×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
کشف بنای قاجاری در مال‌خلیفه گناوه/ خاکبرداری بنا را نمایان کرد

یک بنای مسکونی متعلق به دوران قاجاریه، حین خاکبرداری برای ساخت منزل مسکونی در روستای گردشگرپذیر مال خلیفه شهرستان گناوه کشف شد.

به گزارش "چغادک نیوز"، روستای مال خلیفه از توابع بخش مرکزی شهرستان گناوه استان بوشهر است که با مرکز این شهرستان یعنی شهر گناوه ۶۰۰ متر فاصله دارد و در قسمت شمال غربی این شهر واقع شده است.

در حال حاضر این روستا به وسیله آب‌راه (خور) کوچکی که در گویش محلی به آن خور مرده شور می‌گویند از مرکز شهر گناوه جدا شده و راه اصلی این روستا نیز با گذشتن از پلی بر روی همین آبراه کوچک به بلوار امام علی (ع) شهر گناوه متصل می شود.

این روستای ساحلی شهرستان گناوه هر ساله در تعطیلات عید نوروز میزبان گردشگران بسیاری است که از نقاط مختلف کشور برای دیدن ساحل صخره‌ای و ماسه این روستا به آن سفر می کنند.

در گذشته گویا باغات مرکبات و مزارع سبزی و صیفی جات در این روستا بسیار بوده است چرا که به رغم نزدیکی بسیار به دریا، دارای چاه های آب شیرین بوده و انواع محصولات باغی و سبزی ها در آن کشت می‌شد.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/20/4/1666616.jpg

متاسفانه در سال های اخیر روند ساخت و ساز منازل مسکونی و تبدیل زمین های کشاورزی به مسکونی به شکلی ویرانگر و بسیار نگران کننده موجب نابودی این زمین ها شده و منازل مسکونی چون قارچ در آن رویش می کنند که فعالان زیست محیطی شهرستان بارها نگرانی خود را از این امر ابراز کرده اند.

این روستا به علت نزدیکی بسیار زیاد به گناوه و اینکه یک روستای ساحلی با طبیعتی کم نظیر است، موجب سرریز شدن بخشی از جمعیت شهر گناوه و افزایش خانه‌های مسکونی در آن شده است.

از آنجا که برخی معتقدند شهر گناوه باستان تا روستاهای همجوار نیز تداوم داشته است، این فرضیه زیاد دور از ذهن به نظر نمی رسد که این روستاها از جمله روستای مال خلیفه در محدوده شهر باستانی گناوه واقع شده باشد.

اما چند روز پیش در هنگام خاکبرداری برای ساخت یک منزل مسکونی ناگهان بخش‌هایی از یک منزل مسکونی با قدمت نزدیک به ۲۰۰ سال و متعلق به دوره قاجاریه از دل خاک نمایان می‌شود، خانه‌ای که در زیر یک تپه بزرگ ماسه‌ای در شمال غربی آن مدفون بوده است.

بازدید کارشناسان میراث و بررسی وضعیت بنا

بخشدار مرکزی شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر با تایید خبر کشف این بنای قدیمی در روستای مال خلیفه این شهرستان اظهار داشت: در هفته گذشته در زمین‌های روستای مال خلیفه کار خاکبرداری انجام می‌گرفته است که این بنای قدیمی نمایان می‌شود.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/20/4/1666619.jpg

حسین امیری گفت: به دنبال این رویداد ما نیز مراتب را به اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر منعکس کردیم که پس از بازدید کارشناسان میراث و بررسی موضوع با حضور افراد مطلع محلی، قدمت بنا بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ سال تخمین زده شد.

امیری بیان داشت: بنای کشف شده در شمال غربی روستای گردشگرپذیر مال خلیفه بخش مرکزی شهرستان گناوه است که به لحاظ داشتن ساحل صخره ای و ماسه ای زیبا و همجواری با شهر گناوه هر ساله پذیرای گردشگران بی شماری از سراسر کشور در تعطیلات نوروز است.

شن‌های روان باعث تغییر مکان روستائیان شده است

یکی از اهالی روستای مال خلیفه شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به موقعیت کم نظیر روستای مال خلیفه اظهار داشت: روستای گردشگرپذیر مال خلیفه از روستاهای مجاور شهر گناوه بوده که دارای جاذبه های طبیعی منحصر به فردی چون ساحل کم نظیرش است.

حیدر حیدریه گفت: از پدرم که یکی از ساکنان قدیمی روستا است، شنیده‌ام که پیشتر روستا در کنار دریا و بر روی تپه‌های ماسه‌ای (یا به گویش محلی سول) در فاصله بسیار کمی از ساحل روستا قرار داشته است که به علت شنهای روان، ساکنان گذشته آن به محل کنونی روستا نقل مکان کرده اند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/04/20/4/1666618.jpg

یکی دیگر از اهالی این روستا نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در زمان گذشته، به محلی که این بنای قدیمی کشف شده مال کهنه و یا به گویش محلی مال کانه می گفتند.

بیژن بهمنی گفت: در قدیم به علت وزش بادهای عمدتا فصلی شدید و فرسایش خاک، شن‌های روان به سمت این نقطه گسیل می‌شدند و در طول سالیان مختلف این منطقه به زیر تپه های بزرگ ماسه بادی رفته و خانه موصوف مدفون شده بود.

وی تصریح کرد: گویا به دنبال وقوع این رخداد طبیعی اهالی به سمت محل فعلی روستا به ناچار آمده و در این محل شروع به ساخت خانه کرده‌اند و باید گفت که بنای کشف شده در فاصله ۵۰۰ متری از خلیج فارس قرار دارد.

گزارش: حسین غلامی

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false