×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
تکرار ادعاهای وزیر خارجه مستعفی درباره ایران

وزیر خارجه دولت مستعفی یمن با تکرار ادعاها درباره ایران گفته جایی برای بحث درباره طرح صلح ۴ ماده‌ای پیشنهادی این کشور وجود ندارد.

به گزارش "چغادک نیوز"، «ریاض یاسین»، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن بار دیگر بر رد طرح صلح ۴ ماده‌ای ایران که مورد استقبال کشورهای مختلف قرار گرفته تأکید کرد.

وی در مصاحبه‌ای با تلویزیون العربیه با بیان این ادعا که «ایران در وضعیتی که یمن در آن قرار دارد نقش داشته است» گفت: «جایی برای بحث درباره طرح ایران وجود ندارد.»

طرح چهار ماده‌ای «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران که «غلامعلی خوشرو»، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران روز جمعه آن را به قائم‌مقام دبیر کل سازمان ملل تسلیم کرد خواستار توقف فوری حملات خارجی به یمن و آغاز گفت‌وگوهای فراگیر داخلی برای پایان دادن به بحران این کشور است.

آقای ظریف در این طرح همچنین بر ارسال کمک به مردم بی‌دفاع یمن و آمادگی ایران برای حل این بحران تأکید کرده است.  

اسپانیا و روسیه از طرح چهار ماده‌ای ایران استقبال کرده‌اند؛ «بان‌کی‌مون»، دبیر کل سازمان ملل متحد هم در گفت‌وگویی با رئیس دستگاه دیپلماسی ایران از تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن مسالمت آمیز بحران یمن قدردانی کرده است.

به رغم این، نماینده دولت مستعفی یمن در سازمان ملل متحد در نامه‌ای مورخ ۱۷ آوریل که نسخه‌ای از آن به رویت شبکه خبری العربیه رسیده این طرح را رد و آن را «دخالت در امور داخلی یمن» توصیف کرد.

سخنگوی دولت مستعفی هم روز یکشنبه طرح مورد نظر را با این بهانه که «دارای اهداف سیاسی است» غیرقابل قبول دانست.

دولت مستعفی یمن، عربستان و مقامات کشورهای غربی ایران را به حمایت از جنبش «انصارالله» با هدفی که به گفته آنها پیشبرد «سیاست‌های توسعه‌طلبانه در خاورمیانه» است، متهم می‌کنند. ایران این ادعاها را رد کرده است.

در همین حال، مقامات دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای اروپایی و آمریکایی روز جمعه در گفت‌وگویی به شرط عدم افشای نام، این ادعاها را نادرست دانسته و بر اذعان مقامات رسمی این کشورها در محافل خصوصی به عدم حمایت تسلیحاتی ایران از جنبش انصارالله تأکید کرده‌اند.

تجاوز هوایی ائتلاف تحت رهبری عربستان به یمن از بامداد ۶ فروردین ماه سال جاری به دستور «ملک سلمان»، پادشاه این کشور آغاز شد. دولت‌های غربی از این حملات که به کشته شدن عده زیادی از غیرنظامیان منجر شده، حمایت کرده‌اند.

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false