×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
انگل گوشت بوفالو برای انسان ضرر ندارد

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: انگل این گوشت‌ها مشکلی برای مصرف کننده انسانی ندارد . اگر می‌بینید این مباحث مطرح می‌شود صرفاً از جنبه زیباشناختی یک تکه گوشت و لاشه است .

به گزارش "چغادک نیوز"، مهدی خلج در برنامه پایش اظهار کرد: از دهه ۷۰ تاکنون گوشت منجمد گاومیش از کشور هندوستان وارد می‌شود ، به طوری که اگر به سال‌های گذشته نگاهی بیندازیم ، در سال ۹۱ ، ۲۲ هزار تن ، در سال ۹۲ هفده و نیم هزار تن و در سال ۹۳ ، ۵ هزار تن گوشت بوفالو وارد کشور شده است .

طبق این آمارها مشاهده می‌شود در طی سه چهار سال اخیر میزان واردات گوشت بوفالو به شدت کاهشی بوده است .

خلج با اشاره به اینکه در سال ۹۴ نیز ما واردات گوشت بوفالو از کشور هندوستان داریم گفت : برای واردات و کمیت واردات کمسیون تنظیم بازار هست که گوشت مورد نیاز را مشخص می‌کند .

البته گوشت‌های گاومیش وارد شده از هندوستان ، برای مصرف در صنعت فراورده های گوشتی است .

رییس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث می‌شود تولید کنندگان فراورده های گوشتی از گوشت بوفالو استفاده کنند ، این است که ماندگاری آب در گوشت گاو میش بیشتر از گوشت گاو است و این یک فاکتور مثبت برای فراورده های گوشتی است که حرارت می‌بینند .

 چربی گوشت گاومیش به مراتب کمتر از چربی گاو است و اسیدهای چرب غیر اشباع در گوشت گاو میش بیشتر و اسیدهای چرب اشباع کمتری دارد . در واقع ریزمغذی ها در گوشت گاو میش بیشتر است .

وی گفت : وقتی واردکننده ای مجوز واردات را از ستاد تنظیم بازار بگیرد ، به سازمان دامپزشکی مراجعه می‌کند ، ما در سازمان دامپزشکی هر پیشنهادی را می‌پذیریم و نیاز را بر اساس میزان خطر بررسی می‌کنیم . در بررسی‌های خود شرایط بهداشتی آن کشور ، شرایط بهداشتی کشتارگاه و توان دامپزشکی آن جا را در نظر می‌گیریم و بر اساس اطلاعات به دست آمده تصمیم گیری می‌کنیم .

خلج افزود : در مورد کشور هند ، برخی دوستان می‌گویند آن کشور از لحاظ پزشکی ضعیف است و شرایط بهداشتی خوبی ندارد .

 از این‌گونه اظهارات در شگفتم ، اگر دوستان می‌خواهند استدلالی را مطرح کنند استدلالشان باید مبنا علمی داشته باشد . شما وقتی وارد سایت سازمان بین‌المللی بهداشت به عنوان عالی‌ترین و معتبرترین مرجع بهداشتی بین‌المللی بهداشتی می‌شوید می‌بینید کشور هندوستان از نظر وضعیت جنون گاوی جزء کشورهای گروه الف قرار دارد که کمترین مخاطره را از نظر جنون گاوی داراست .

رییس سازمان دامپزشکی کشور افزود : در مورد انگل و بر اساس معیارهای مورد نظر که در بازرسی گوشت مورد ملاحظه قرار می‌گیرد ، اساس این انگل مشکلی برای مصرف کننده انسانی ندارد . اگر می‌بینید این مباحث مطرح می‌شود صرفاً از جنبه زیباشناختی یک تکه گوشت و لاشه است .

خلج در پاسخ به سخنان دکتر دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو گفت :  دوستان در سازمان غذا و دارو اگر نقدی دارند ، مبنای نقدشان باید بر اساس مستندات علمی باشد و علمی حرف بزنند . خوب است در یک کمیته علمی ، نظراتشان را بگویند تا بر اساس مستندات علمی نشان دهیم که آن‌ها اشتباه می‌کنند .

وی در پایان گفت : هر کسی می‌تواند گوشت بوفالو به کشور وارد کند ، کسانی که علاقه‌مند به واردات گوشت گاو میش هستند پیشنهادات خود را به ستاد تنظیم بازار بدهند ، ستاد تنظیم بازار میزان گوشت مورد نیاز را به سازمان دامپزشکی اعلام می‌کند ، ما در یک کمیته فنی و علمی معتبر ، الزامات را اعلام می‌کنیم اگر کشور مقابل توانست الزامات ما را رعایت کند ، اساساً هر کسی می‌تواند گوشت بوفالو به کشور وارد کند .

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false