آیا یارانه نان تا پایان تیر ماه حذف می شود؟ | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
آیا یارانه نان تا پایان تیر ماه حذف می شود؟

این روزها سندورم آزاد پزی در میان خیلی از نانوایی ها به ویژه در شهرهای بزرگ شیوع پیدا کرده است، البته رئیس اتاق اصناف گفته با حذف احتمالی یارانه نان از تیر ماه نان تک نرخی و همه جا به قیمت آزاد عرضه می شود.

به گزارش "چغادک نیوز"، برنامه پایش شب گذشته حذف یارانه نان را به عنوان یکی از موضوعات اصلی مد نظر قرار داده بود. به همین دلیل گفت‌ وگوی تلفنی را با مجتبی خسروتاج، معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته بود.

اسفندیاری: شنیده شده که یارانه نان قرار است تا تیرماه حذف شود، خیلی از مردم که مراجعه کردند برای خرید نان از ابتدای سال تاکنون، عنوان می کنند اندازه نان سنگک نصف شده اما قیمت آن به ۱۵۰۰ تومان رسیده و یا نان بربری کوچک تر از قبل با قیمت هزار تومان فروخته می شود. چه اتفاقی افتاده، آیا یارانه نان برداشته شده یا قرار است تا سه ماه آینده برداشته شود ؟

در اخبار آمده که نانوایی ها می توانند درخواست آزادپزی بدهند یعنی آرد را با قیمت آزاد بخرند و نان را هم با قیمت آزاد بفروشند، ظاهرا این رویه درآمد بهتری برای نانوایی دارد و جذابیت آن باعث شده عده ای بروند درخواست بدهند و نانوایی های آزادپز هم مشغول فعالیت شوند. این خبر را شما تأیید می کنید که تا تیرماه قرار است یارانه نان حذف شود؟

خسروتاج: در سال گذشته در آذرماه، مصوبه ای را هیئت محترم وزیران داشت که آن مصوبه اشاره می کند که برای جبران هزینه های نانوایی ها، در کارگروههایی که در استانداری ها تشکیل می شود بتوانند قیمت نان را تا سقف ۲۰ درصد اصلاح کنند تا جبران هزینه های نانوایی ها که بیشتر به آرد برمی گردد باشد.

اسفندیاری: آن ۲۰ درصد که پارسال اتفاق افتاد تمام شد.

خسروتاج: بله، آن مصوبه بخش دیگری هم دارد که نانوایی ها در صورت خواست خودشان می توانند به سمت آزادپزی حرکت کنند و اگر مثلا در منطقه ای ۵ نانوایی وجود دارد، یکی از این نانوایی ها درخواست آزادپزی داشته باشد، این درخواست در کارگروههای استانی مطرح شده و با درخواست خود نانوایی، به آزادپز تبدیل می شود. تنها مصوبه ای که دولت در این زمینه داشت همان مصوبه آذرماه سال گذشته بود.

 منتها در سال جاری، در بند "و" ماده ۲۰ لایحه بودجه به دولت اجازه داده می شود که از محل اصلاح قیمت ها نسبت به پرداخت یارانه نقدی و یا غیرنقدی به اقشار آسیب پذیر یا روستاییان یا شهرهای زیربیست هزار نفر چیزی مازاد بر یارانه ای که الان در بخش نان داده می شود یارانه دهد. در مصوبه مجلس آمده که دولت مجاز است از محل اصلاح قیمت و درآمدی که از این ناحیه ایجاد می شود که پیش بینی شده در لایحه بودجه که قریب به ۵ هزار میلیارد تومان باشد، از محل این منابع کمک کند به اقشاری که نیازمند هستند.

بر اساس این مصوبه مجلس برخی دارند گمانه زنی می کنند که چون در آن مصوبه گفته دولت باید در زمانی ۳ ماهه این کار را انجام دهد؛ پس تا ۳ ماه دیگر قرار است قیمت ها اصلاح شود و قیمت ها آزاد شود در حالی که دولت هنوز دراین باره تصمیمی نگرفته و این صرفا بر اساس مصوبه ای که در قانون بودجه آمده حدس زده شده است و تنها گمانه زنی است.

اسفندیاری: پس درواقع هیچ صحبتی نشده و هیچ تصمیمی گرفته نشده است؟

خسروتاج: حتی از همان محل ۲۰ درصدی که دولت در سال گذشته پیش بینی کرده بود که به سمت آزادسازی برویم، حداکثر تا پایان سال گذشته ۹ درصد بیشتر در کل کشور آزادسازی نشده است.

اسفندیاری: مردم در برخی محله ها عنوان می کنند که کلا نانوایی ها آزادپز شدند و نان گران شده است؟

خسروتاج: نخیر اینجوری نیست، نانوایی با نوع نان مشخص و محل قرارگیری برای آزادسازی در نظر گرفته می شود. مثلا اگر در تهران یکهزار و صد و خرده ای نانوایی سنگکی داریم، در مجموع در استان تهران ۱۳۴ نانوایی سنگکی آزادپز شده است. در مصوبه دولت هم این صراحتا عنوان شده که اگر در منطقه ای نانوایی درخواست آزادپزی دارد حتما باید در آن منطقه ۴ نان یارانه ای داشته باشیم.

اسفندیاری: آزادسازی قیمت نان به طور کلی مشخص شده چه زمانی قرار است انجام شود و اگر این مسئله صورت بگیرد آیا از مبلغ یارانه نقدی کسر خواهد شد؟

خسروتاج: یارانه نقدی که ماهانه برای جامعه هدف واریز می شود ۴۵۰۰ تومانش مربوط به یارانه نان است.
در ماده پنج قانون هدفمندی یارانه ها آمده که دولت موظف است یارانه آرد و نان را به میزانی که در لایحه بودجه سالیانه مشخص میشود ‌با روشهای مناسب در اختیار مصرف کنندگان متقاضی قرار دهد.
و سرانه یارانه نان ‌روستاییان و شهرهای زیر بیست هزار نفر جمعیت و اقشار آسیب‌پذیر در سایر شهرها به‌تشخیص دولت حداقل پنجاه درصد(۵۰%) بیشتر از متوسط یارانه سرانه خواهد بود. یعنی برای اقشار آسیب پذیر ۵۰ درصد بیشتر از ۴۵۰۰ تومان در نظر گرفته خواهد شد.

اسفندیاری: فقط به روستاها و شهرهای کوچک این یارانه ۴۵۰۰ تومان پرداخت خواهد شد؟

خسروتاج: حداقل ۵۰ درصد بیشتر از این رقم برای اقشار آسیب پذیر و روستاییان وشهرهای کوچک در نظر گرفته می شود.

اسفندیاری: چطور اقشار آسیب پذری را شناسایی می کنید؟

خسروتاج: این یک مقدار زمان بر است، بر اساس اطلاعات سازمان هدفمندی یارانه ها و بر اساس فرمهایی که مردم از اطلاعات خود ارائه داده اند باید این شناسایی صورت بگیرد.

منبع: پایش

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false