×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
مشکلات آمریکا با ایران تازه آغاز شده است

یک پایگاه خبری غربی ضمن اشاره به تحولات اخیر یمن و نمایش قدرت آمریکا در سواحل این کشور و همچنین ادامه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی نوشت، به نظر می‌رسد مشکلات آمریکا با ایران تازه آغاز شده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، ام اس ان بی سی خبر داد که پس از نمایش قدرت نیروی دریایی آمریکا در سواحل یمن، کاروانی متشکل از کشتی های تجاری و نظامی ایران از آب های اطراف یمن دور شدند.

مقام های آمریکایی مدعی شده بودند که کشتی های ایرانی قصد ارسال سلاح برای حوثی های یمن را داشته اند. تحولات منطقه در شرایطی است که دیپلمات های ایرانی و آمریکایی در شهر وین جمع شدند تا تازه ترین دور مذاکرات با هدف محدود کردن برنامه اتمی ایران را ادامه دهند.

این پایگاه خبری افزود: اوباما باید به فکر مدیریت جنگ نیابتی خطرناک بین ایران و متحدان اصلی واشنگتن در منطقه به خصوص عربستان سعودی باشد. این در شرایطی است که ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق جامع هسته ای تا ۳۰ ژوئن تلاش می کنند.

درگیری ها در یمن در شرایط پیچیده ای، تشدید شده است. پس از سال ها بی ثباتی و جنگ داخلی، حوثی ها قدرت را در یمن در اختیار گرفته اند و حضور خود را در مرزهای شمالی و جنوبی گسترش داده اند. برای عربستان سعودی که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی تاکنون با تهران اختلافات زیادی داشته، این مساله غیر قابل تصور است. در نتیجه، عربستان سعودی ماه گذشته حملات هوایی را علیه حوثی ها آغاز کرد. این اقدام با حمایت متحدان منطقه ای و آمریکا روبرو شد. آمریکا نیز ناو هواپیمابر تئودور روزولت و سایر ناوهای جنگی خود را در اطراف سواحل یمن مستقر کرد.

تحولات هفته جاری بر معمای غیر قابل حل و دشواری که دولت اوباما در قبال تعامل با ایران روبرو است، تاکید کرده است: حل و فصل یک بخش از مشکل، موجب نخواهد شد تا سایر تهدیدات ناشی از سیاست های داخلی و خارجی ایران، از بین برود.

توافق هسته ای مانع از آن نخواهد شد تا تلاش های ایران برای گسترش نفوذ خود در منطقه خاورمیانه، متوقف شود. توافق هسته ای تاثیر مثبت سریعی بر رفتار دولت ایران در قبال مردم خود یا رسیدگی به پرونده های قضایی علیه ایرانی-آمریکایی ها که هم اکنون به اتهامات مختلف در این کشور زندانی هستند، نخواهد داشت.

یک توافق هسته ای می تواند موجب تشدید سایر نگرانی ها در خصوص رفتار ایران در منطقه و در داخل شود. تندروهای ایران که هر نوع توافق با آمریکا را به مثابه یک کاپیتولاسیون می دانند، قادر به تجدید قوا خواهند شد. توافق جامع تحریم های چند جانبه سخت علیه ایران را پایان خواهد داد، تحریم هایی که طی ۵ سال گذشته موجب توقیف اموال و درآمدهای ارزی ایران شده است. لغو تحریم ها می تواند امکان دسترسی ایران به این منابع ارزی را فراهم کند.

سیاست های منطقه ای ایران، که در اکثر موارد موجب بی ثباتی بوده، در دورانی که تحریم های اقتصادی اعمال شده، همچنان وجود داشته و حتی بدتر هم شده است. در صورت دستیابی به توافق هسته ای و دسترسی ایران به منابع مالی، بی شک حمایت های تهران از بشار اسد در سوریه محدود نخواهد شد و تمایل ایران برای مشکل سازی در سایر کشورهای عربی پایان نخواهد یافت.

اگر توافق هسته ای حاصل شود، ایران بار دیگر به فضای کسب و کار جهانی بازخواهد گشت و ایران بار دیگر جایگاه عادی خود را در جامعه بین المللی به دست می آورد.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false