×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
باج ۱۶ میلیارد دلاری عربستان به رژیم صهیونیستی

سردبیر یک وبگاه آمریکایی در گزارشی به افشای روابط نزدیک و محکم عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از جمله کمک ۱۶ میلیاردی دلاری ریاض به این رژیم پرده برداشت.

به گزارش "چغادک نیوز"، «رابرت باری» سردبیر وبگاه آمریکایی «کنسرسیوم نیوز» در مقاله‌ای به روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی پرداخت و اعلام کرد این روابط عجیب و در حال گسترش است.

۱۶ میلیارد دلار کمک عربستان به تل‌آویو در دو سال و نیم گذشته

باری به نقل از یک منبع نزدیک به تحلیلگران اطلاعاتی آمریکایی نوشت: عربستان در خلال دو سال و نیم گذشته ۱۶ میلیارد دلار به اسرائیل داده است و این انتقال پول از طریق گذاشتن آنها در حساب ویژه توسعه اسرائیل توسط یک کشور عربی و به منظور کمک به طرح های زیرساختی اسرائیلی صورت گرفته است. وی افزود: ریاض بیشتر از نیم قرن است که تلاش می‌کند باثروت نفتی هنگفت نفتی خود یک لابی در آمریکا بسازد تا با لابی اسرائیلی فعلی رقابت کند.

مقام نزدیک به اطلاعات آمریکا گفته است که مبالغ ذکر شده برای شهرک‌سازی در کرانه باختری تخصیص داده شده است. باری در این باره گفت: این پولهای عربستان در مقابل خرید یک لابی تأیید کننده اسرائیل در کنار عربستان به جای مقابله با آن در داخل آمریکا پرداخت شده است؛ اتفاقی که سال‌های اخیر به ویژه در زمان نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» عملی شده است.

هراس عربستان و رژیم صهیونیستی از هلال شیعی

باری افزود: اسرائیل و عربستان در حال حاضر با یکدیگر علیه آنچه «هلال شیعی» نامیده می‌شود، مشغول به کارند و (سقوط) نظام سوریه را سنگ‌بنای این هلال می‌دانند همانطور که نظام «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را خطرناکتر از القاعده می دانند. عربستان و اسرائیل نقش مهمی در سرنگونی اخوان المسلمین مصر از بیم تایید مردمی آنها داشتند و عربستان در داخل مصر از «عبدالفتاح السیسی» حمایت کرد و لابی طرفدار اسرائیل در آمریکا مانع از موضع انتقامی این کشور شبیه به عکس‌العمل انجام شده علیه «محمد مرسی» رئیس‌جنمهور سرنگون شده مصر شدند.

پول عربستان عامل اتحاد نتانیاهو و کنگره آمریکا برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته‌ای ایران

پول عربستان باعث شد نتانیاهو در مقابل «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا بایستد و اعضای کنگره برای به شکست کشاندن مذاکرات هسته‌ای ایران با ۵+۱ متحد شوند.

روزنامه «جروزالم پست» در مقاله‌ای تحت عنوان «روابط مخفی عربستان و اسرائیل» در این باره نوشت: انتظار می‌رود همکاری امنیتی و اطلاعاتی که باعث متمایز شدن روابط عربستان و اسرائیل شده ادامه یابد.

«میچل یعاری» کارشناس مسائل عربستان نیز در این باره گفت: منافع مشترک میان ریاض وتل آویو در سال‌های اخیر تغییرات گسترده‌ای در خاورمیانه خلق کرده است. وی تاکید کرد که علیرغم این نزدیکی میان دو طرف اما همچنان انتظار می رود که روابط تا زمانی که نزاع عربی-اسرائیلی ادامه دارد، مخفی بماند.

یعاری افزود: ما به این نیاز داریم که روابط اسرائیل و عربستان همچنان پشت پرده و درهای بسته باقی بماند زیرا عربستان نمی‌تواند صلح (علنی) با اسرائیل داشته باشد. فقط در یک صورت امکان دارد که فرصت تعامل علنی میان اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها وجود داشته باشد و آن هم این است که اسرائیل توافق صلح فراگیر با تمام جهان عرب را امضا کند.

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false