×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
وضعیت تلخ تنها ماهواره کاربردی ایران

معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با تاکید بر این که ماهواره مصباح آماده پرتاب است، گفت: به دلیل در اختیار نداشتن موشک حامل، پرتاب این ماهواره به تعویق افتاده است.

به گزارش "چغادک نیوز"، دکتر عبدالرضا صمیمی طراحی و ساخت ماهواره مصباح را مربوط به دهه ۱۳۸۰ دانست و افزود: کار طراحی و ساخت این ماهواره در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات از ۱۰ سال قبل آغاز شد.

وی با بیان اینکه طراحی و ساخت این ماهواره به پایان رسیده است، اظهار کرد: ماهواره مصباح تنها ماهواره کاربردی و واقعی است که ساخته شد.

صمیمی به چالش‌های پرتاب این ماهواره اشاره کرد و گفت: ماهواره‌هایی که تاکنون پرتاب شده از نوع ماهواره کوچک است ولی با توجه به طراحی ماهواره مصباح، موشک حامل مورد نیاز آن را در اختیار نداریم.

معاون توسعه فناوری سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران اضافه کرد: در صورتی که موشک حامل مهیا شود، ماهواره مصباح آماده پرتاب خواهد شد.

وی با تاکید بر این که این ماهواره در حال حاضر در اتاق تمیز نگهداری می‌شود، ادامه داد: این ماهواره دارای ماموریت‌های مخابراتی و تصویربرداری است.

 مصباح ماهواره‌ای است مخابراتی- تحقیقاتی که در مدار ارتفاع پایین LEO به دور زمین می‌چرخد. مأموریت این ماهواره برای انتقال دیتا میان ایستگاه‌های زمینی به صورت ذخیره و ارسال غیر همزمان ( Store and Forward ) مانند پیام‌های کوتاه و فکس، اطلاعات مربوط به شبکه‌های آب و برق و گاز، قرائت از راه دور کنتور، دریافت و ارسال اطلاعات ایستگاه‌های مختلف مانند هواشناسی و زلزله شناسی و همچنین دریافت اطلاعات مربوط به اموال و اجناس در هنگام نقل و انتقال کاربرد تعیین شده است.

 
منبع: ایسنا

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false