"فکت‌شیت" را در صورت ضرورت مکتوب منتشر می‌کنیم | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
"فکت‌شیت" را در صورت ضرورت مکتوب منتشر می‌کنیم

سخنگوی دولت گفت: فکت‌شیت ما همانی است که اعضای تیم هسته‌ای‌مان اعلام کرده‌اند و اگر نیاز باشد به‌صورت مکتوب نیز منتشر خواهد شد.

به گزارش "چغادک نیوز"، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در اولین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال۹۴، گفت: تورم ۱۲ماهه سال گذشته ۱۴/۸ درصد بوده است.

وی افزود: رشد اقتصادی ۹ماهه سال ۹۳ نیز توسط بانک مرکزی ۳/۸ درصد اعلام شده است.

نوبخت با اشاره به ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت، گفت: این ابلاغیه از ابتدای سال ۹۴ در جهت انضباط مالی اجرایی شده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: طرح رتبه‌بندی معلمان با اعتبار ویژه ۱۳۵۰ میلیارد تومان از اول مهرماه امسال اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: همچنین برای همین طرح در سال ۹۵ سه‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که این ارقام مازاد بر آن سقف بودجه جاری و عمرانی وزارت آموزش و پرورش است.

به گزارش تسنیم، نوبخت در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره نحوه اجرایی شدن برنامه ششم توسعه، با بیان اینکه در خصوص برنامه ششم اجرای ۵ برنامه پیش از پیروزی انقلاب و ۵ برنامه هم بعد از پیروزی انقلاب نشانگر این است که همواره بین اهداف مطرح شده و عمل یک تفاوت معنی‌داری وجود دارد، گفت: انتظار از دولت تدبیر در خصوص این برنامه این است که یک روش مشخصی را انتخاب و تعیین کند که آیا همان روال قبلی جاری باشد یا تحولی در اجرای آن آغاز شود.

وی افزود: از فروردین ۹۳ در سازمان مدیریت که در آن زمان مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور بود کار را آغاز کردیم. آسیب‌شناسی کردیم و پیش‌نویسی را آماده و تقدیم کردیم.

سخنگوی دولت با اعلام اینکه برنامه ششم توسعه برنامه مهمی است چرا که همین برنامه پنجم ۲۳۵ ماده و ۱۱۱۴ حکم در آن وجود دارد، تصریح کرد: عملکرد این برنامه تا الآن رضایت‌بخش نیست، به همین دلیل در راستای تحول‌بخشی و اصلاح این روال برنامه‌ای اقدام می‌شود. در برنامه حاضر مشخص و معین خواهیم کرد که به چه موضوعات مهمی توجه کنیم و چه مکان‌هایی باید مورد توجه قرار گیرد.

نوبخت با ابراز اینکه ضرورتاً نیاز به وضع قانون جدید نداریم و به همین جهت برنامه ششم با یک رویکرد مناسب و قابل اجرا تهیه خواهد شد، اظهار داشت: اگر لازم باشد که تبصره‌های قانونی به آن اضافه شود آن را با همکاری مجلس معین کرده و در وقت مقرر به مجلس تقدیم خواهیم کرد تا برنامه ششم با یک شکل و محتوای بهتر نسبت به گذشته در دستور کار قرار گیرد.

نوبخت از جلسه تیم هسته‌ای کشورمان با معاونت حقوقی رئیس‌جمهور با موضوع بررسی ابعاد حقوقی تفاهم‌نامه لوزان خبر داد و گفت: این جلسه با حضور مسئولان ارشد مذاکره‌کننده و چند چهره حقوق‌دان در نهاد ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر افزایش قیمت خودرو در سال جدید، گفت: همان‌گونه که می‌دانید قیمت خودرو و سیاست‌های تعیین شده برای آن توسط شورای رقابت که یک شورای غیر دولتی است اعلام می‌شود و آنچه که در خصوص افزایش قیمت بیان شده مبنی بر همان یک درصد مالیات بر ارزش افزوده است و از شورای رقابت می‌خواهیم دقت لازم را داشته باشد تا در سال جاری با حرکت غیرمعقولی روبرو نباشیم.

سخنگوی دولت در خصوص بیمه خبرنگاران، گفت: بیمه خبرنگاران در بودجه پیش‌بینی شده، البته ممکن است وزارت ارشاد دنبال آن باشد که با سازوکار بهتری این کار را انجام دهد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره نرخ سود بانکی در سال جاری، گفت: یکی از مسئولیت‌های شورای پول و اعتبار تعیین نرخ سود بانکی است. همیشه همبستگی مستقیم و معنی‌داری بین نرخ سود بانکی و نرخ تورم وجود دارد. در سال گذشته به دلیل تورم، افزایش نرخ سود توجیه داشته است اما اکنون که نرخ تورم روند کاهنده‌ای دارد حتما باید نرخ سود بانکی نیز خود را با این نرخ تنظیم کند.

وی اضافه کرد: دولت با تقلیل سود بانکی موافق است و در جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی مشخص خواهد شد.

سخنگوی دولت در خصوص حذف یارانه اقشار پردآمد، گفت: طبق قانون بودجه و تبصره ۲۰ مجلس، چگونگی آن را تعیین نکرده و دولت را موظف به این کار کرده است و ما دنبال سازوکاری برای اجرای آن هستیم.

