برخی شکست‌خوردگان دیروز، امروز ضد خودکفایی حرف می‌زنند | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
برخی شکست‌خوردگان دیروز، امروز ضد خودکفایی حرف می‌زنند

دولت باید افرادی را به کار بگیرد که در سابقه مدیریت طولانی سیزده ساله شان در بخش کشاورزی صاحب موفقیت شده باشند ، نه کسانی را که امتحان خود را پس دادند و تفکراتشان شکست خورده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، صادق خلیلیان وزیر سابق جهاد کشاورزی در گفتگو با «نسیم» با انتقاد از برخی اظهارنظرها بر علیه خودکفایی و کشاورزی کشور اظهار کرد: این که کشاورزی را به دلیل کمبود آب محدود کنیم، یک بحث انحرافی بوده و خیانت به کشور، مردم و کشاورزان ایران به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: هر حرکتی در جهت نفی تولید داخل خیانت و هر حرکتی در جهت حمایت از تولید داخل خدمت است.

وزیر سابق کشاورزی با اشاره به تاکید رهبران نظام اسلامی به حمایت از کشاورزی بیان کرد: امام در دهه اول انقلاب تاکید داشتند که از کشاورزی و تولید داخلی حمایت شود، در قانون اساسی ما هم این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است، بعد از امام (ره) مقام معظم رهبری هم همواره روی این موضوع تاکید داشتند.

نباید از زیر بار مشکلات کشاورزی شانه خالی کرد

خلیلیان افزود: حل مشکلاتی که در بخش تولید و کشاورزی به وجود بیاید راه حلی دارد و راه حل این نیست که مسئولین از زیر بار مسئولیت، شانه خالی کنند.

وی با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری بیان کرد: نکته ای که مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان در خصوص مبارزه با فساد مطرح کردند در بحث تولید قابل استفاده است، چرا که وظیفه مسئولین این است که مشکلات مربوط به تولید را با همت برطرف کنند.

وزیر سابق جهاد کشاورزی با انتقاد از برخی از اظهارنظرهای برخی از مسئولین گفت: اینکه مسئولین فعلی شامل وزیر و مشاور وزیر و مشاور رئیس جمهور نقش روزنامه را داشته باشند، پس چه کسی باید مشکلات این کشور را برطرف کند؟

مشکلات فعلی به دلیل مدیریت بیش از یک دهه برخی از افراد بر بخش کشاورزی است

خلیلیان تصریح کرد: بخشی از مشکلاتی که ما الان داریم، به این دلیل بوده است که افرادی که بیش از یک دهه در راس دستگاههای تولیدی بودند ضعیف عمل کردند،ما باید ببنیم، بالاترین آمار واردات ما مربوط به چه دورانی بود؟

وی ادامه داد:بیشترین آمار واردات مربوط به دوران سازندگی و دوره اول اصلاحات بوده که دوران مدیریت عده ای خاص بر وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

وزیر سابق کشاورزی با انتقاد از افزایش واردات محصولات کشاورزی در سال گذشته به نسیم گفت: در سال ۹۳ بیشترین واردات گندم و ذرت و بسیاری از محصولات اساسی را داشتیم، علی رغم این که آقای رئیس جمهور در سال ۹۲ قول دادند که وضعیت کشاورزی بهتر شود، اما واقعیت چیزدیگری را نشان میدهد.

در سال ۹۳ در واردات گندم افراط شد

خلیلیان عنوان کرد: دولتمردان به جای توجه به تولید داخل همت خود را صرف واردات محصولات کشاورزی کردند، سال ۹۳ هفت میلیون تن رکورد واردات در گندم داشتیم، در حالی که نباید بیش از ۲ تا دو و نیم میلیون تن واردات گندم داشته باشیم.

وی با بیان این مطلب که " برخی از افراد در بخش هایی از دولت و مقامات عالی آن توجهی به تولید داخل ندارند " گفت: در دورانی که ما در حال مذاکره با ۵+۱ هستیم باید با تقویت تولید داخل دست بالاتر را در مذاکرات داشته باشیم، بنابراین واردات به کشور آسیب می زند.

نباید امتحان پس داده ها را بار دیگر به کار گرفت

وزیر سابق جهاد کشاورزی با انتقاد از برخی از انتصاب ها در دولت بیان کرد: دولت باید افرادی را به کار بگیرد که در سابقه مدیریت طولانی سیزده ساله شان در بخش کشاورزی صاحب موفقیت شده باشند ، نه کسانی را که امتحان خود را پس دادند و تفکراتشان شکست خورده است.

خلیلیان افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیرشان بیشترین تاکید را روی حمایت از تولید داخلی داشتند و بیشتر هم به دولتمردان در این زمینه توصیه کردند.

