×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
چگونه در بورس ضرر نکنیم

شایان آرانی بیان کرد: سازمان بورس و مسوولین بازار سرمایه باید شرایط برای حضور مردم در اقتصاد فراهم کند و این باعث می شود که بخش مهمی از اقتصاد کشور که بخش خصوصی و مردمی است، باید در این بازار سرمایه به صحنه اقتصادی بیاید.

به گزارش "چغادک نیوز"، شاهین شایان آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص اجرای بند یک سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش مشارکت مردم در اقتصاد، گفت: باید سازمان هم شرایط و هم انگیزه را برای بخش خصوصی و مردم و ورود به بورس و پذیرفته شدن شرکت های سهامی عام در بورس افزایش دهد.

وی با بیان اینکه نباید فقط شرکت های بزرگ خصولتی در بورس پذیرفته شوند ادامه داد: باید به یک کارآفرین که داری شرکت، القا شود که هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ اعتباری به نفع‌اش اوست که در بورس پذیرفته شود.

شایان آرانی بیان کرد: سازمان بورس و مسوولین بازار سرمایه باید شرایط برای حضور مردم در اقتصاد فراهم کند و این باعث می شود که بخش مهمی از اقتصاد کشور که بخش خصوصی و مردمی است، باید در این بازار سرمایه به صحنه اقتصادی بیاید.

این کارشناس اقتصادی افزود: سازمان بورس ومسوولین بازار سرمایه با دستور نمی توانند این کار را انجام داد و باید انگیزه ایجاد شود و شرکتی که در بورس پذیرفته شده است سهام شناور آن را بیشتر کند یعنی یک شرکت تعداد سهامی که عرضه می کند را افزایش دهد و این باعث می‌شود سهام بیشتری به دست مردم برسد و به نوعی شاخص و مولفه هایی تعریف کند که هر چه سهام خرد شرکتی بیشتر باشد این را به عنوان یک شاخص ارزشمند در بورس اعلام کند.

وی با بیان اینکه با این اقدام تعداد زیادی از مردم و سهامداران خورد، سهام دارد شرکت ها می شوند، گفت: با این حرکت مشارکت مردم و سهامدار خورد را هم وارد بازار می شود و شرکت‌های بورسی بااین اقدام به دنبال جذب مردم به عنوان سهامدار می‌روند.

شایان آرانی در خصوص برون سپاری وظایف سازمان بورس، اظهار داشت: این یک اصل است و در بورس های مختلف دنیا سعی می کنند فقط بخش نظارتی داشته باشند و کارهای تخصصی و یا فنی و کارشناسی به نهادهای دیگر را واگذار می کنند.
 

چگونه در بورس ضرر نکنیم
 

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: سازمان بورس در گذشته سعی کرده است اکثر فعالیت ها را در سازمان و تشکیلات خودش متمرکز کند و این روند باید تغییر کند.

وی با بیان اینکه سازمان و شرکت بورس باید به عنوان یک نهاد نظار فعالیت کنند، گفت: اگر وظایف سازمان بورس برون سپاری شود می تواند باز هم تاثیر گذاری کیفیت و مشارکت نهادهای دیگر در بازار سرمایه موثر باشد.

شایان آرانی در باره پذیرفته شدن شرکت های سهامی عام در بورس، بیان کرد: متاسفانه بعد از تصویب قانون بازار سرمایه در سال ۸۴، مسوولین وقت فرآیند پذیرش شرکتها در بورس را سخت و سختگیرانه کردند و یک ضد انگیزه ایجاد کردند.

وی اضافه کرد: بازار سرمایه به راحتی و با توجه به اندازه اقتصاد کشور می تواند بالای یک هزار شرکت را در بورس پذیرش کند در حالی که اکنون فقط حدود ۴۰۰ شرکت در بازار حضور دارند و این تعدادی از این شرکت هم فعال نیستند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه شرایط پذیرش شرکت ها در بورس بیش از حد سخت و بروکراسیک است، گفت: امروز انگیزه برای حضور در بورس نیست و این پیام، پیام بدی است و خود بورس باید اقداماتی اجام دهد تا شرکت‌ها را جذب کند.

شایان آرانی با بیان اینکه تعداد شرکتهای پذیرفته در بورس خیلی کم است، بیان کرد: این خود مانع از مردمی کردن بازار سرمایه و مانع مشارکت بیشتر مردم در اقتصاد است و این روند باید برای افزایش سهم مردم در اقتصاد این روند تغییر یابد.

منبع: تراز

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false