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا آقای جهانگیری موضوع ممنوع‌التصویری رئیس‌جمهور دوره اصلاحات را بررسی می‌کند یا خیر؟ تصریح کرد: در خصوص ممنوع‌التصویری رئیس محترم دولت اصلاحات قبلا هم در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع مصوبه شورای امنیت ملی است، گفتم که سخنگوی محترم قوه قضائیه شخصیت قانونی هستند و هر چه گفته‌اند حتما مستندات قانونی داشته‌اند.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به حادثه جده و تصمیم دولت در تعلیق سفر عمره، تصریح کرد: این موضوع یک رخداد بسیار غیراخلاقی، ناصواب و غیرمنتظره بود که نسبت به دو زائر ایرانی پیش آمد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: دولت نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نیست و تا زمانی که پاسخ رسمی در خصوص اقدامات بازدارنده و الزام‌آور دریافت نکنیم و با توجه به تاکید رئیس محترم جمهور و تصمیم وزیر ارشاد درباره لغو سفرهای عمره، تصمیم بر لغو این سفرها خواهد بود و این اقدام نشانه میزان تاسف جمهوری اسلامی ایران نسبت به این موضوع است.

نوبخت اظهار امیدواری کرد که دولت عربستان هر چه سریع‌تر نسبت به این حادثه اقدام کند و مجازات مناسبی را از طریق قوانین علیه عاملین این حادثه اعمال و آن را رسما به دولت جمهوری اسلامی ایران اعلام کند و تا آن زمان این تعلیق را خواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تاکید دولت مبنی بر احترام به پاسپورت ایرانی و مغایرت این تاکید با آنچه که در صدور ویزا اتباع ایرانی در دنیا صورت می‌گیرد، گفت: این رخدادی که دولت ایران رو در روی قدرت‌های بزرگ بنشیند و به جای اینکه قراردادهای ننگین را امضا کند آنها را ملزم کرده تا نظرات قانونی و استدلال منطقی جمهوری اسلامی ایران را بشنوند بی‌بدیل است و تاثیری مثبت بر آینده بر پاسپورت‌های ایرانی خواهد داشت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: به رغم رفتارهای سوء سیاسی از سوی برخی از دولت‌ها در خصوص ایاب و ذهاب شهروندان ایرانی این جایگاه و احترام به پاسپورت ایرانی رفیع‌تر از گذشته خواهد بود.

نوبخت درباره شناسایی عوامل حادثه شیراز گفت: دولت نسبت به این موضوع نیز حساس بود و علاوه بر آن نیز قوه قضائیه با تلاشی مجدانه وارد عمل شد و انشاءالله در آینده نزدیک با هویت افراد قانون‌شکن آشنا خواهیم شد.

در ادامه خبرنگاری از سخنگوی دولت درباره بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور به دستگاه‌های دولتی و غیردولتی مبنی بر عدم افزایش قیمت‌ها پرسید که نوبخت پاسخ داد: این بخشنامه در راستای انضباط مالی به دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ابلاغ شده که بنا به سیاست‌های مهار تورم دولت از ابتدای سال در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره وضع نابسامان صندوق‌های بازنشستگی، اظهار داشت: یکی از مصائب دولت از زمان شروع به کارش وضع نابسامان صندوق‌های بازنشستگی و بیمه بوده است که طرحی برای آن پیش‌بینی شده و علاوه بر آن یکی از موضوعات بسیار مهم در برنامه ششم توسعه به حساب می‌آید که طی یک دوره ۵ ساله انشاءالله صندوق‌ها از این وضع خارج خواهند شد.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اظهارات وزیر کشور درباره ورود پول‌های کثیف به انتخابات، گفت: آقای رحمانی‌فضلی توضیحات لازم در این زمینه را روز گذشته در نشست خبری خود دادند، طبعا ما با هرگونه مفسده‌ای مقابله خواهیم کرد و جلسات شورای اقتصاد و مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز در همین راستا مرتبا تشکیل جلسه می‌دهد.

سخنگوی دولت درباره مصوبه دولت در دسترسی آزاد به اطلاعات، اظهار داشت: سامانه‌هایی برای این کار فعال شده و در حال انجام است و مرتبا آن را بروزرسانی خواهیم کرد و تلاش خواهیم کرد موانع و نقص‌های پیش رو را برداریم.

وی درباره خرید تضمینی دولت، گفت: این موضوع یک قانون است و دولت آن را مشخص کرده به مانند قیمت گندم که اعلام کرده‌ایم ۱۳۵۰ تومان است و برای سایر اقلام از جمله چای نیز اقلام مشخص تعیین شده است.

نوبخت در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم دولت درباره فکت‌شیت ایرانی، اظهار داشت: فکت‌شیت ما همانی است که اعضای تیم هسته‌ای‌مان اعلام کرده‌اند و اگر نیاز باشد به صورت مکتوب نیز منتشر خواهد شد. هم وزارت خارجه و هم بخش‌های دیگر دولت به تبیین ابعاد و رفع ابهامات مذاکرات هسته‌ای خواهند پرداخت و همه آنها در قرارداد نهایی لحاظ خواهد شد. موازین ما بسیار روشن و تعیین کننده است و امیدواریم طرف‌های مقابل نیز با همین موازین به حق قانونی ملت ایران احترام بگذارند.

منبع:تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false