وقتی سخنگو صوت رئیس خود را تکذیب می‌کند | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
وقتی سخنگو صوت رئیس خود را تکذیب می‌کند

نماینده تهران در مجلس نسبت به تکذیبیه اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی درباره انتشار فکت‌شیت ایرانی از جزئیات توافقات اخیر هسته‌ای واکنش نشان داد.

به گزارش "چغادک نیوز"، حمید رسایی نماینده مردم تهران و نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در سایت شخصی خود یادداشتی را با عنوان «وقتی سخنگو، صوت رئیس خود را تکذیب می‌کند/ صوت سخنان صالحی در مجلس» منتشر کرد.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

بعد از اصرار چند باره تیم مذاکره‌کننده برای عدم انتشار جزئیات توافق اخیر و بی‌اطلاع نگه داشتن مردم و حتی انگار اصل مطالبه انتشار فکت‌شیت یا همان جزئیات توافقات اخیر، بر اساس وظیفه نمایندگی بخشی از صوت آقای صالحی در جلسه غیرعلنی را که توسط مقام معظم رهبری علنی شد، را منتشر می‌کنم تا بلکه آقایان پاسخگوی تعلل خود باشند.

امروز بیست و دومین روزی است که آقای روحانی از انجام مطالبه رهبر انقلاب در خصوص توافقنامه اخیر مبنی بر اینکه «ما چیز محرمانه نداریم، دولت باید مردم و نخبگان را از جزئیات و واقعیات مطلع کند» طفره رفته است و هنوز حاضر به انتشار جزئیات توافق اخیر در لوزان نشده است!

بعد از مطالبه رهبر معظم انقلاب، ۲۱۳ نماینده مجلس هم طی نامه‌ای خواستار انتشار فکت‌شیت یا گزاره‌برگ ایرانی مذاکرات در برابر گزاره‌برگ آمریکایی – که ادعا می‌شود دروغ است – شدند اما همچنان آقای روحانی مقاومت کرده و حاضر به انتشار آن نیست!

متأسفانه از همان ابتدا که رهبری معظم انقلاب در دیدار با مداحان مطالبه خود را مطرح کردند، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در خصوص انتشار فکت‌شیت به تناقض‌گویی روی آورد. ابتدا گفته شد که این فکت‌شیت، تهیه شده و در اختیار وزیر امور خارجه است.

بعد گفته شد که چیزی تهیه نشده بلکه سخنان وزیر امور خارجه و آقای روحانی همان فکت شیت و بیان جزئیات است. سپس گفته شد که فکت شیت تهیه شده اما با صلاحدید آقای روحانی منتشر می‌شود. در مرحله دیگری گفته شد که اگر انتشار فکت‌شیت و جزئیات برای مذاکرات حاشیه‌ساز شود، آن را منتشر نمی‌کنیم، سپس گفتند اصلاً توافقی نشده تا فکت‌شیت آن را منتشر کنیم! و در نهایت آقای روحانی در گیلان اعلام کرد: مذاکره تمام نشده که جزئیات آن منتشر شود، مذاکره آداب خودش را دارد و هنوز نمی‌توان جزئیات را منتشر کرد!

ای کاش این استنکاف به همین جا خاتمه می‌یافت. در روزهای اخیر آقای صالحی در برنامه نگاه یک حضور یافت و گفت: «ما درباره بخش فنی فکت‌شیت را آماده و به آقای ظریف ارائه کردیم و در وزارت خارجه نیز مباحث سیاسی را به آن اضافه کردند. آقای ظریف تمام جزییات را گفتند و خودش معادل ۱۰ فکت‌شیت است و چیزی نبود که مطرح نشده باشد. حتما دلیل موجهی داشته که مسئولان کشور فکر کردند انتشار فکت‌شیت ایرانی ضرورتی ندارد. ما در شرایط حساسی هستیم و هر کس می‌تواند سوء استفاده کند. رژیم صهیونیستی و دیگرانی هستند که می‌خواهند به روند مذاکرات خدشه‌ای وارد کنند. الان مذاکرات شروع شده و وارد جزییات شده ایم و ضرورتی به انتشار فکت‌شیت نیست.»

