تشکیل یک کمیته عجیب داوری در فوتبال ایران واقعیت دارد؟ | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
تشکیل یک کمیته عجیب داوری در فوتبال ایران واقعیت دارد؟

پس از مشکلاتی که در هفته‌های اخیر در قضاوت برخی از مسابقات لیگ برتر و دسته اول به وجود آمد، شایعاتی پیرامون کم شدن اختیارات کمیته داوران و تشکیل یک کمیته هشت نفره برای انتخاب داوران بازی‌های حساس به گوش می‌رسد.

به گزارش "چغادک نیوز"، قضاوت‌های پر حرف و حدیث در بسیاری از مسابقات لیگ برتر و دسته اول، صدای خیلی از تیم‌ها را درآورد. قضاوت‌هایی که پس از بازبینی آنها در برنامه‌های تلویزیونی، مشخص می‌شد اعتراض بخش زیادی از تیم‌ها به مشکلات داوری منطقی و به حق بوده و امتیازات فراوانی به واسطه همین اشتباهات سهوی جا بجا شده است.

شرایط در رقابت‌های دسته اول بغرنج‌تر هم بود. تا جایی که بخش زیادی از تیم‌ها با اعتراض به نحوه قضاوت‌ها به سود چند تیم خاص، بارها و بارها شکایات خود را به مسئولان فدراسیون فوتبال اعلام کردند. عجیب اینکه مسئولان کمیته و دپارتمان داوری در گفتگوهایی که پس از پایان هر هفته از رقابت‌های لیگ انجام می‌دادند، از کیفیت داوری‌ها ابراز رضایت می‌کردند و اغلب تصمیمات مهم و تاثیرگذار گرفته شده در مسابقات را درست می‌دانستند.

با این حال برخی از منابع نزدیک به فدراسیون فوتبال می‌گویند این مشکلات عجیب، شکایات پرشمار تیم‌ها و پرداختن رسانه‌ها به آنها باعث شده یکی از مسئولان فدراسیون فوتبال با تشکیل کمیته‌ای هشت نفره به صورت مستقیم در چینش داوران مسابقات حساس اعمال نظر کند. موضوعی که به هیچ عنوان آن را تایید یا تکذیب نمی‌کند و صرفا آن را براساس شنیده‌ها منتشر می‌کند. اینکه می‌گویند اختیارات رئیس کمیته داوران و رئیس دپارتمان داوری که البته در طول سال نیز اختلاف‌نظرهای فراوانی باهم داشتند کم شده به خودی خود اتفاق بسیار بدی است اما تیم‌هایی که در اغلب دیدارها از داوری‌ها زیان دیده بودند، از نحوه چینش داوران در مسابقات هفته‌های اخیر لیگ برتر و دسته اول ابراز رضایت می‌کنند.

در ادامه در گفتگو با مسئولان کمیته داوران و افراد مطلع این موضوع را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

رئیس دپارتمان داوری: دروغ محض است

عسگری گفت: به جرات می‌گویم کوچکترین شائبه‌ای در مورد داوری‌های لیگ یک نمی‌توانید پیدا کنید.

حسین عسگری در مورد اینکه گفته می‌شود یک گروه هشت نفره خارج از کمیته و دپارتمان داوری داوران دیدارهای حساس لیگ برتر و دسته اول را تعیین می‌کند، گفت: من هم شنیده‌ام که عده‌ای این بحث را مطرح کرده‌اند اما با قدرت آن را تکذیب می‌کنم. هیچکس به اندازه ما از شرایط داوران شناخت ندارد و من مانده‌ام که چطور ممکن است کسی به جز ما داوران را انتخاب کند.

او ادامه داد: عده‌ای با اهدافی خاص مدتی است به دنبال این هستند که کمیته داوران را تحت فشار بگذارند و اقتدار آن را زیر سوال ببرند که مطمئن باشید موفق نخواهند شد. آنها به دنبال مواضع خودشان می‌گردند اما مطمئن باشید نمی‌توانند اقتدار کمیته و دپارتمان داوری را زیر سوال ببرند.

رئیس دپارتمان داوری در مورد داوری‌های این فصل لیگ یک هم این‌طور توضیح می‌دهد: حتما می‌دانید ما برای هفته‌های پایانی لیگ طوری برنامه‌ریزی کردیم که فقط داوران لیگ برتری داوری کنند تا حرف و حدیثی پیش نیاید. برنامه‌ریزی لیگ برتر را طوری هماهنگ کردیم که امکان این اتفاق وجود داشته باشد و من به جرات می‌گویم جای هیچ گله و حرف و حدیثی را برای هیچ تیمی باقی نگذاشته‌ایم. قاطعانه می‌گویم که هفته‌های پایانی لیگ یک با کمترین اشتباه ممکن برگزار شده که البته در هفته آخرین این مسابقات هم به همین روند ادامه می‌دهیم.

