×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
شلیک موشک از زیرآب در سال۹۴ توسط نداجا

جانشین فرمانده کل ارتش اعلام کرد: شلیک موشک انداز کلاس طارق و غدیر در ادامه پروژه شلیک از زیر سطح همزمان با مراسم دانش آموختگی دانشگاه نوشهر انجام می شود.

به گزارش "چغادک نیوز"، امیر سید عبدالرحیم موسوی سال ۱۳۵۸ زمانی که هنوز چند ماه از انقلاب بزرگ ملت ایران برای داشتن کشوری اسلامی نگذشته بود و ضد انقلاب قصد مقابله با این انقلاب پرشکوه را داشت به دانشگاه افسری نیروی زمینی ارتش شتافت تا درس مقاومت در برابر دشمنان ایران اسلامی را بیاموزد.

وی با همین روحیه بود که با آغاز جنگ تحمیلی به عنوان یک ارتشی به جبهه های جنگ رفت و رده های مختلف فرماندهی را در دفاع مقدس طی کرد.

امیر موسوی که دارای مدرک دکترای مدیریت دفاع ملی از دانشگاه دفاع ملی است پس از رشادت های مختلف توانست به رده های برتر فرماندهی برسد و سوابقی همچون رییس ستاد مشترک ارتش، فرمانده دانشگاه افسری امام علی، فرمانده قرارگاه شمال شرق ارتش در مشهد، فرمانده قرارگاه شمال غرب در ارومیه و معاون طرح و برنامه ریزی نیروی زمینی ارتش را در کارنامه خود به ثبت برساند.

امیر موسوی که هم اکنون جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده قرارگاه جهادعلمی ارتش است در آستانه روز ارتش (۲۹ فروردین) پذیرای خبرنگار دفاعی ایرنا شد تا در گفت وگویی تفصیلی درباره توانمندی های نوین ارتش و برنامه های آن برای سال جاری سخن بگوید.

وی در این گفت وگو مهمترین اقدامات ارتش در سال ۹۳ را بر شمرد و بهره برداری از ۳۶ پروژه نظامی را از جمله مهمترین برنامه های این نهاد نظامی برای سال ۹۴ عنوان کرد.

**رزمایش محمدرسول الله(ص)، گنجینه ی آمادگی برای هر اتفاقی در جنوب شرق

جانشیان فرمانده کل ارتش، رزمایش مشترک محمدرسول الله(ص) که اوایل دی ماه در منطقه ای به وسعت دو میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا پایین تر از خلیج عدن برگزار شد را یکی از فعالیت های مهم ارتش در سال گذشته دانست و گفت: کار اجرایی این رزمایش از بهمن ماه سال ۹۲ و پس از ابلاغ برگزاری آن آغاز شد؛ از اردیبهشت ماه سال ۹۳ به صورت مداوم در منطقه جنوب شرق حضور داشتیم تا زمینه های مختلف اجرای این رزمایش را بررسی کنیم.

امیر موسوی توضیح داد: سناریوهای مختلفی برای رزمایش طراحی شد و ده ها بازی جنگ صورت گرفت که عده ای از نیروها در آن به عنوان نیروی دشمن نقش آفرینی کردند؛ این بازی های جنگ گنجینه ارزشمندی برای ما شد تا برای هراتفاق احتمالی در جنوب شرق آماده باشیم.

وی اعلام کرد که بخشی از رزمایش محمد رسول الله (ص) رسانه ای شد، بخش دیگری محرمانه باقی ماند و بخشی از آن نیز به صورت انیمیشنی به اجرا در آمد.

**گام های بزرگ قرارگاه جهادعلمی در حوزه زیرساخت ها

فرمانده قرارگاه جهادعلمی ارتش دستاوردهای این قرارگاه را یکی دیگر فعالیت های مهم ارتش در سال ۹۳ دانست و اظهارداشت: پس از بازدید فرماندهی ارتش از دانشگاه ها، سازمان های جهاد خودکفایی، بخش ها، آمادها و بخش های عملیات در بهمن ماه سال ۹۲ قرارگاه جهادعلمی ارتش تشکیل شد و پس از یک سال کارهای بزرگی را به ویژه در حوزه زیر ساخت ها انجام داد.

امیر موسوی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی فعالیت این قرارگاه گفت: ما در قرارگاه جهاد علمی تمامی موانع ارتباط دانشگاه ها، سازمان های جهاد خودکفایی و بخش های آماد وعملیات را برداشتیم و روند ارتباطی آنها را تسهیل کردیم تا یک سیستم یکپارچه و متحد شکل گیرد.

