روحانی: امسال نرخ تورم افزایش نمی‌یابد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
روحانی: امسال نرخ تورم افزایش نمی‌یابد

رئیس جمهور گفت: امسال رشد اقتصادی ادامه دارد و نرخ تورم افزایش نمی‌یابد.

به گزارش "چغادک نیوز"، حجت‌الاسلام حسن روحانی عصر امروز درنشست توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور در رشت اظهار کرد: با تلاش‌هایی که در زمینه توسعه اقتصادی کشور انجام گرفت، توانستیم نرخ تورم در کشور را ۱۵ درصد پایین بیاوریم.

وی با بیان اینکه رشد اقتصادی در سال جدید بالاتر می‌رود، افزود: کارآفرینان بدانند امسال در کشور نرخ تورم افزایش نمی‌یابد و رشد اقتصادی ادامه دارد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه در کنار رشد اقتصادی باید رشد فرهنگی و اجتماعی نیز وجود داشته باشد، اضافه کرد: هنوز بسیاری از کارها بر زمین مانده و دیگر نهادها باید در تعامل سازنده ما را یاری کنند.

دولت به دنبال برداشتن مقررات زائد و بروکراسی و کاغذبازی در کشور است/سود بانکی مانع تولید کشور

روحانی متذکر شد: ابتدا باید تعامل سازنده در داخل داشته باشیم و سپس با خارج تعامل برقرار کنیم و دولت امسال به طور مصمم به دنبال برداشتن مقررات زائد و کاغذبازی در کشور است.

وی یادآور شد: در بسیاری از کشورهای دنیا تصمیم برای سرمایه‌گذاری تا اجرای آن ۲۴ تا ۴۸ ساعت است و ما باید شرایط را برای سرمایه‌گذاران تسهیل کنیم.

رئیس جمهور، سود بانکی را یکی از موانع تولید برای داخل کشور دانست و اضافه کرد: بانک‌های ما گویا خود را به کوچه علی‌چپ زدند، چراکه در کشوری که تورم از ۴۰ درصد به ۱۵ درصد رسیده، سود بانکی هنوز براساس همان ۴۰ درصد محاسبه می‌شود.

روحانی تأکید کرد: شورای پول و اعتبار و ستاد اقتصادی دولت این مسئله را دنبال می‌کند و امسال دولت سود در بخش ریالی را پایین آورده و درصدد پایین آوردن سود در بخش ارزی است.

وی عنوان داشت: امسال صندوق توسعه سود تسهیلات را با نرخ ۱۴ تا ۱۶ درصد در اختیار سرمایه‌گذاران می‌گذارد و در این بخش دولت به قول خود عمل کرده و اکنون نوبت بانک‌ها است که به قول خود عمل کنند.

* دولت توان سرمایه‌گذاری ندارد/واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام کشور به بخش‌خصوصی

رئیس جمهور با بیان اینکه اکنون از رکود عبور کردیم و باید به رونق برسیم، متذکر شد: این فکر درست نیست که همه کارها را دولت باید انجام دهد، دولت توان سرمایه‌گذاری بزرگ را ندارد.

روحانی بیان داشت: سال گذشته ۳۲ هزار میلیارد تومان صرف طرح‌های عمرانی شد و امسال باید امکاناتی در نظر بگیریم تا پروژه‌های نیمه‌تمام را به بخش‌ خصوصی واگذار کنیم تا به کشور سود برسد، چراکه زمان و عمر پروژه‌ها می‌گذرد و تجهیزات فرسوده و غیر قابل استفاده می‌شود.

وی تبیین کرد: امسال با بانک‌ها و وزرا صحبت کردیم که برای تکمیل طرح‌ها، پروژه‌ها و سرمایه در گردش مبلغی اختصاص دهند که بر این اساس تا ۳ هزار میلیارد تومان توافق شده است.

رئیس جمهور، کار اصلی را بر عهده کارآفرینان دانست و تصریح کرد: اگر در آغاز کار با سختی و مشکل مواجه شدند پا پس نکشند و گیلان برای بخش کشاورزی، صنعت و آبزیان طرح‌های خوبی دارد.

روحانی توضیح داد: در برخی صنایع مانند صنعت کاغذ وقتی در گیلان صحبت می‌شود عده‌ای فکر می‌کنند که می‌خواهیم درختان را قطع کنیم، در حالی که هدف استفاده از بندر برای واردات چوب است.

وی، محیط زیست را یکی از مشکلات سرمایه‌گذاری در استان‌های ساحلی عنوان کرد و گفت: برای سرمایه‌گذاری در استان‌های ساحلی ابتدا باید در بخش فاضلاب و زباله سرمایه‌گذاری کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بخش خصوصی و جذب سرمایه باید هر دو باهم پیش رود، متذکر شد: کار اقتصادی دولت باید گام به گام به بخش‌خصوصی واگذار شود.

روحانی در پایان سرمایه‌گذاران را نیازمند تسهیلات و تضمین دانست و یادآور شد: بخش خصوصی متکی به بانک‌هاست و امکانپذیر نیست که بخش‌خصوصی بدون بانک‌ها سرمایه‌گذاری کند.

 
منبع: فارس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false