دیروز هم معاون آقای صالحی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی، مأموریت نهایی را به عهده گرفت تا با انکار اصل موضوع، به جای پاسخگویی از این پس طلبکار هم شوند. روز گذشته بسیاری از رسانه‌ها به نقل از سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حاشیه همایش انرژی هسته‌ای؛ دیروز، امروز، فردا نوشتند: «اگر دستوری از جانب ایشان صادر شود، مطاع است و بلافاصله اجرا می‌شود، ولی دستوری از سوی ایشان نبوده است. اگر چه ما مسئول فکت شیت نیستیم. اما دستوری از جانب ایشان نبوده است.»

این در حالی است که آقای صالحی ۱۸ فروردین ماه در مجلس شورای اسلامی گفت: «شاید غلو باشد ولی ما یک مقدار محدودیت پذیرفته‌ایم. رهبر معظم انقلاب دیروز به آقای ظریف فرمودند که «آقای ظریف شما هم بروید فکت‌شیت ایران را در اختیار مردم قرار دهید. کشور ما با کشور آنها (آمریکایی‌ها) فرق می‌کند. در کشور ما رابطه ملت و دولت یک رابطه عمیق است. این نظام برآمده از رأی ملت است. شما بروید فکت‌شیت را به مردم بدهید» و آقای ظریف هم در حال تهیه فکت‌شیت هستند که در این فکت‌شیت خیلی از حقایق روشن می‌شود.»

–برای دانلود فایل صوتی مذکور اینجا کلیک کنید–

آنچه می‌شنوید صوت سخنان آقای صالحی در جلسه غیرعلنی است که توسط رهبر انقلاب این مطالبه علنی شده، برای همین هم انتشار آن بلامانع است.

آقای ظریف هم در جلسه با نمایندگان مجلس این مطالبه رهبری معظم انقلاب را به شکل صریحتری تایید و از انتشار نزدیک آن خبر داد. البته بعید می‌دانم ایشان خطای آقای صالحی را مرتکب شوند و گفته خود را تکذیب کند.

دو روز بعد از این خبر که آقایان صالحی و ظریف آن را در جلسه غیرعلنی مطرح کردند، مقام معظم رهبری در دیداری عمومی، این مطالبه "غیرعلنی" را خودشان "علنی" کردند و فرمودند: «من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام – همین چند روز – مسئولین باید بیایند مردم را و به خصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم. این مصداق همدلی با مردم است؛ همدلی و هم‌زبانی که ما گفته‌ایم، همدلی یک چیز زورکی نیست، یک چیز دستوری نیست که کسی دستور بدهد که مردم همدلی کنید، مردم هم بگویند چشم، این همدلی نمی‌شود؛ همدلی مثل یک گل است… بدون این، همدلی نخواهد شد.»

— برای شنیدن فایل صوتی مذکور اینجا کلیک کنید —

اکنون چند سئوال از تیم مذاکره‌کننده، نخبگان و رسانه‌ها:

۱ . آیا رهبر انقلاب نمی‌توانستند این مطالبه غیرعلنی خود را علنی نکنند و مثل بسیاری از موضوعات دیگر همچنان غیرعلنی آن را پیگیری نمایند؟ پس حتماً در علنی کردن این مطالبه غیرعلنی حکمتی نهفته بوده که مهمترین آن، دفاع از حقوق ملت و کمک به تیم مذاکره‌کننده در برابر فشارهای غیرمنطقی گرگ‌صفتانی است که پشت میز مذاکره‌اند و ادعاهایی می‌کنند که تیم مذاکره‌کننده ما آن را غیرواقعی می‌داند. پس چرا رسماً نظر تیم ایرانی منتشر نمی‌شود؟

۲ . چرا تیم مذاکره‌کننده به تناقض‌گویی در این باره رو آورده است و در نهایت به انکار اصل مطالبه رهبر انقلاب اقدام می‌کند؟ دلیل این کار چیست، با این که همه ما از زبان این اعضای این تیم، بارها و بارها تبعیت از ولایت فقیه را شنیده‌ایم، و معتقدیم که آنها به این ادعا پایبندند ولی چرا الان عمل نمی‌کنند، این جای سؤال دارد.

