×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
رشد ۲۵۲ درصدی کتابخانه های جم در عضوپذیری

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهرگفت: شهرستان جم در فروردین ماه امسال نسبت به اسفند ماه سال گذشته ۲۵۲درصد رشد داشته که این جهش مرهون حمایت های مسئولان امر و همچنین انگیزه و رغبت کتابداران اداره کتابخانه های شهرستان انجام داده است

به گزارش "چغادک نیوز"، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان جم با حضور هاشمی مدیر کل کتابخانه های استان، حجت الاسلام گنجی امام جمعه  شهر جم ، نادری زاده فرماندار، شهردار و بخشدار و سایر اعضای این انجمن در محل فرمانداری شهرستان جم برگزار شد.
مدیر کل کتابخانه های عمومی استان بوشهردر این جلسه گفت: امر ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نقش سترگ آن در مهندسی فرهنگی و تکامل جامعه بشری بر کسی پوشیده نیست و آیات و روایات متعددی در این زمینه وجود دارد.

سید علی هاشمی افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که بحمدالله پرچمدار کتاب و کتابخوانی است در راس آن رهبر فرزانه انقلاب هستند، ایشان در بخش های از فرمایشات خود در ترغیب افراد جامعه به مطالعه فرموده اند: «و من خواهش می‏کنم که… همه و همه… باکتاب انس پیدا کنند».و در جایی دیگر نیز این مهم را به مسئولین تکلیف کرده و بیان داشته اند: «وظیفه همه افراد فرهیخته و همه نهادهای فرهنگی کشور است که در اشاعه، گسترش و تقویت هرچه بیشتر مساله کتاب و کتابخوانی ‏اهتمام ورزند که هیچ کس در هیچ جا، هیچ‏ بهانه‏ ای برای کتاب نخواندن نداشته‏ باشد» و همچنین در فرازی دیگر از وضعیت کتابخوانی اظهار تاسف و نگرانی کرده اند و فرمود ملت بزرگ ایران پس از ظهور اسلام از مشعل داران کتاب و معرفت بوده اند اما در مقطع رژیم طاغوت تعداد کتابخانه ها را از میخانه هم تقلیل دادند.
مدیر کل کتابخانه های استان تصریح کرد:نهاد کتابخانه های عمومی کشور با توجه به منویات مقام معظم رهبری سندچشم اندازی طراحی کرده است که شاخص های موجود در کتابخانه های عمومی بر اساس این سند تدوین شده است.


وی گفت: بر اساس سند چشم انداز کتابخانه های عمومی کشور بایستی به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ متر فضای کتابخوانی وجود داشته باشد که این رقم باید در شهرستان جم با توجه به جمعیت ۵۵ هزار نفری آن ۴ هزار متر باشد ولی در حال حاضر حدود ۱۳۰۰ متر مربع فضا موجود می باشد.
هاشمی با اشاره به شاخص منابع کتابخانه های استان طبق سند چشم انداز گفت: می بایست به ازای هر نفر ۴ جلد کتاب وجود داشته باشد یعنی باید حدود دویست هزار جلد کتاب در کتابخانه موجود باشد که این رقم در شهرستان جم به شصت هزار جلد می رسد.
مدیر کل کتابخانه های استان بوشهر افزود: تعداد اعضای کتابخانه ها باید ۳۵ درصد از جمعیت هر شهر و یا روستا باشد که کتابخانه های این شهرستان جم باید حدود ۱۷هزار نفر عضو داشته باشد که متاسفانه کمتر از ۱۳۰۰ نفر عضو دارند.