عسگری در مورد اینکه خیلی از باشگاه‌های لیگ یکی نسبت به عملکرد داوران اعتراض دارند هم می‌گوید: اعتراض همیشه وجود دارد اما من از روی نمره‌هایی که به داوران لیگ یکی داده شده صحبت می‌کنم و می‌گویم داوران نمره قبولی گرفته‌اند. ضمنا در برنامه‌ای که برای لیگ یک ساخته شده هم می‌توان این موضوع را به وضوح دید که داوری‌ها نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده است. البته اشتباهاتی هم وجود دارد که اجتناب‌ناپذیر است.

علی خسروی: کمیته ۸ نفره خارج از کمیته داوران وجود دارد

علی خسروی تایید می‌کند که یک کمیته ۸ نفره خارج از کمیته و دپارتمان داوری، داوران برخی از مسابقات حساس لیگ برتر و لیگ یک را تعیین می‌کند: من این موضوع را شنیده‌ام. البته خود من در این کمیته نیستم و واقعا نمی‌دانم که آیا این کمیته از طرف آقای اسدی، دبیر کل فدراسیون فوتبال هدایت می‌شود یا نه. این را هم بگویم که من آقای اسدی را می‌شناسم و او هرگز کار غیرقانونی انجام نمی‌دهد.

او ادامه داد: البته شنیده‌ام که چند عضو این کمیته داور نیستند که این موضوع اصلا خوب نیست. به هرحال فقط کسانی که تجربه داوری دارند، می‌توانند در چینش داوران اعمال‌نظر کنند. هرچند من اعضای این کمیته را اصلا نمی‌شناسم. با این حال اگر این موضوع درست باشد، اصلا به صلاح داوری نیست.

این کارشناس داوری فوتبال ایران در مورد اشتباهات فراوان داوری در لیگ یک هم می‌گوید: اصلا من این حرف را قبول ندارم و نباید خیلی راحت داورهای خود را متهم کنیم. من فکر می‌کنم داوری‌های ما مشکلات زیادی دارد و در کل مشکل فوتبال ما که داوری هم جزو آن می‌شود، حضور افراد تکراری است. من فکر می‌کنم وقتی آقایان نمی‌توانند ریشه فساد را بسوزاند، بهتر است بروند. مراجع قضایی باید به فوتبال ورود کنند تا دیگر شاهد فساد در آن نباشیم.

خسروی ادعا می کند اصفهانیان و عسگری باید از کمیته داوران بروند: وقتی کسی می‌بیند فعالیت‌هایش محدود شده، معنی‌اش این است که دیگر به توانایی‌هایشان اعتمادی وجود ندارد. با این شرایط به نظر من این آقایان خودشان باید پیش‌دستی کنند و بروند تا فرد جدیدی به کمیته داوران بیاید. اصفهانیان و عسگری وقتی اختیاری ندارند، بهتر است بروند و نباید این توهین را قبول کنند.

غیاثی: بعید می‌دانم چنین کمیته‌ای باشد اما اگر باشد تخلف است

رئیس اسبق کمیته داوران گفت: اینکه داوران خارج از کمیته داوران انتخاب شوند، یک تخلف آشکار است.

غیاثی در مورد این که گفته می‌شود یک کمیته ۸ نفره داوران بازی‌های حساس لیگ برتر و دسته اول را مشخص می‌کنند گفت: این موضوع اصلا صحت ندارد و حداقل من چیزی در این‌‌ باره نشنیده‌ام. به هرحال به عنوان کسی که حدود ۵۰ سال است در داوری حضور دارد، امکان ندارد چنین چیزی وجود داشته باشد و من از آن خبر نداشته باشم. به همین دلیل هم این موضوع را تکذیب می‌کنم.

او ادامه داد: به فرض اینکه این موضوع صحت داشته باشد، باید گفت چنین کاری تخلف آشکار است و باید حتما با آن برخورد شود؛ چون مخالف اساسنامه فیفا است. طبق اساسنامه فیفا که تمام کشورها ملزم به انجام آن هستند، تکلیف انتخاب داوران باید در دپارتمان داوری مشخص شود و اینکه در جایی دیگر برای چینش داوران تصمیم گرفته شود تخلف آشکار است.

رئیس اسبق کمیته داوران در مورد اشتباهات داوری در لیگ یک هم گفت: اشتباهات داوری امسال هم در لیگ یک وجود داشت و مثل سال‌های گذشته بسیار زیاد هم بود اما من هرگز تهمت اشتباهات عمدی را به داوران نمی‌زنم؛ چون در دل آنها نیستم و مراجع قضایی باید در مورد آن تصمیم‌گیری کنند.

 

 
منبع: نسیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false