وی خاطرنشان کرد: ایشان خواهان این بودند که کشور محتاج بیگانگان نباشد و به آن ها وابستگی پیدا نکند.

وزیر سابق کشاورزی با اشاره به تاکید قانون اساسی بر حمایت از تولید ملی گفت: اصل سوم و ۴۳ قانون اساسی تاکید زیادی بر حمایت از تولید داخلی در زمینه های مختلف صنعتی و کشاورزی داردو تامین تولید غذا در داخل کشور از مهم ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

خلیلیان با اشاره به تلاش های صورت گرفته در زمینه کشاورزی در دهه اخیر خاطرنشان کرد: در یک دهه گذشته کارهای خوبی انجام شده است به طوری که به طور متوسط ما ۹۰ درصد از نیاز خودمان را از تولیدات داخلی تامین می کنیم.

در سال های آخر دولت قبل رشد کشاورزی برعکش رشد اقتصادی مثبت بود

وی افزود: دولت یازدهم اعلام کرده که در سال های ۹۱ و ۹۲ رشد اقتصادی منفی داشتیم ولی در بخش کشاورزی اعلام کردند که رشد ما مثبت بود که این نشان دهنده توانایی ما در تولید داخلی در بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن است.

وزیر سابق کشاورزی ظرفیت های صادراتی کشاورزی کشور را بالا دانست و تصریح کرد: مزیت های بسیار خوبی در صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی داریم به شکلی که در سال های ۹۰ و ۹۱ علی رغم همه فشارها به ۶ میلیارد دلار صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی رسیدیم که این یک رکورد در تاریخ کشور محسوب می شود.

خلیلیان بر همین اساس گفت: بنابراین هم از بعد اقتصاد سیاسی و هم از بعد اقتصاد مقاومتی و هم از این نظر که کشور ما به عنوان یک نظام اسلامی برخاسته از یک انقلاب باید الگو باشد، باید به کشاورزی اهمیت دهیم.

وی با اشاره به برکات جهاد سازندگی در دهه اول انقلاب گفت: در دهه اول انقلاب با تاسیس جهاد سازندگی کارهای بسیار بزرگی در تولید محصولات کشاورزی و توسعه روستاها انجام شد و بعد از این که در سال های دولت های سازندگی و اصلاحات خلایی در این زمینه به وجود آمد در دهه اخیر بار دیگر این روند تقویت شد.

وزیر سابق کشاورزی با اشاره به ملزومات حمایت از کشاورزی به نسیم گفت: اگر قرار است به طور ویژه روی تولید داخل تاکید کنیم باید اقدامات ویژه در بخش زیر ساخت های کشاورزی انجام دهیم؛ با توجه به این که ما یک کشور خشک و نیمه خشک هستیم و آب هم برای ما موضوع بسیار حیاتی و حائز اهمیتی است.

خلیلیان گفت: مقام معظم رهبری تاکید کردند که اگر در بخش کشاورزی ۱۰ درصد صرفه جویی کنیم در سایر موارد هم محدودیت های ما برطرف می شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته یک دهه اخیر در زمینه آبیاری تحت فشار گفت: در یک دهه اخیر اقدامات خوبی در بخش آبیاری تحت فشار انجام شد به شکلی که تا سال ۹۴، ۴۹۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کشور زیر پوشش آبیاری تحت فشار بود ولی تا سال ۹۲ این رقم به یک میلیون سیصد هزار هکتار افزایش پیدا کرد که این جهش خوبی در زمینه توسعه بخش کشاورزی بود.

وزیر سابق کشاورزی افزود:در زمینه تولید تراکتور و توزیع ادوات و ماشین آلات اقدامات خوبی انجام شد و حدفاصل سال های ۸۴ تا ۹۲ ما سالیانه رشد بسیار خوبی در زمینه مکانیزاسیون محصولات کشاورزی داشتیم، به طوری که ۷۶ درصد ضریب مکانیزاسیون در بخش کشاورزی افزایش پیدا کرد.

باید به روند مثبت دوران جهاد سازندگی برگردیم

خلیلیان خاطرنشان کرد: ما ظرفیت های خوبی در بخش کشاورزی داریم ولی نیاز است که روند خوب ما در دهه اول انقلاب و یک دهه اخیر دنبال شود .

وی تاکید کرد: ظرفیتی که در بخش کشاورزی وجود دارد، این توانایی را در ما ایجاد کرده است که نیازهای کشور را تا دو برابر جمعیت فعلی هم تامین کنیم که با صرفه جوبی در مصرف آب، توسعه مکانیزاسیون و بهبود تکنولوژی بذر این مسئله قابل دستیابی است.

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false