باکیفیت‌ترین و بی کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
باکیفیت‌ترین و بی کیفیت‌ترین خودروهای تولیدی

در ارزیابی کیفی خودروهای تولید داخل در اسفند ۹۳ ، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲ و ام‌وی‌ام ۱۱۰ همچنان در جایگاه خودروهای بی‌کیفیت جا خوش کردند.

به گزارش "چغادک نیوز"، در اسفند سال گذشته ۹۹ درصد از خودروهای تولید شده در کشور به خودروهای سبک (سواری و وانت) و یک درصد نیز به خودروهای گروه سنگین (مسافری و باری) اختصاص داشت.

گروه سبک:

در این ماه در بخش سواری شاهد افزایش تولید خودروهای پژو پارس، پژو ۴۰۵ خراسان، تندر ۹۰ اتوماتیک و پژو ۲۰۶ صندوق‌دار بودیم.

این افزایش تولید باعث شد تعداد خودروهای ارزشیابی شده نسبت به بهمن ماه ۱۴٫۱ درصد افزایش یابد، به طوری که جمعاً ۳۰ مدل خودرو توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد بازرسی قرار گرفت.

در اسفند ۹۳ خودروهای تیبا، سایپا ۱۳۱X محصول سایپا، سایپا ۱۳۱X محصول پارس خودرو، سایپا ۱۳۲X و ام وی ام ۱۱۰ در دسته قیمتی زیر ۲۵ میلیون تومان، خودروهای پارس تندر، تندر ۹۰ اتوماتیک، تندر ۹۰، پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۶SD، رانا، پژو پارس، ام وی ام ۳۱۵ جدید، پژو ۴۰۵، سمند، ام وی ام ۵۳۰، لیفان ۶۲۰ و تیبا۲ در دسته قیمتی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، خودروهای آسا، ام وی ام ۳۳X جدید، جک جی۵ اتوماتیک، لیفان X60 و ولکس ۳۰C در دسته قیمتی بین ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان، کیا سراتو در دسته قیمتی بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان و سوزوکی گرندویتارا در دسته قیمتی بالای ۱۰۰ میلیون تومان مورد ارزیابی قرار گرفتند.

در این ماه مانند ماه‌های قبل از آن، بیشترین تعداد خودروهای ارزشیابی شده در گروه قیمتی بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان قرار داشتند.

بر اساس نتایج این ارزشیابی، تیبا محصول سایپا کاشان در گروه خودروهای زیر ۲۵ میلیون تومان، پارس تندر محصول پارس خودرو در گروه خودروهای بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان و آسا محصول بهمن موتور در گروه خودروهای بین ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان کمترین نمره منفی را از آن خود کردند.

همچنین در دو دسته قیمتی بین ۷۵ تا ۱۰۰ و بالای ۱۰۰ میلیون تومان نیز خودروهای کیا و سوزوکی گرند ویتارا بدون رقیب جا خوش کرده و به ترتیب ۱۶٫۵ و ۱۵٫۴ نمره منفی را به خود اختصاص دادند.

در اسفند ماه ۹۳ نیز مانند ماه قبل از آن، به طور کلی سوزوکی گرند ویتارا، کیا سراتو و آسا به ترتیب با ۱۵٫۴، ۱۶٫۵ و ۱۸٫۹ نمره منفی به عنوان سه خودرو برتر ارزشیابی کیفی خودروهای ساخت داخل در رده اول تا سوم جدول قرار گرفتند.

عیوب فنی و عملکردی:

طبق جدول رده‌بندی کیفی خودروهای سواری، سوزوکی گرند ویتارا محصول شرکت ایران خودرو خراسان در صدر جدول و خودروی MVM110 محصول شرکت مدیران خودرو در انتهای جدول قرار دارند.

در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروهای سایپا X131 و سایپا X132 بیشترین نمرات منفی را کسب کردند. از طرفی شاهد بهبود ۵٫۶ درصدی میانگین نمره منفی نسبت به بهمن ماه هستیم که عمدتاً مربوط به کاهش نمره منفی خودروهای کیا سراتو و MVM110 در این بخش است.

در بخش تزئینات و مونتاژ خودروهای MVM110 و Voleex C30 بیشترین نمرات منفی را کسب کردند، همچنین میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل روند نزولی ۰٫۶ درصدی را تجربه کرد که بیشترین تغییر مربوط به خودروهای کیا سراتو و سوزوکی گرند ویتارا است.

در بخش بدنه، سایپا X131 و MVM110 بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داده‌اند، همچنین میانگین نمره منفی بخش بدنه نسبت به بهمن ماه دستخوش تغییری نشده است.

در بخش رنگ میانگین نمره منفی خودروها نسبت به بهمن ماه ۴٫۱ درصد بهبود یافت که عمدتاً مربوط به کاهش نمره منفی خودروهای Voleex C30 و رانا در این بخش است.

همچنین خودروهای لیفان X60 و لیفان ۶۲۰ بیشترین نمره منفی را در بخش رنگ کسب کردند.

تعداد ایرادات مهم و اساسی خودروها در اسفند ۹۳ نسبت به ماه قبل از آن روند رو به رشد ۱۶٫۷ درصدی داشته است که عمده دلیل این موضوع مربوط به کاهش تعداد این ایرادها در خودروی سمند است.

در نهایت، طی اسفند ماه میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری ۱٫۲ درصد بهبود یافته که عمدتاً مربوط به روند رو به رشد خودروهای سوزوکی گرندویتارا و پژو ۴۰۵ خراسان است.

تغییرات کیفیت خودروهای سواری:

در نمودار روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه سواری، سوزوکی گرند ویتارا بیشترین میزان بهبود و Voleex C30 بیشترین میزان تنزل را داشته‌اند.

