تکذیب ادعای معاون اول رئیس جمهور با آمار رسمی | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
تکذیب ادعای معاون اول رئیس جمهور با آمار رسمی

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین به اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اشتغالزایی ۷۰۰ میلیارد دلاری برای چینی‌ها در دولت احمدی نژاد واکنش نشان داد.

به گزارش "چغادک نیوز"، مجیدرضا حریری در خصوص اظهارات اخیر معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه دولت قبل، ۷۰۰ میلیارد دلار را صرف واردات و اشتغالزایی برای چینی‌ها کرده است، گفت: اعلام رقم ۷۰۰ میلیارد دلاری برای اشتغالزایی ایران برای چینی‌ها رقمی است که با واقعیات تطابق ندارد، این درحالی است که کل درآمد نفت ایران طی ۸ سال فعالیت دولت نهم و دهم، ۷۰۰ میلیارد دلار بوده که بخش عمده‌ای از آن، صرف پروژه‌های عمرانی و بودجه و بخشی دیگر نیز صرف واردات و اعطای تسهیلات شده است، بنابراین اختصاص کل این رقم به واردات از چین و اشتغالزایی برای چینی‌ها، خلاف واقع است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: این رقم با واقعیت سازگار نیست، چراکه مجموع واردات ایران از چین طی ده سال قبل، هیچگاه از ده میلیارد دلار بیشتر نبوده است و اگر فرص کنیم ده سال متوالی، ایران سالانه ده میلیارد دلار از چین واردات داشته است، واردات در این مدت باز هم حدود ۱۰۰ میلیارد دلار می‌شود.

وی تصریح کرد: آمار گمرک به خوبی گویای واردات ایران از چین است که این واردات شامل ماشین‌آلات و احداث کارخانجات فولاد بوده است، ضمن اینکه کالای ساخته شده که از چین به صورت سالانه وارد شده است، به عنوان محصول ساخته شده و آماده مصرف، کمتر از ۵ میلیارد دلار در سال است و این موضوع را آمار گمرک به خوبی مشخص می‌کند.

به گفته حریری، در بدبینانه ترین حالت، در سال‌های گذشته، ۲۰ میلیارد دلار نیز قاچاق وارد کشور شده است که این قاچاق از کشورهایی همچون ترکیه و حاشیه خلیج فارس وارد ایران شده، بنابراین از چین به صورت مستقیم وارد نشده است.

وی اظهار داشت: اینکه ما مقدار زیادی ارز بدون حساب و کتاب در چین داریم که معلوم نیست میزان آن به درستی چقدر است، درست است که البته مسئول اینکه این موضوع را مشخص کند و در مورد آن گزارش شفاف بدهد، به صورت مستقیم و با حکم رئیس جمهور، معاون اول وی است که مسئول ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی است؛ اما اینکه ۷۰۰ میلیارد دلار از چین کالا وارد شده، یک «پروپوگاندا» است که به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس، حرف اقتصادی سیاستمداران نیز رنگ و بوی سیاسی گرفته است؛ بنابراین این رقم، مبنای علمی و آماری ندارد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: در طول سال‌های ۸۵ تا انتهای ۹۲، مطابق آمار گمرک، هیچگاه واردات رسمی ما کمتر از ۵۰ میلیارد دلار نبوده است، بنابراین کل واردات ۳۵۰ میلیارد دلار می‌شود.

وی اظهار داشت: اینکه در ۴ سال اخیر چین شریک اول تجاری ایران بوده را نمی‌توان نادیده گرفت، اما نمی توانیم به کشوری کالا بفروشیم و در مقابل واردات انجام ندهیم. بالاخره تبادل تجاری معنای واردات و صادرات دارد.

همچنین اسداله عسگراولادی، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین هم در واکنش به اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور گفت: این رقم را قبول ندارم و به نظرم رقمی خلاف واقع است.
 

 
منبع: مهر

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false