت های یکجانبه خود از اسرائیل ادامه می دهد.

آیا می توان شرکت رژیم اسرائیل در کنفرانس مذکور بعد از ۲۰ سال را از این منظر تفسیر و توجیه کرد؟

من عملی از اسرائیل نمی بینم که توجیه پذیر باشد. اسرائیل یک تروریسم دولتی خشن است که امنیت و ثبات منطقه و جهان را تهدید می کند.
 

 
منبع: مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false