کشیدن فرش دشمن‌شناسی از زیر پای مردم | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
کشیدن فرش دشمن‌شناسی از زیر پای مردم

محمدحسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در آمریکای لاتین و صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در مناظره‌ای تحت عنوان «بیانیه لوزان بدون سانسور» به تبیین نظرات خود پرداختند.

به گزارش "چغادک نیوز"، محمدحسن قدیری ابیانه که به عنوان تحلیلگر مسائل استراتژیک در کشور شناخته می‌شود و چندین سال به عنوان سفیر ایران در کشورهای آمریکای لاتین و ایتالیا بوده است، شامگاه شنبه در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان در مناظره‌ای با صادق زیباکلام، فعال اصلاح‌طلب و استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران اظهار کرد: معتقدم که تیم مذاکره‌کننده ایرانی قوی داریم، اما رابطه دیپلمات‌ها با سیاست‌های کلان نظام باید همچون رابطه سوزن و چرخ خیاطی باشد.

* شادی بی‌مورد قدرت چانه‌زنی تیم مذاکره کننده را کاهش می‌دهد

وی بیان کرد: متأسفانه سال گذشته شاهد بودیم که حجم واردات به ایران بسیار زیاد بود و این امر پیام داشتن نیاز به واردات را به جهان و دشمنان ساطع کرد و این می‌تواند اهرم فشاری در دست دشمنان علیه ایران باشد.

قدیری ابیانه با انتقاد از برخی از ساده‌اندیشی‌ها همچون تجمعات صنفی (معلمان) که اعتراضی است، گفت: باید آگاه باشیم هرگونه تجمع اعتراضی به حق یا ناحق می‌تواند ابزاری به منظور سوءاستفاده دشمن علیه ایران باشد.

وی ابراز کرد: تقویت تیم دیپلمات برای مقابله با دشمن، یک ضرورت است و باید در ادامه راه یکپارچگی ملت ایران را به نمایش بگذاریم و مقاومت کنیم.

* عده‌ای از دولت‌مردان رسیدن به هر نتیجه را بهتر از نتیجه نرسیدن مذاکرات می‌دانند

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: جشن گرفتن عده‌ای در داخل پس از بیانیه لوزان، این پیام را انعکاس داد که ما پسندیدیم و این دیگر حربه چانه‌زنی را از تیم ایرانی خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: برخی در داخل تلاش می‌کنند از مبحث هسته‌ای، منافع جناحی و انتخاباتی برای خود حاصل کنند و امیدواریم که در ذهن مذاکره‌کنندگان بحث جناحی و انتخاباتی وجود نداشته باشد.

قدیری ابیانه ادامه داد: متأسفانه عده‌ای در دولت بر این تفکر هستند که به هر نتیجه‌ای رسیدن بهتر از به نتیجه نرسیدن است که این به نفع دشمن است.

وی اضافه کرد: براساس اسناد و نوشته‌های خود هیلاری کلینتون، بیش از ۵ هزار نیرو توسط آمریکا تربیت شده‌اند که در بحث هسته‌ای و انتخابات ورود کنند.

کارشناس وزارت خارجه تأکید کرد: اگر در بحث هسته‌ای هم خوشحال هستیم، نباید شادی خود را بروز دهیم، دو ماه آینده بسیار سرنوشت‌ساز است و باید در این فرجه زمانی، اقتدار، اتحاد، انسجام و ازخودگذشتگی را به نمایش بگذاریم.

* مردم همچون پشت در اتاق عمل، منتظر نتیجه مذاکرات لوزان بودند

در ادامه صادق زیباکلام بیان کرد: معتقدم که آمریکایی‌ها ساده‌لوح نیستند که با تجمع عده‌ای از ایرانیان برای امور صنفی درصدد گرفتن امتیاز بیشتر برآیند، آنها به سیاست‌ها و برآوردها می‌نگرند.

وی تصریح کرد: شادی عده‌ای در داخل کشور، به نظرم کاملاً طبیعی و به حق بود، چراکه همه مردم در نیمه دوم تعطیلات در انتظار اخباری از لوزان بودند و پشت در اتاق عمل منتظر خبر بیانیه لوزان بودند.

*هر دو طرف ایرانی و آمریکایی نیازمند مذاکرات هستند

این تحلیلگر مسائل سیاسی متذکر شد: همانطور که ما نسبت به آمریکایی‌ها بدبین هستیم و آنها را غیرقابل اعتماد می‌دانیم، آمریکایی‌ها نیز ما را غیرقابل اطمینان می‌دانند، بنابراین این دلیلی برای نداشتن رابطه و مذاکره نیست.

وی ادامه داد: آنچه مهم است، متن توافق است، دیگر مواضع و حرف‌ها غیر قابل استناد است، در این مذاکرات غیر از ایران و آمریکا پنج کشور دیگر نیز حضور دارند.

