توصیه حاج ماشاء‌الله عابدی به مداحان و شعرای جوان | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
توصیه حاج ماشاء‌الله عابدی به مداحان و شعرای جوان

شاعر و مداح اهل‌بیت(ع) به خصوصیات اشعار آئینی مرحوم آهی اشاره کرد و افزود: از مداحان و شعرای جوان می خواهم تا در امر نوکری اهل‌بیت(ع) راه و روش چنین پیرغلامانی را در زمینه‌های مختلف در پیش بگیرند.

به گزارش "چغادک نیوز"، حاج ماشاءالله عابدی با اشاره به مهمترین ویژگی‌های مرحوم حاج علی آهی، گفت: مرحوم آهی به رغم اینکه سن بالایی داشت ولی در عرصه مدیریت، انسانی توانا بود و بنده در حدود ۱۰ سال از نزدیک در کنار او بودم و مدیریت او را می‌دیدم.بسیاری از تسهیلاتی که برای مداحان فراهم شده یک پایه‌اش ایشان بوده است.

مهمترین ویژگی‌ها اخلاقی و شخصیتی مرحوم حاج علی آهی

وی با اشاره به پایه گذاری و تاسیس خانه مداحان و بنیاد دعبل خزاعی با تلاش مرحوم حاج علی آهی، خاطرنشان کرد: با تلاش و پیگیری ایشان عده‌ای از مداحان در سراسر کشور بیمه شدن. هرچند نتوانست همه مداحان اهل بیت (ع) را بیمه کند ولی تلاش‌های او در این زمینه قابل تحسین و بسیار موثر بوده است.

این ذاکر اهل‌بیت(ع) تصریح کرد: این پیرغلام، کارهای بسیاری برای مداحان در سراسر کشور انجام داده اما این خدمات و تلاش‌های ایشان همانند خودشان در جامعه همچنان ناشناخته مانده است.

عابدی دیگر ویژگی‌های اخلاقی و شخصیتی مرحوم آهی را، تقوا و علم او عنوان کرد و گفت: وی غیر از مداحی و شاعری دارای فضل و علم و تلاش در تحصیلات حوزوی بود و اگرچه در کسوت مداحی بود ولی یک فاضل درس خوانده و روحانی بدون عمامه بود و انسانی باسواد و با فضیلت به شمار می‌رفت.

وی با اشاره به نظم و توجه مرحوم آهی برای حضور منظم در جلسات اظهار کرد: با اینکه وی تا هفته‌های آخر از بیماری رنج می‌برد، نه تنها در جلسات حاضر می‌شد بلکه از اولین نفرات شرکت کننده بود، در حالی که عذر وی کاملا موجه بود. اگرچه آن مرحوم پیر بود ولی قلبی جوان داشت و به عنوان یک مدیر و دست اندرکار، گاهی با بعضی از مداحان جوان صحبت می‌کرد و با تذکرات خود برخی از مسائل را به آنان یادآوری می‌کرد.

مرحوم آهی سلیقه خاصی در سبک شعر داشت، تذکرات او ترمزی برای شعرای جوان بود

این شاعر و مداح اهل‌بیت(ع) همچنین به خصوصیات اشعار آئینی مرحوم آهی اشاره کرد و افزود: ۵۰ سال پیش از دیوان شعر وی یک شعر درباره حضرت علی (ع) حفظ کردم و معتقدم وی سلیقه خاصی در سبک شعر داشت به گونه‌ای که از به کار بردن برخی کلمات مانند می‌، مطرب و شراب پرهیز می‌کرد.

وی تصریح کرد: روش مرحوم آهی و تذکرات و توصیه‌های ایشان باعث شد تا بعضی کلمات همچون می‌، مطرب و شراب و جام و…در میان اشعار شاعران بیش از حد ترویج نشود، هرچند این اصطلاحات از نظر عرفانی دارای توجیهاتی است ولی سبب شد تا اینگونه اشعار کمتر در میان جوانان و نوجوانان ترویج شود و به نوعی تذکرات و حساسیت مرحوم آهی یک ترمزی برای شعرای جوان بود.

وی مقید، متدین و مدیر بودن را از خصوصیات برجسته مرحوم آهی بیان کرد و افزود: مرحوم آهی قبل از انقلاب در مسئولیت‌های حساس نیز انجام وظیفه کرده و در این عرصه‌ها نیز مدیر موفقی بوده و در زمان انقلاب نیز در پست‌های مختلف خدمت کرده است. علاوه بر مداحی و شاعری برای اهل‌بیت(ع)، فضل، علم، تقوا، مدیریت، اخلاص و تلاش در کسب علم از مهمترین ویژگی‌های حاج علی آهی بود.

مداحان و شعرای جوان از شخصیت‌های همچون آهی الگو بگیرند

این مداح اهل‌بیت(ع) گفت: مرحوم آهی همواره به جوانان توصیه می‌کرد تا با علما حشر و نشر داشته باشند و گاهی اوقات برخی از این مداحان جوان که معروف شدند را می‌خواست و نصیحت‌هایی برایشان می‌کرد و تذکراتی را بیان می‌کرد. مرحوم آهی جوانان را تحویل می‌گرفت و با این که پیر بود قلب جوانی داشت.

حاج ماشاءالله عابدی در پایان از مداحان و شعرای جوان خواست تا در امر نوکری اهل‌بیت(ع) راه و روش چنین پیرغلامانی را در زمینه‌های مختلف در پیش بگیرند و از اصحاب رسانه خواست در معرفی و شناساندن چنین شخصیت‌های ارزشمند و ماندگاری بیش از پیش تلاش کنند.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false