×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اهداف تجاوز به یمن؛ ورای تمام ادعای سعودی‌ها

تأمین امنیت خطوط نفت و تجارت دریایی، جلوگیری از تغییرات وسیع در شبه جزیره عربستان و نیاز «ملک سلمان» برای کاریزما، سه هدف عمده عربستان از تجاوز به یمن از دید روزنامه الاخبار لبنان است.

به گزارش "چغادک نیوز"، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، اهداف تجاوز عربستان به یمن، بر خلاف تمام آن چه مسئولان سیاسی و نظامی سعودی به زبان می‌آورند را می‌توان در موارد زیر بیان کرد:

۱- حمایت از خطوط نفت و تجارت دریایی؛ توضیح بیشتر اینکه، تسلط انصارالله و کمیته های مردمی بر باب‌المندب، هیچ تهدیدی را متوجه کشتی‌های تجاری مصر و حتی عربستان و نه هیچ کشور دیگری در جهان نمی‌کند؛ اما یک تهدید جدی و استراتژیک برای کشتی‌های اسرائیلی است. شعارهای جنبش انصارالله برای ایجاد نگرانی نزد مقامات صهیونیستی کفایت می‌کند، بنابراین در صورت ناتوانی عربستان و آمریکا از متوقف کردن انصارالله، اسرائیل نیت خود را برای دخالت مستقیم در یمن و تأمین امنیت خطوط دریایی خود در دریای سرخ و دریای عرب پنهان نخواهد کرد.

۲- مقابله با هرگونه تغییرات ناگهانی و ریشه‌ای در شبه جزیره عربستان؛ در سال ۲۰۰۹ «محمد بن نایف» وزیر کشور وقت عربستان طبق اسناد درز یافته از ویکیلیکس گفته بود که یمن یک کشور ورشکسته است، اما همین کشور در سال ۲۰۱۴ در حالتی از فقر و گرسنگی و بدبختی برای ترسیم چهره جدیدی در شبه جزیره عربستان به پا خواهد خواست.

مسلما سعودی‌ها چنین چیزی را تحمل نمی‌کنند و هرگونه روند دموکراتیک و هرگونه استقلالی از جانب یمن را برای خود خطر جدی می‌دانند. آن‌ها سعی می‌کنند تا دیر نشده برای حفظ منافع خود دست به هرکاری بزنند، حتی اگه شده، یمن را بالکل نابود کنند.

۳- حمله به یمن می‌تواند در راستای کسب کاریزما برای پادشاه جدید و پسرش «محمد بن سلمان» نیز باشد، پیروزی در این جنگ جایگاه این دو را در خانواده سلطنتی و در کل کشور بالا خواهد برد و مهم‌تر اینکه می‌تواند جایگاه سعودی‌ها در نزد هم پیمانان منطقه‌اش را افزایش دهد.

ملک سلمان پس از فوت «ملک عبدالله» هرکاری می‌کند تا کاریزما و جایگاه وی را برای خود بازیابد، ملک عبدالله صرف نظر از میزان و کیفیت آن در نزد مردم، شخصیت یک پادشاه مقتدر را داشت، بنابراین پادشاه جدید نیز به دنبال ماجرایی بود تا یک پیروزی تاریخی برای خود به یادگاری بگذارد، همچنین پسرش «محمد بن سلمان» شاهزاده جوان سعودی و وزیر دفاع و ولیعهد عربستان نیاز به کسب وجاهت در نزد شاهزادگان و کسب اعتماد در نزد آمریکایی‌ها دارد. وی به علت سن پایین خود از مقبولیست چندانی در بین شاهزادگان برخوردار نیست و این عملیات می‌تواند برای وی کسب احترام کند، از این رو پادشاه و پسر جوانش تمام نصایح اطرافیان و کشورهای غربی را برای عدم ورود به جنگ یمن را ناشنیده گرفتند، انگلیسی‌ها، آلمان‌ها و حتی آمریکایی‌ها نیز از عواقب این جنگ، به عربستان هشدار داده بودند.

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false