×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
استراتژی ارتش سوریه برای آزادی ادلب

تروریست ها هنگامی که در فروردین ماه جاری شهر ادلب را به اشغال خود درآوردند مرتکب جنایات بی شماری شدند اما ارتش سوریه این شهر را فراموش نکرده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، ارتش سوریه طی روزهای گذشته عملیات های موفقی در مناطق جنوبی سوریه انجام داده و در حلب و برخی مناطق دیگر نیز دستاوردهایی به دست آورده است.در جنوب ارتش سوریه توانسته است که توطئه های اتاق عملیات مشترک را از بین ببرد.

اما استراتژی ارتش سوریه در ادلب چیست؟

در هشتم فروردین ماه سال جاری با عقب نشینی نیروهای ارتش سوریه از شهر «ادلب»، این شهر به صورت کامل به اشغال گروه‌های تروریستی درآمد.

رسانه‌های دولتی سوریه با تائید این خبر، عقب نشینی ارتش را در راستای تاکتیک‌های نظامی برای آرایش دوباره نیرو‌ها در اطراف شهر ادلب اعلام کرد. شهر ادلب دومین مرکز استانی است که از کنترل دولت سوریه خارج شد.

شهر ادلب مرکز استان ادلب در شمال سوریه واقع شده است و به ادلب سبز مشهور است زیاد درختان زیتون زیاد آن مشهور است.ادلب در جنوب غربی شهر حلب و ۶۰ کیلومتری این شهر و ۱۳۲ کیلومتری لاذقیه و ۳۳۰ کیلومتری دمشق و ۱۶۸ کیلومتری حمص و ۱۰۵ کیلومتری حماه قرار دارد.

بر اساس سرشماری سال ۲۰۰۴ تعداد ساکنان آن ۱۲۶۲۸۴ و بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۰ تعداد ساکنان آن ۱۶۴۹۸۳ نفر است و بیشتر ساکنان آن را اعراب و تعدادی ترک و کرد نیز در آن هستند.بیشتر ساکنان آن را اهل تسنن تشکیل می دهند و مسیحیان و دروزی ها و اقلیت های دیگر نیز در آن هستند.

شهر ادلب که در حدود ۴۰ کیلومتری مرزهای ترکیه قرار دارد و از سه سال پیش بار‌ها مورد هجوم گروه‌های تروریستی قرار گرفته بود.

گروه‌های تروریستی با هدایت ترکیه، گروه مسلحی را به نام جیش الفتح ایجاد کردند و ده هزار جنگجوی تروریست در قالب جیش الفتح با هدایت افسران خارجی به سمت شهر ادلب حمله کردند و توانستند پس از پنج روز حمله، این شهر را به اشغال خود دربیاورند.

گروه‌های ترویستی علاوه بر این توانستند که دو شهر شیعه نشین «فوعه» و «کفریا» را هم در هفت کیلومتری شهر ادلب به محاصره خود دربیاورند.

شبکه المنار در گزارشی در این باره نوشته است: پس از اینکه گروه های تکفیری در شمال سوریه به نام جیش الفتح شهر ادلب را اشغال کردند، کوشیدند که به سوی مرکز نظامی المسطومه در حدفاصل جاده ادلب به اریحا منتهی به جاده سریع السیر به سوی ساحل سوریه حرکت کنند اما تحرکات آنها با ناکامی روبرو شد و این گروه های مسلح نتوانستند به این مرکز نزدیک شوند و آن را به اشغال خود درآورند.

ارتش سوریه جبهه جدیدی در روستاهای واقع میان ادلب و ارتفاع استراتژیک جبل الاربعین گشود.ارتش سوریه به کمک نیروهای مردمی از کارخانه القرمید به سوی قمیناس پیشروی کردند و گروه های مسلح را در روستاهای نزدیک به القرمید و المسطومه و اریحا و قمیناس، فیلون و کورین و کفر نجد هدف قرار دادند.

المنار نوشت: ارتش سوریه در راستای استراتژی جدید که شامل شکستن محاصره الفوعه و تسلط بر مناطق کوهستانی اطراف شامل روستاهای قمیناس، نکورین نحلیا، کفرنجد و ارتفاع جبل الاربعین حرکت می کنند که پیشروی در این مناطق مساحت زیادی با طبیعت کوهستانی و مشرف از نظر خط آتش به اطراف آن و حتی مرزهای ترکیه ایجاد می کند و سبب می شود که نیروهای ارتش بتوانند به راحتی مواضع گروه های مسلح را زیر آتش بگیرند.

در این منطقه استراتژیک که ارتش سوریه به دنبال تسلط بر آن است ارتفاع استراتژیک الاربعین و مراکز المسطومه، القرمید، اریحا و خط امداد رسانی تا لاذقیه وجود دارد و این مراکز نظامی را از یورش مصون می دارد و سبب می شود که ارتش سوریه بتواند به سوی ادلب پیش برود تا آن را از لوث گروه های مسلح آزاد کند یا حداقل بخش شرقی ادلب را بازپس بگیرد.

ارتش سوریه در حال حاضر به دنبال توسعه دامنه نفوذ و مساحت خود در اطراف مراکز القرمید و المسطومه و شهر استراتژیک اریحا است و نیروهای دفاع ملی قصد دارند که از الفوعه به سوی تپه تینیت در نزدیکی قمیناس پیشروی کننند.این تپه بر بنش و سرمین و النیرب مسلط است و پس از آن بتوانند بر روستای نحلیا سیطره پیدا کنند.

به گفته منابع از داخل شهر الفوعه، نیروهای مردمی به استحکامات تپه تینیت رسیده اند که آزادی آنها کم کردن حجم حملات از الفوعه و پیشروی برای گشودن جاده ای از طریق قمیناس است.

کشتار و ارتکاب جنایت در ادلب

جبهه النصره بدون ساکنان ادلب بر آن مسلط شد حتی ساکنان برخی مناطق که حامی مخالفان بودند نیز همزمان با عقب نشینی ارتش سوریه از شهر از آن فرار کردند.برخی افراد در گفتگو با خبرنگار المنار به ذبح و کشتاری که علیه کارکنان دولتی در ادلب از سوی تروریست ها النصره به راه افتاد اشاره کردند به طوری که تروریست ها یک مدیر مدرسه را در مقابل منزلش اعدام کردند و در میدان اصلی شهر سربازان ارتش حلقه آویز شده بودند و جنازه آنها برای چند روز آویزان مانده بود.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false