وی ضمن امیدواری از روند رو به رشد کتابخانه های جم در عضوپذیری بیان داشت: این شهرستان در فروردین ماه امسال نبست به اسفند ماه سال گذشته ۲۵۲درصد رشد داشته که این جهش مرهون حمایت های مسئولان امر و همچنین انگیزه و رغبت کتابداران و طرح و برنامه ریزی است که اداره کتابخانه های شهرستان انجام داده است و بعد از شهرستان تنگستان که در اسفند ماه گذشته ۲۶۳ درصد رشد داشته است قرار دارد.
هاشمی با اشاره به دیداری که ۱۷ اسفندماه سال گذشته بمناسبت سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضرت آیت الله صفایی نماینده محترم ولی فقیه در استان برگزار شد گفت: وی همواره با نگاه بلند خود بیشترین حمایت را از مقوله کتاب ، کتابخوانی و کتابداران داشته اند و حسب دستور ایشان در آن جلسه اطلس کتابخانه های عمومی و نقشه راه و تقدیم ایشان کرده ایم که ایشان بلافاصله پس از مطالعه و بررسی و خرسندی پیام تشکر خود راابلاغ فرمودند.


مدیر کل کتابخانه های استان گفت: در شهرستان جم با توجه به اینکه روستاهایی با جمعیت کمتر از ۱۵۰۰ نفر وجود دارد و امکان احداث کتابخانه ثابت وجود ندارد می طلبد که با حمایت و عنایت ویژه فرماندار شاهد راه اندازی کتابخانه سیار جهت بهره مندی مردم شریف این روستا ها از کتابخانه باشیم و همچنین ۳ روستا و شهرک نیز می توانند دارای کتابخانه تیپ ۱ و ۲ باشند.
وی با اشاره به برنامه های فرهنگی تدوین شده در سال ۹۴ در کتابخانه های عمومی اضافه کرد: این اداره کل ۶۳ فعالیت فرهنگی را با درنظرداشت مناسبت های ملی و مذهبی در طول سال تدوین کرده که بخشی از آن را می توان با مشارکت سایر دستگاه ها برگزار کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وی ضمن تقدیر از تک تک شهردارانی که در پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه اهتمام داشته اند گفت: طبق مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی، شهرداری هایی که در این خصوص استنکاف ورزند طبق اعلام نظر اداره کل کتابخانه های عمومی، دیوان محاسبات کشور رأسا این سهم را از حساب شهرداری ها کسر و به حساب انجمن کتابخانه های عمومی شهرها واریز خواهد کرد.
وی با اشاره به ساعت کار کتابخانه ها که اخیرا از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور به استان ابلاغ شده است گفت: کتابخانه های عمومی از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳ و در نوبت بعد از ظهر( برای کتابخانه های دو شیفت) از ساعت ۱۳ تا ۱۹ به مراجعین خدمات ارائه می دهند.
هاشمی با بیان اینکه در استان بوشهر ۱۳۰ نفر در کتابخانه ها در حال ارائه خدمات به مراجعین هستند عنوان کرد: اکثر آنان دارای مدرک لیسانس و فوق لیسانس هستند و بحمدالله یکی از این نیروها نیز در کنکور دکترا حائز رتبه ۲۴ شده است، که این نیروها دارای توانمدی های بسیاری در برنامه ریزی فرهنگی، برگزاری جلسات نقد کتاب، تلخیص کتاب، مشاوره کتاب و … هستند.

مدیر کل کتابخانه های استان با توجه به درخواست این شهرستان در تاسیس کتابخانه مشارکتی افزود: اداره کل آمادگی دارد که تفاهم نامه قرارداد کتابخانه مشارکتی را پس از کارشناسی های لازم انعقاد نماید همانطور که ۱۲ کتابخانه مشارکتی در چرخه ارائه خدمات به مراجعین به کتابخانه های عمومی استان قرار دارند.
هاشمی در راستای همگانی کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی در شهرستان های استان به برگزاری پیاده روی همگانی با عنوان " همگام با دانایی، همراه با کتاب" اشاره کرد و تصویب نصب بیلبورد و مانیتور شهری، تأمین اعتبار جهت احداث،تجهیز،تعمیر و توسعه کتابخانه ها رامطالبه نمود.

 

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false