گرد‌گیری جعبه جادو در سال جدید | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
گرد‌گیری جعبه جادو در سال جدید

معاون سیما در وعده‌ای جذاب و شیرین خبر از حذف برنامه‌های خنثی و جایگزین کردن برنامه‌های پر مخاطب در صدا و سیما داد.

به گزارش "چغادک نیوز"، معاون سیما در وعده‌ای جذاب و شیرین خبر از حذف برنامه‌های خنثی و جایگزین کردن برنامه‌های پر مخاطب در صدا و سیما داد.

روزگاری صدا و سیما با داشتن دو شبکه تلویزیونی و چند شبکه رادیویی یکه‌تاز میدان رسانه‌های عمومی بود و در این قلمرو پادشاهی می‌کرد. اما کم‌کم با آمدن رسانه‌های رقیب مثل ماهواره، اینترنت و در این عصر جدید گوشی‌های هوشمند، تلویزیون کم‌کم در حال باختن قافیه است و با کاهش مخاطب روبه‌رو شده است.

در زمانی که دیگر نمی‌شود به اجبار مخاطبی را وادار به دیدن یک شبکه یا حتی یک برنامه خاص کرد، مدیران تلویزیون در سال قبل از اجرایی کردن طرحی خبر دادند که ظاهراً در سال جدید مصر به اجرای آن هستند. این طرح چیزی نیست جز برنامه‌سازی براساس نظر‌سنجی و علاقه مخاطبان.

   خروج از تهرانیزه بودن محتوای برنامه
این اقدام تازه معاون سیمای رسانه ملی که احتمالاً در مسیر تحولات اخیر این سازمان عریض و طویل تحت عنوان «چابک‌سازی صدا و سیما» قابل تعریف و ترجمان است می‌تواند موج تازه‌ای از رضایت مخاطبان را به همراه داشته باشد.

این نگاه تا حدودی بلند‌پروازانه معاون سیما در کنار دو اصل مورد اشاره وی در این نشست که یکی پرهیز از تهرانیزه شدن برنامه‌ها و دیگری حذف برخی برنامه‌ها یا میان برنامه‌هایی که جز پر کردن آنتن و به هدر دادن وقت مخاطب ثمره و بهره دیگری برای بیننده ندارد؛ به طور حتم گام مؤثری در کاهش چرخش مخاطبان داخلی به سمت شبکه‌های ماهواره‌ای است.

اگر این کیفی‌سازی به نحو شایسته‌ای صورت بگیرد قطعاً یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها و جامعه که همانا جلوگیری از هجمه و تأثیر فرهنگ و باورهای غلط غربی و ماهواره‌ای است، محقق خواهد می‌شود.
 
  مراقب باشید از آن طرف بام نیفتید
واضح است حذف برنامه‌های کم مخاطب یا به تعبیری خنثی از کنداکتور پخش شبکه‌های ملی سیما باید با این توجه صورت بگیرد که نوعی زیاده‌‌روی‌ پیش نیاید که برای حذف برنامه‌ها از آن طرف بام به زمین بیفتد. همین امروز برنامه‌های ضبط شده و حتی گاه زنده شبکه‌های مختلف سیما هستند که اگر بنابر حذف باشد می‌توانند جزو کاندیداهای اولیه قرار بگیرند.

برنامه‌هایی که گاه با دعوت از یک میهمان و گپ و گفت مجری با او تلقی جذابیت برای مخاطب در ذهن تهیه‌کننده را ایجاد کرده است که البته وقتی آمار بیننده در زمان روی آنتن رفتن آن برنامه گرفته می‌شود، به خوبی نشان دهنده همه چیز است.

یکی دیگر از کاندیداهای حذف برنامه‌های خنثی را می‌توان برخی برنامه‌هایی دانست که چندین سال است در کنداکتور پخش سیما حضور دارند و بیشتر از آنکه برای مخاطب جذاب و مفید باشد، تبدیل به یک نوستالژی و خاطره از روزگاری شده است که تلویزیون فقط دو شبکه داشت. نمونه این برنامه‌ها کم نیست.

    ساعات پیک مخاطب را دریابید
مهم‌ترین نکته‌ای که مسئولان رسانه ملی به خصوص بخش سیمای آن باید به آن توجه داشته باشند این است که یک مخاطب وقتی خسته از کار و روزمرگی روزانه‌اش به منزل می‌آید با در دست گرفتن کنترل تلویزیون سعی در پیدا کردن یک برنامه مفرح، جذاب و به دور از اعصاب خردی‌های معمول است تا بتواند ضمن دریافت انرژی و انگاره‌های مثبت اندیشی از آن در کنار دیگر اعضای خانواده، قدری بر دانسته‌هایش نیز افزوده شود.

مسئله تعدد و افزایش شبکه‌های تلویزیونی که تا همین چند وقت پیش تبدیل به یک سونامی شده بود، در عمل نشان داد که به تنهایی پاسخگو و برآورده‌کننده نیاز مخاطبان نخواهد بود. چه اینکه محتوای جذاب و غیر تکراری و به روز جزو مؤلفه‌هایی است که می‌تواند مخاطب را نسبت به یک شبکه یا برنامه راضی نگه دارد.

غنی‌سازی اوقات پیک مخاطب در ابتدای شب تا اولین ساعات بامداد روز آینده، رویکردی است که در برخی صحبت‌ها و اعلام برنامه‌های مسئولان صدا و سیما بعضاً مشاهده می‌شود. واقعیت این است که در همین ساعات نیز شبکه‌های ماهواره‌ای با روی آنتن بردن برنامه‌های مختلف سعی در ربایش مخاطبان تلویزیون به سمت خودشان دارند.

باید نشست و دید گرد‌گیری و خانه تکانی در جعبه جادو صرفاً یک کار تبلیغاتی است یا نه، برنامه‌ای هدفمند و ساختارشکنانه برای رسیدن به یک قله از پیش تعیین شده به نام برنامه‌سازی براساس نیاز مخاطب.

منبع: روزنامه جوان

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false