روایت کوهنورد ایرانی از فاجعه در هیمالیا | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
روایت کوهنورد ایرانی از فاجعه در هیمالیا

عظیم قیچی‌ساز – کوهنورد ایرانی – در تماس‌های تلفنی با ایران، درباره آخرین وضعیت کوهنوردان حادثه دیده در اثر ریزش بهمن ناشی از زلزله نپال گزارش داد.

به گزارش "چغادک نیوز"، عظیم قیچی‌ساز به همراه دو کوهنورد دیگر ایرانی در هیمالیای خومبو روالینگ حضور دارند و خوشبختانه آسیبی در اثر ریزش بهمن ناشی از زلزله نپال به آن‌ها وارد نشده است.

در ادامه، روایت عظیم قیچی‌ساز را می‌خوانید:

ساعت ۱۲ ظهر به وقت محلی عظیم قیچی‌ساز کوهنورد ایرانی حاضر در ارتفاعات هیمالیا در نپال طی تماس تلفنی با ایران از تلفات بالای کوهنوردان بر اثر ریزش بهمن خبر می‌دهد.

قیچی‌ساز که ابتدا در تماسی تلفنی نمی‌دانست حادثه رخ داده بهمن بوده یا زلزله، گفته بود: بهمن مهیب و گسترده‌ای از کوه «پوموری» فرو ریخت. در شرایطی این اتفاق رخ داده که منطقه را مه فرا گرفته و دید کافی وجود نداشت. در چادرم دراز کشیده بودم که با لرزش شدید زمین به سرعت از چادر بیرون آمدم. همه‌جا را مه فرا گرفته بود. کوهنوردان دیگر هم از چادر‌هایشان بیرون آمدند و همگی به سفیدی اطراف خیره شده بودیم. پس از چند ثانیه همه منطقه را پودر ضخیمی از برف پوشاند! همگی در کمپ اصلی سالم هستیم و هنوز نمی‌شود تشخیص داد این اتفاق زلزله بوده یا بهمن.

اما ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی، قیچی‌ساز در تماسی دوباره با ایران از کشته شدن سه کوهنورد و مجروح شدن ۳۰ تن خبر داده بود. او از کمک‌رسانی و مداوای مجروحین به همراه دکتر بهپور و سایر پزشکان خبر داده بود.

دو ساعت بعد، پر افتخار‌ترین کوهنورد ایرانی در ساعت ۱۶:۳۰ از افزایش تعداد مجروحین به ۴۰ تن خبر داد و گفت: سه کوهنورد تاکنون کشته شده‌اند و حدود ۴۰ نفر زخمی در چادر امداد تحت درمان هستند. دکتر بهپور نیز گفته تا به حال پنج نفر حالشان وخیم است. هوا همچنان ابری‌ است و بارش برف آغاز شده است.

آخرین تماس قیچی‌ساز به ساعت ۲۱ به وقت محلی بازمی‌گردد. او در این تماس گفته بود: مجروحان را در دو چادر بزرگ جای داده‌ایم. پزشکان به نوبت همه شب را کشیک خواهند داد. همگی امیدوار هستیم در صورت بهبود هوا و توقف بارش برف، فردا صبح چند هلی‌کوپتر از کاتماندو برای انتقال مجروحان به کمپ اصلی اورست بیایند.

او خاطرنشان کرده بود: همه کوهنوردان در چادر آشپزخانه دور هم گرد‌آمده‌اند و هیچ‌کس حاضر نیست که به چادر خود برود و بخوابد. روز سختی را پشت سر گذاشته‌ایم. شرپا‌ها هنوز از خانواده‌های خود خبری ندارند. اخبار کاتماندو را پیگیری می‌کنیم و بسیار متاسف هستیم.

عظیم قیچی‌ساز برای فتح قله‌های اورست و لوتسه عازم کشور نپال شده است. خوشبختانه این کوهنورد ایرانی به همراه پروانه کاظمی و علیرضا بهپور همگی در سلامتی کامل به سر می‌برند.

 
منبع: ایسنا

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false