×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
تبعات طوفان آل سعود برای مقرن و سعود الفیصل

یک رسانه عرب زبان با اشاره به تغییرات در عربستان آن را بازتاب حوادث یمن و دخالت ریاض در امور همسایه فقیر خود دانسته است.

به گزارش "چغادک نیوز"، پایگاه رای الیوم در مطلبی با اشاره به تغییرات گسترده در عربستان می نویسد: به گزافه سخن نگفته ایم اگر بگوییم که تغییرات بامداد چهارشنبه به مثابه کودتایی از سوی ملک سلمان مشابه آنچه فیصل بن عبدالعزی در سال ۱۹۵۶ در عزل بردارش ملک سعود انجام داد، محسوب می شود  البته با تفاوت های بسیار.

ملک سلمان برادرش مقرن را یک ماه پس از به قدرت رسیدن برکنار کرد و محمد بن نایف را جایگزین وی کرد و سلمان پسرش به عنوان جانشین ولیعهد مطرح کرد پستی که محمد بن نایف فقط سه ماه در اختیار داشت.نظام اساسی حکومتی در عربستان به شاه اختیارات فراوان می دهد و همین نظام اساسی مورد توجه ملک سلمان قرارگرفت و توجهی به شورای بیعت نکرد.

این رسانه می افزاید: درخواست مقرن مطرح شده است اما حقیقت این است که ملک سلمان از همان ابتدای به قدرت رسیدن به دنبال از بین بردن همه میراث برجای مانده از ملک عبدالله بود.طبیعی است که روایات متعددی درباره علت برکناری مقرن مطرح شود از جمله اینکه گفته می شود وی با دخالت نظامی سعودی در یمن مخالف بوده است

طوفان قاطعیت که به عنوان یکی از شاخصه های سیاست خارجه عربستان سعودی در دوره ملک سلمان بن عبدالعزیز مطرح شد تنها به بمباران یمن و افزایش دخالت در سوریه و پیوستن به محور ترکی-قطری به حساب محور مصری-اماراتی منتهی نشد بلکه در داخل عربستان نیز اثرات خود را در بدنه حکومتی گذاشت.

این رسانه می نویسد: تغییرات بنیادین و بدون نظر گرفتن هیچ ملاحظه ای رخ داد که از جمله آنها می توان به برکناری مقرن بن عبدالعزیز اشاره کرد.شاخه سدیری ها با قدرت بازگشته و در حال قبضه کردن همه قدرت با چهره های جوانش و از طریق تصمیمات جسورانه است.

رای الیوم می نویسد: سئوالی که مطرح است ادامه دار بودن این تغییرات یا توقف آن است؟واکنش دیگر شاهزادگان چگونه خواهد بود؟زود است که در این باره شتابرده قضاوت کرد زیرا هنوز جوهر احکام ملوکانه خشک نشده است و باید منتظر بمانیم تا غبار موجود برطرف گردد اما می توانیم بگوییم که مسیر شاه سعودی جدید آکنده از خطرات و چالش هاست و هر لحظه می توان انتظار امور غیر مترقبه ای را داشت.

 

 
منبع: مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false