شرایط دریافت تسهیلات مشاغل خانگی | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
شرایط دریافت تسهیلات مشاغل خانگی

مشارکت ۲۵ دستگاه دولتی برای توسعه مشاغل خانگی در کشور در حالی اعلام شده که قرار است رشته‌های مشاغل خانگی در راستای نیازهای جامعه بازنگری شوند.

به گزارش "چغادک نیوز"، مشاغل خرد و خانگی در اکثر نظام‌های اقتصادی شناخته شده است و توسعه اشتغال از طریق مشاغل خرد و خانگی به عنوان یک ضرورت در توسعه اشتغال و کارآفرینی در اکثر کشورهای دنیا مطرح است و دولت‌ها برای توسعه مشاغل خانگی توجه ویژه ای دارند.

مشاغل خانگی در بسیاری از کشورهای دنیا سابقه چندین هزار ساله دارد و با وقوع انقلاب صنعتی و توجه به صنایع تا حدود زیادی توجه به مشاغل خانگی کمرنگ شد و نقش این مشاغل در زندگی مردم کاهش یافت ولی در ادامه به ویژه با ظهور اینترنت توجه به مشاغل خانگی دوباره مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر این مشاغل اهمیت ویژه ای در اقتصاد بسیاری از کشورهای دنیا دارد.

کمبود شغل و محدودیت ایجاد اشتغال و مشکلات اقتصادی دولت‌ها از یک سو و نیاز کم به منابع مالی و مزایای فراوان مشاغل خانگی و نقش سازنده آن‌ها در اشتغال و توسعه اقتصادی موجب شده تا این بخش در کشور ما نیز مورد توجه قرار گیرد و به عنوان یکی از سیاست‌های مثبت برای اشتغال مورد توجه قرار گیرد.

مشاغل خانگی تناسب بسیاری با فرهنگ کار کشور ما دارد زیرا زمینه تناسب و توازن شغلی و شخصی را در منزل برای افراد به ویژه بانوان که مسئولیت کار منزل را برعهده دارند فراهم می‌کند و موجب شده است تا دولت‌ها از این ظرفیت‌ها برای توسعه متوازن استفاده کنند.

در این زمینه رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی کشور با اشاره به اینکه نرخ اشتغال در مشاغل خانگی کشور کم و حدود ۱۱ درصد است افزوده است: نرخ مشارکت در بسیاری از کشورها مثل ایتالیا و اسپانیا ۲۵ تا ۴۰ درصد است و این در حالی است که با توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی کشور ما توجه به مشاغل خانگی و توسعه آن مزیت‌های فراوانی دارد و تناسب بیشتری با فرهنگ کار کشور ما می‌تواند داشته باشد.

امامدادی با تصریح اینکه نگاه جنسیتی به مشاغل خانگی نداریم گفت: با توجه به پتانسیل و ظرفیت مشاغل خانگی و هماهنگی آن با مسئولیت بانوان در منزل می‌توان گفت زنان بیش از مردان می‌توانند در این بخش نقش آفرینی کنند و زمینه توسعه اشتغال را موجب شوند.

او با اشاره به اینکه نیمی از جامعه زنان هستند و زنان در حال حاضر حدود ۶۰ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌اند یادآور شد: زنان و دختران تحصیلکرده سرمایه های کشور هستند که یا از امکانات دانشگاهی رایگان و یا از دانشگاه‌های غیردولتی و با هزینه خانواده به تحصیل پرداخته‌اند و باید از این ظرفیت عظیم کشور استفاده کنیم که مشاغل خانگی یکی از زمینه های بسیار خوب در زمینه توسعه اشتغال برای زنان است.

اما درباره نوع سیاست‌ها و توسعه مشاغل خانگی در حوزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید گفت که مشاغل خانگی از سال ۱۳۹۰ مورد توجه قرار گرفت که در سال ۹۰ حدود ۲ هزار میلیارد تومان، در سال ۹۱ هم ۱۳۹۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۲ به دلیل مشکلات سیستم بانکی به ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت که از این ۵۰۰ میلیارد تومان تنها یک پنجم به متقاضیان مشاغل خانگی پرداخت شد.

بر اساس قانون مشاغل خانگی سالی یک‌بار بازنگری می‌شوند و سه گروه مشاغل مورد حمایت قرار می‌گیرند که یک گروه همان اشخاص حقیقی هستند که براساس مهارت همه کار را خودشان انجام می‌دهند و تسهیلات را هم خودشان دریافت می‌کنند.

گروه دوم کسانی هستند که مهارت دارند ولی در بحث بازاریابی و فروش نیازمند افراد دیگر هستند و گروه سوم افراد و مجموعه هائی هستند که توان مدیریت و حمایت از این اشخاص را دارند که از این‌ها به عنوان پشتیبان نام می‌برند که بر اساس تحقیقات انجام شده گروه سوم در کشور های مختلف دنیا بسیار هستند.

بر اساس قانون باید ۲۵ درصد تسهیلات به افراد حقیقی پرداخت شود همچنین باید ۶۵ درصد تسهیلات به افراد پشتیبان اختصاص یابد ولی توسط مسولان مربوطه سعی شده خط کشی سفت و سخت در این زمینه نباشد و با توجه به نیاز و شرایط استان‌ها این تسهیلات با درصد های متفاوت به متقاضیان پرداخت شود.

مشاغل خانگی چه نوع مشاغلی هستند؟

در سال ۱۳۸۹ تعداد مشاغل خانگی شناخته شده ۲۱۴ شغل بود که در بخش‌های مختلف صنایع دستی، فرش، شیلات و تولیدات کشاورزی و دامی ، تجارت الکترونیک و … شامل می‌شد که این رشته‌ها سالی یکبار بازنگری می‌شود و تمامی ضوابط و مقررات در سایت وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و در بخش مشاغل خانگی موجود است.همچنین درباره مشاغل اطلاعات مفیدی برای متقاضیان وجود دارد.

ظاهرا تعداد مشاغل کاهش نیافته است بلکه دسته بندی مشاغل تغییر کرده است.

امامدادی درباره تداخل برخی مجوزها در زمینه مشاغل خانگی نیز گفته است: برای همه رشته‌ها فرم هائی طراحی و تعریف شده است ولی برای مشاغل دامی و کشاورزی به دلیل حساسیت مجوز جهاد کشاورزی لازم است که ممکن است تا حدود کار در این زمینه کند شود ولی اگر موردی باشد مشکل آن را حل می‌کنیم.

رئیس دبیرخانه ستاد مشاغل خانگی یادآور شد: از نظرات همه کسانی که می‌توانند ستاد را در ارائه خدمات بهتر برای ایجاد مشاغل خانگی یاری نمایند استفاده خواهیم کرد.

وی درباره رشته های صنایع دستی نیز گفت: در کنار توجه به رشته های سنتی به عنوان میراث ملی و فرهنگی در بحث مشاغل خانگی تلاش می‌کنیم رشته های جدید نیز ایجاد شود و توسعه یابد. در بین رشته های سنتی جواهرسازی، بدلیجات و غیره از حوزه های مورد توجه ماست.

اما افراد می‌توانند با شماره تلفن‌های۱۲ -۸۸۹۷۷۴۰۵ می‌توانند با ستاد مشاغل خانگی تماس گرفته و سؤالات خود را مطرح کنند.

 
منبع: ایسنا

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false