افشای ضعف امنیتی اندروید | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
افشای ضعف امنیتی اندروید

در حالی که تکنولوژی‌های امنیتی در گوشی‌های هوشمند به سویی پیش می‌رود که در آن‌ها به تدریج گذرواژه جای خود را به روش‌های زیست‌سنجی همچون تاچ آی. دی یا تشخیص اثر انگشت می‌دهد، ‌پژوهشگران با افشای ضعف بزرگی در سیستم عامل اندروید در کاربست این روش، به همه کاربران از جمله دارندگان Galaxy S5 در استفاده از تکنولوژی‌هایی نظیر تشخیص اثر انگشت هشدار داده‌اند.

به گزارش "چغادک نیوز"، به رغم نگرانی‌های امنیتی بسیار، استفاده از روش‌های زیست‌سنجی، همچون اثر انگشت، به عنوان اصلی‌ترین شیوه تأیید هویت کاربر گوشی‌های هوشمند به سرعت در حال گسترش است. اپل از تاچ آی. دی (TouchID) برای این منظور استفاده می‌کند، مایکروسافت در حال آزمایش گزینه‌های مختلف برای استفاده در ویندوز ۱۰ است‌ و چندین دستگاه اندروید نیز از این فناوری ‌بهره می‌برند.

با ‌وجود این، پژوهشگران شرکت امنیتی فایرآی می‌گویند، سیستم عامل اندروید در حفاظت از اطلاعات زیست‌سنجی کاربرانش ناموفق است. در حالی که سازندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی تلاش می‌کنند، اطلاعات را در منطقه امن ‌جداگانه رمزگذاری کنند، امکان دستیابی به اطلاعات زیست‌سنجی قبل از رسیدن به این منطقه حفاظت شده و تهیه رونوشت از اثر انگشت افراد برای انجام حملات بعدی، می‌تواند خطراتی ‌برای کاربران داشته باشد.
 

افشای ضعف امنیتی اندروید

این مسأله به صورت ساده این گونه است: مهاجم می‌تواند به جای آنکه برای نفوذ به منطقه امن وقت بگذارد، ‌روی جمع آوری داده‌هایی که از سنسورهای اثر انگشت دستگاه‌های اندروید می‌آیند، متمرکز شود. هر هکری که بتواند دسترسی سطح کاربر را در اختیار بگیرد و ‌برنامه‌ای را به عنوان روت، پایین‌ترین سطح دسترسی در رایانه و گوشی‌های هوشمند، اجرا کند، به راحتی می‌تواند اطلاعات اثر انگشت را از دستگاه اندروید جمع‌آوری کند.

چنانچه مهاجم بتواند به هسته اندروید نفوذ کند، هرچند نمی‌تواند به اطلاعات اثر انگشت دسته بندی شده در منطقه امن دست یابد، ‌می‌تواند پیوسته سنسور اثر انگشت را بخواند و هر آنکه شما این سنسور را لمس کنید، اثر انگشت شما را سرقت کند و پس از آن هر کاری که بخواهد با دستگاه شما انجام دهد.

این نقص که در گوشی سامسونگ گلگسی اس ۵ نیز وجود دارد، پژوهشگران را بر آن داشت که این موضوع را به سامسونگ گزارش دهند؛ اما گفته می‌شود ‌تا کنون خبر یا گزارش رسمی در مورد آپدیتی برای رفع این مشکل نشنیده‌اند؛ هرچند سامسونگ می‌گوید به امنیت کاربرانش اهمیت می‌دهد و در حال بررسی ادعاهای فایرآی است.
 

افشای ضعف امنیتی اندروید

البته گفته می‌شود ‌اندروید لالیپاپ ۵٫۰ از این آسیب‌پذیری در امان است و کاربران باید هر زمان که ممکن باشد سیستم عامل دستگاه خود را به روز کنند. این در حالی است که هنوز به روزرسانی به اندروید ۵٫۰ برای همه دستگاه‌های اندرویدی ارائه نشده است.

منبع: تابناک

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false