زیباکلام در توضیح اینکه آیا آمریکا بیشتر به توافق احتیاج دارد یا ایران، عنوان کرد: یقیناً اگر ایران به مذاکرات هسته‌ای نیاز نداشت و یا اگر آمریکا نیازی به این مذاکرات با ایران نداشت، هیچ یک پای میز مذاکره نمی‌آمدند.

وی گفت: حاضر شدن طرف ایرانی و آمریکایی پای میز مذاکره نشان از نیاز آنان به مذاکره است.

* ذات آمریکایی‌ها غارت ملت‌ها و دولت‌ها است

در ادامه قدیری ابیانه در پاسخ به اظهارات زیباکلام، بیان کرد: هیچ‌گاه در مذاکرات، اصل بر اعتماد نیست، اصل بر این است که راه پیشرفت دشمن را ببندیم و یا راه بازگشت خود را باز بگذاریم.

وی تبیین کرد: ما هرگز اهل حیله و دشمنی حتی علیه دشمن خود نیستیم، ما خواهان آنیم که آمریکا دست از دشمنی و دخالت خود در امور ایران بردارد، چراکه ذات آمریکایی‌ها غارت ملت‌ها و دولت‌ها است.

این تحلیگر مسائل استراتژیک اذعان کرد: به همان دلیلی که آمریکا در زمان جنگ تحمیلی از صدام حمایت کرد، حتی اگر همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تعلیق و برچیده شود، آمریکا دست از دشمنی با ایران برنمی‌دارد.

* نشناختن دشمن ما را به اشتباه می‌اندازد

وی با اشاره به اینکه هرگز نشناختن دشمن هنر نیست و نباید به آن بالید، چنین توضیح داد: نشناختن ماهیت دشمن سبب می‌شود که ما راه را غلط برویم و تصمیمی اشتباه بگیریم.

قدیری ابیانه بیان داشت: اگر قرار بود در برابر دشمن تسلیم شویم، اصلاً انقلاب نمی‌کردیم، ما حاضریم برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی خود، مقاومت کنیم.

* دولت قبل، منافع ملی را فدای مسائل سیاسی انرژی هسته‌ای کرد

در ادامه زیباکلام با بیان اینکه متأسفانه شاهد هستیم که آمریکاستیزی به عنوان ابزاری در دست اصولگرایان تندرو برای رسیدن به منافع سیاسی بود، عنوان داشت: اظهار نگرانی عده‌ای از به نتیجه رسیدن توافق، به این دلیل است که آمریکاستیزی دکانی برای متاع آنها شده است.

وی ادامه داد: در دولت دهم آن مقداری که دادن شعار آمریکاستیزی مهم بود، توجه به منافع ملی و تأمین منافع ملت در لوای انرژی هسته‌ای مهم نبود و این سبب صدور قطعنامه‌های هولناک شورای حکام شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران متذکر شد: دلیل راستی‌آزمایی ایران توسط آمریکا و جامعه جهانی داشتن قدرت هسته‌ای نیست و حتی رسیدن به بمب هسته‌ای نیست، چراکه امروز بسیاری از کشورهای جهان چنین قدرتی دارند و آمریکا با آنان مناقشه ندارد.

وی ادامه داد: نگرانی غرب و آمریکا از توانمندی هسته‌ای ایران، اعلام رسمی و علنی مبنی بر نابودی اسرائیل است.

زیباکلام عنوان کرد: عده‌ای هویت خود را در استکبار‌ستیزی می‌دانند و از این بابت حاضر نیستند تحت هیچ شرایطی حتی کمک برای رسیدن به توافق با آمریکا هویت خود را از دست دهند، این افراد توافق با ۱+۵ را همچون کشیده شدن فرش استکبارستیزی از زیر پای خود می‌پندارند.

* آمریکا همواره حامی و مأوای دزدان جهان بوده است

در ادامه قدیری ابیانه اذعان کرد: افرادی چون زیباکلام در تلاش هستند که فرش دشمن‌شناسی را از زیر پای ملت ایران بکشند، ظلم‌ستیزی و مبارزه با ظالم از اصول اسلامی و انقلابی است.

وی تأکید کرد: یکی از سیاست‌های آمریکا، حمایت از دزدان و اختلاس‌گران دیگر کشورها است؛ همانند پس ندادن خاوری، آمریکا درصدد است که فضای امنی برای اختلاس‌گران در ایران فراهم کند.

این تحلیلگر مسائل استراتژیک تصریح کرد: در لوای رابطه با آمریکا هرگز به نقطه روشنی نخواهیم رسید، اگر قرار بود رابطه با آمریکا حلال مشکلات باشد، باید برای مصر، بنگلادش و … راهگشا بود، موفقیت کره‌جنوبی و چین در لوای تلاش و بهره‌وری زیاد است.

وی در پایان عنوان کرد: توافق باید همراه با راه بازگشت برای ایران باشد، ماهم مذاکره را قبول داریم و مقاومت می‌کنیم.

 
منبع: فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false