×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
موج زنان تحصیل‌کرده در راه بازارکار

معاون وزیر کار با پُررنگ دانستن میزان فعالیت زنان در بازارهای کار برخی استان ها مانند تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی گفت: در عین حال، نرخ مشارکت زنان در بازار کار ایران پایین است.

به گزارش "چغادک نیوز"، حسن طایی با اعلام اینکه بانوان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و در پویایی اقتصاد بسیار موثر هستند گفت: در هر جامعه‌ ای برای نیل به توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی باید به حضور زنان اهمیت ویژه‌ ای دارد.

معاون وزیر کار اظهارداشت: حضور بانوان در مشارکت های اقتصادی علاوه بر اینکه باعث پویایی اقتصاد می شود، باعث کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه نیز خواهد شد. برای یک زن سه نوع تخصیص زمانی وجود دارد که می‌ تواند از آن بهره بگیرد که شامل کار در منزل، کار در بازار و اوقات فراغت است.

طایی با تاکید بر اینکه اگر زنان متوجه شوند که ارزش کار در بازار فراتر از کار در منزل است می‌ توانند کارآمدتر از قبل در صحنه‌ های مختلف حضور داشته باشند افزود: ایجاد شورای هم‌اندیشی در دفاتر کارآفرینی دستگاه‌ های اجرایی، حمایت از تشکل‌ های غیردولتی در زمینه کارآفرینی، تعامل و شبکه‌ سازی و رفع موانع در این مسیر حائز اهمیت است.

وی خاطرنشان کرد: کارآفرینی اجتماعی که توسط بانوان صورت می‌گیرد جلوه‌ ای از تعاون است. با کارآفرینی تعاون شکل می‌گیرد که هر دو آنها توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه را منجر می‌ شود که برای رسیدن به این هدف باید ۷ راهبرد از جمله مردم‌ سالاری، برابری، انصاف، مسئولیت‌ پذیری و ریسک پذیری رعایت شود.

این مقام مسئول در وزارت کار تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر نرخ مشارکت زنان در فعالیت‌ های اقتصادی در کشور مطلوب نیست و در سطح جهان نیز نرخ مشارکت زنان کمتر از مردان است.

معاون اشتغال وزیر کار تصریح کرد: در عرصه جهانی مردان ۶۵ تا ۷۰ درصد و زنان در ۴۰ تا ۴۵ درصد بازار کار حضور دارند و امیدواریم با برنامه‌ ریزی‌ های دقیق بتوانیم به تعادلی در زمینه نرخ اشتغال زنان و مردان برسیم.

طایی گفت: در ایران نرخ مشارکت مردان در فعالیت‌ های اقتصادی به اندازه معیارهای جهانی است؛ اما متاسفانه نرخ مشارکت زنان به ۱۵ درصد نرسیده و برای رسیدن به این معیار راه طولانی در پیش است.

وی ادامه داد: با توجه به آمارهای منتشر شده شاهد حضور نسبتا پُررنگ زنان تحصیل‌ کرده در مقوله اشتغال هستیم و امیدواریم شاهد رشد وضعیت مشارکت زنان در فعالیت‌ های اقتصادی جامعه باشیم.

این مقام مسئول در وزارت کار با اشاره به پیشرو بودن بانوان در بحث اشتغال در برخی استان‌ ها ادامه داد: حضور زنان در استان‌ های بزرگ از جمله تهران، اصفهان، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی بالاست. هر چه وضعیت فعالیت اقتصادی استانی بیشتر باشد، شاهد حضور بالاتر زنان در این عرصه هستیم.
 

 
منبع: مهر

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false