جزئیات طرح عملیات بانکی بدون ربا | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
جزئیات طرح عملیات بانکی بدون ربا

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور در نظام بانکداریست گفت که در طرح عملیات بانکی بدون ربا، ایجاد شورای فقهی جهت نظارت شرعی بر عملکرد نظام بانکی پیش‌بینی شده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) به عنوان یکی از طراحان فوریت طرح عملیات بانکی بدون ربا گفت: ۳۰ سال از تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا می‌گذرد و قطعا در این زمان ایرادات فراوانی به عملکرد نظام بانکی وارد شده است.

وی با بیان این که محققان،استادان و صاحب نظران در این زمینه مقالات و کتابها نوشته‌اند گفت: امروز بانکداری بدون ربا در جهان رشد پیدا کرده و لازم است ما نیز در این زمینه ورود پیدا کنیم و از تجربیاتمان در طول ۳۰ سال گذشته استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این که ریشه‌ی بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور در نظام بانکداری است افزود: علما و مراجع تقلید ایراداتی به نظام بانکی وارد کردند که لازم است این نظام اصلاح شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که این طرح بیش از یک سال در دو کمیته تخصصی در قم و تهران مورد بررسی قرار گرفت گفت: کمیته قم مربوط به مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و کمیته تهران ترکیبی از تعدادی از اعضای کمیسیون برنامه و اقتصادی است که روی این طرح بررسی‌های جامعی را انجام دادند.

مصباحی مقدم در ادامه به بخشی از جزییات این طرح اشاره و اظهار کرد: این طرح تمامی موسسات مالی و اعتباری قرض‌الحسنه و تعاونی‌ها را شامل می‌شود و از ابزارهای نوین مالی استفاده شده است.

وی افزود: در این طرح پیش بینی شده، سود انتظاری بانک‌ها تا سقف ۷۰ درصد به عنوان سود علی الحساب محاسبه شود که بر این اساس بانکها تا پایان سال مالی سود واقعی را به سپرده گذاران خواهند داد،همچنین بنگاه داری از طریق بانک‌ها ممنوع شده است.

 

مصباحی‌مقدم همچنین گفت:‌در این طرح مقرر شده شورای فقهی جهت نظارت شرعی بر عملکرد نظام بانکی تعیین شود. اکنون به صورت غیر رسمی این شورا وجود دارد اما ما می‌خواهیم آن را رسمی کنیم.

 

وی در پایان از نمایندگان خواست که به فوریت این طرح رای دهند تا در کمیسیون مربوطه به صورت تخصصی علمی و با حضور نماینده مرکز پژوهش‌ها بررسی‌های لازم تا پایان عمر این مجلس صورت گرفته و مجلس نهم این طرح را به یک قانون تبدیل کند.

 
منبع: ایسنا

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false