۳٫ نکته مهم این است که این مطالبه‌ای غیرعلنی توسط شخص رهبر معظم انقلاب علنی شده است و هیچ خبر رسمی و غیر رسمی "تایید شده" مبنی بر تغییر نظر ایشان از این مطالبه مهم به گوش نمی‌رسد؟ آیا با وجود نص سخنان و مطالبه رهبری انقلاب، وظیفه نخبگان سیاسی، روی آوردن به تفسیرهای شخصی است؟ آیا باید در برابر یک مطالبه و نظر علنی به اخبار درگوشی اعتماد کنیم؟ با اینکه رهبر معظم انقلاب بارها فرموده‌اند، آنچه لازم باشد را علنی می‌گویند و در برابر مطالبات علنی خود، مطالبه "درگوشی" ندارند.

۴٫ جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بر اساس وظایف قانونی خود به طرح سؤال از رئیس‌جمهور محترم اقدام کرده‌اند و تاکنون هیچ منعی از این اقدام آنها صورت نگرفته. ضرر انتشار جزئیات توافق‌های اخیر برای مردم چیست که عده‌ای را "دلواپس" کرده است؟ مگر سؤال از رئیس‌جمهور یکی از  اصول قانون اساسی نیست؟ مگر جز این است که رئیس‌جمهور محترم با حضور در مجلس، دلایل خود را در استنکاف از عمل به دستور رهبری عنوان خواهد کرد؟ پس این همه فضاسازی برای چیست؟

اگر ایشان بعد از مطالبه علنی رهبری، ملاقاتی با معظم‌له داشته‌اند و از ایشان برای عدم ارائه جزئیات به مردم و نخبگان اذن گرفته‌اند، خب علناً اعلام کنند، چرا نمی‌کنند؟ حداقل دفتر رئیس‌جمهور این موضوع را اعلام کند؟ چرا هیچ مقام مسئولی این اقدام را نمی‌کند، اما نیروهای رده چندم یک دستگاه غیر مرتبط این ادعا را مطرح می‌کند که با انتشار صوت آقای صالحی مشخص می‌شود که این ادعای سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم از سر بی‌اطلاعی و خلاف واقع است؟!

۵٫ پیش از این وقتی در دولت دهم، رئیس دولت نسبت به یک مطالبه غیرعلنی رهبری استنکاف می‌کرد، همه او را استنتاخ کردیم که کار درستی هم بود، چرا که در تحقق مطالبات رهبری نباید با کسی مماشات کرد. حتی برخی رسانه‌ها در آن مقطع، وقتی رئیس دولت در عزل معاون اول پرحاشیه خود تعلل ورزید، کنتور روز شمار مخالفت با امر رهبری در رسانه خود قرار دادند، سؤال این است که چرا الان پیگیر این مطالبه علنی رهبر انقلاب نیستند؟ سخن بر سر این نیست که چرا دیروز آنگونه عمل کردید، بلکه گلایه بر سر این است که چرا امروز آنگونه عمل نمی‌کنید!‌

مضافا اینکه موضوع تغییر معاون اولی در دولت دهم، مطالبه‌ای غیرعلنی بود که هرگز توسط رهبر انقلاب علنی نشد بلکه یکی از نواب رئیس مجلس آن را علنی کرد اما در موضوع پیش رو، اعلام عمومی جزئیات و انتشار فکت‌شیت ایرانی در برابر فکت‌شیت آمریکایی، مطالبه‌ای غیرعلنی بود که تیم مذاکره‌کننده خود آن را بیان کرده و از زبان شخص رهبر معظم انقلاب علنی شده است و ما تردید نداریم که انتشار علنی آن به نفع تیم مذاکره‌کننده و در راستای مصالح ملی است.

۶ . ضمن تشکر از همه کسانی که از اقدام طرح سؤال نمایندگان از آقای روحانی حمایت کرده‌اند بویژه رسانه‌های مکتوب و مجازی و تشکل‌های دانشجویی و ائمه جمعه، اعلام می‌کنم که موضوع سؤال از رئیس‌جمهور در خصوص مطالبه علنی امام خامنه‌ای مبنی بر انتشار جزئیات توافقات هسته‌ای و فکت‌شیت تا حصول نتیجه، پیگیری خواهد شد، مگر تکلیف چیز دیگری باشد.

با این همه، استمرار سکوت عده‌ای و تفسیرهای من درآوردی آنها چه معنایی دارد؟

مشرق

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false