وانت:

در اسفند ۹۳ در بخش وانت شاهد قطع تولید محصولات شرکت سازه‌های خودرو دیار یعنی وانت وینگل تک کابین و وانت وینگل دوکابین و کاهش تولید وانت دیزل زامیاد و وانت پیکان تبریز بودیم.

از دیگر نکات مهم و حائز اهمیت در مورد تیراژ تولید خودروهای هم‌رده وانت، می‌توان به تولید خودرو جدید وانت سایپا X151 در شرکت بن رو و تولید مجدد وانت پیکاپ فوتون دیزلی اشاره کرد.

علی‌رغم کاهش تولید خودروهای گروه وانت در اسفند ماه، ارزشیابی این خودروها ۲٫۱درصد افزایش یافت، به طوری که از ۷ مدل خودروی ارزشیابی شده، ۲ مدل در سطح کیفی خیلی خوب و ۵ مدل هم در سطح کیفی خوب قرار گرفتند.

در جدول رده بندی کیفی وانت، وانت پیکاپ فوتون دیزلی در صدر و وانت نیسان دوگانه سوز هم در انتهای جدول قرار گرفته‌اند.

عیوب فنی و عملکردی:

در بخش عیوب فنی و عملکردی، خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را کسب کرد، همچنین میانگین نمره منفی این بخش نسبت به بهمن ماه روند ثابتی داشته است. در بخش تزئینات و مونتاژ شاهد بهبود ۱۳٫۱ درصدی هستیم که عمدتاً مربوط به روند صعودی خودروی وانت دیزل زامیاد است. البته وانت نیسان دوگانه سوز نیز بیشترین نمره منفی را در این بخش کسب کرد.

در بخش بدنه، خودروی وانت دیزل زامیاد بیشترین نمره منفی را کسب کرد، از طرفی در این بخش میانگین نمره منفی ۳ درصد افزایش یافت که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند رو به نزول مربوط به خودروی وانت دیزل زامیاد است.

در بخش رنگ، خودروی وانت پیکان تبریز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد، همچنین شاهد افت ۶٫۹ درصدی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به بهمن ماه هستیم که بیشترین تأثیر مربوط به خودروی وانت دیزل زامیاد است.

همچنین تعداد ایرادات مهم و اساسی، روند مثبت ۱۹٫۶ درصدی داشته که عمده دلیل این موضوع مربوط به کاهش تعداد این ایرادات در خودروی وانت دیزل زامیاد است. در نهایت میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت، بهبود کیفی ۳ درصدی را تجربه نمود که عمدتاً مربوط به تولید مجدد خودروی با کیفیت این رده یعنی وانت پیکاپ فوتون دیزلی و روند رو به رشد وانت دیزل زامیاد در ماه جاری است.

تغییرات کیفیت وانت ها:

در نمودار مربوط به روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه وانت، وانت نیسان دوگانه سوز بیشترین میزان بهبود را دارا است و هیچ خودرویی در این رده روند نزولی نداشته است.

گروه سنگین :

در بخش خودروهای تجاری مسافری در اسفند ماه نیز مانند ماه قبل از آن، هیچ خودرویی ارزشیابی نشده است.

در بخش خودروهای تجاری باری شاهد رشد ۳٫۶ درصدی تولید در مقایسه با بهمن ماه هستیم که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند، مربوط به افزایش تولید کامیونت ایسوزو  NPR75P و کشنده کاوه است.

در گروه کامیونت ها، کامیونت ایسوزو NPR75P محصول بهمن دیزل در رده نخست قرار گرفت.

در گروه کامیون ها در میان ۲ مدل خودروی تولیدی، کامیون اسکانیا G400(کمپرسی) محصول ماموت دیزل در صدر قرار گرفت.

در بخش کشنده ها هم ۵ مدل خودرو تولید شد که کشنده بنز آکسور محصول ایران خودرو دیزل در بالاترین رده این گروه قرار گرفت.

عیوب فنی و عملکردی:

در بخش عیوب فنی و عملکردی، کشنده ماز بیشترین نمره منفی را کسب کرد. همچنین شاهد افت ۵۰ درصدی میانگین نمره منفی نسبت به ماه قبل هستیم.

در بخش تزئینات و مونتاژ، کامیونت الوند بالاترین نمره منفی را کسب کرد. از طرفی میانگین نمره منفی این بخش نسبت به ماه قبل از آن تغییری نداشته است.

در بخش بدنه کامیون بنز WH حداکثر نمره منفی را کسب کرد، همچنین شاهد افت ۶٫۶ درصدی نسبت به ماه قبل هستیم که بیشترین تأثیر در ایجاد این روند رو به افول، مربوط به کامیون اسکانیا G400 است.

در بخش رنگ، کشنده ماز بیشترین نمره منفی را به خود اختصاص داد. میانگین نمره منفی این بخش در اسفند نسبت به بهمن ماه روند رو به رشد ۷٫۷ درصدی را تجربه کرد که غالباً مربوط به کاهش نمره منفی کامیونت الوند در این بخش است.

در مجموع، میانگین نمره منفی خودروهای این گروه تنزل کیفی ۱٫۱ درصدی را در اسفند ۹۳ نسبت به بهمن ماه تجربه کرده است.

تغییرات کیفیت خودروهای گروه سنگین:

در نمودار روند تغییرات میانگین نمره منفی خودروهای گروه تجاری، کامیون اسکانیا G400(کمپرسی) بیشترین میزان بهبود و کامیون بنز WH کمترین میزان بهبود را در اسفند ماه داشته اند.

 
منبع: فارس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false