وی افزود: حاصل فعالیت یک ساله این قرارگاه تولید محصولاتی ارزشمند در نیروهای چهارگانه ارتش بود که میلیاردها تومان برای کشور ارزش داشت.

به گفته جانشیان فرمانده کل ارتش در سال ۹۳ دروس دانشگاه ارتش هدفمند شدند و در این راستا جلساتی نیز با وزیر علوم و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری برگزار شد.

** شلیک موشک از زیر آب در سال ۹۴

امیر موسوی اشاره ای به برخی از دستاوردهای ارتش در سال گذشته داشت و اعلام کرد: در سال گذشته دو موشک را از زیر آب شلیک کردیم که اقدام بسیار مهمی برای ما بود.

وی تکمیل کرد: ما برنامه هایی در این زمینه برای امسال داریم که اهمیت این موضوع را چند برابر و امکان جدید دفاعی برای ما ایجاد خواهد کرد.

امیر موسوی اعلام کرد: شلیک موشک انداز کلاس طارق و غدیر در ادامه پروژه شلیک از زیر سطح همزمان با مراسم دانش آموختگی دانشگاه نوشهر انجام می شود.

**دستاوردهای پزشکی ارتش

جانشین فرمانده کل ارتش در رابطه با فعالیت های تحقیقاتی ارتش در سال ۹۳ گفت: دانشگاه علوم پزشکی ارتش به همراه شرکت های دانش بنیان کارهای بسیار ارزشمندی در این سال انجام دادند که از جمله آنها می توان به پروژه داربست نانو کامپوزیتی برای درمان شکستگی های دوران جنگ، سامانه ارتقای آمادگی قلبی و عروقی، کشف پادزهرهای جدید برای زهر گزنده ها و دستگاه کمک کننده برای جراحی های زانو اشاره کرد.

**ارتقای اف ۱۴؛ رادار گریز شدن جنگنده ها

امیر موسوی ارتقای سامانه های جنگنده اف ۱۴ و بومی شدند آنها را یکی دیگر از اقدامات ارتش در سال گذشته اعلام کرد و گفت: علاوه بر این، پروژه رادار گریزی برای جنگنده های اف ۴، اف ۵ و اف ۷ در سال ۹۳ تکمیل شد.

وی ادامه داد: همچنین نرم افزار شبیه سازی برای موشک های پدافند هوایی نیز در سال گذشته کامل شد که مدت آموزش و هزینه های آن را پایین می آورد و وضعیت های متفاوت و متعددی را به نیروها آموزش می دهد.

جانشین فرمانده کل ارتش در رابطه با دستاوردهای راداری درسال گذشته گفت: در گذشته اطلاعات رادارها به یکدیگر متصل نبود اما در سال گذشته موفق شدیم سامانه ای را بسازیم که کل شبکه راداری را در بر می گیرد.

امیر موسوی اعلام کرد که پروژه شبیه ساز راداری نیز سال گذشته به اتمام رسید و سامانه هایی که مربوط به امنیت و ایجاد رمز در سامانه های مخابراتی بود نیز ارتقا پیدا کرد.

وی ساخت تیربار با کالیبر ۱۲٫۷ و تک تیرانداز ۲۳ میلیمتری، ارتقا و بهینه سازی سلاح ها را از دستاوردهای نیروی زمینی در سال ۹۳ دانست.

**تاکید بر استفاده از ربات ها

جانشین فرمانده کل ارتش در رابطه با استفاده ارتش از ربات ها در مناطق عملیاتی گفت: موضوع رباتیک و هوشمند سازی در دستور کار سازمان جهاد خودکفایی ارتش است و ما نیز بسیار بر آن تاکید می کنیم.

امیر موسوی اعلام کرد که ۲۹ فروردین یک ربات مسلح در رژه نیروهای ارتش حضور خواهد داشت و ۲۶ فروردین نیز دو ربات مسلح نیروی زمینی رونمایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در بحث مقابله با حملات «ش م ه» (شیمایی میکروبی و هسته ای) نیز از ربات ها استفاده خواهیم کرد تا میزان آسیب به نیروها را به حداقل برسانیم.

**بهره برداری از ۳۶ پروژه در سال ۹۴

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ارتش در سال ۹۴ در بخش های مختلف ۳۶ پروژه را رونمایی خواهد کرد.

امیر موسوی عنوان کرد: پیش بینی ما این است که در نیروی زمینی هفت پروزه در حوزه جنگ الکترونیکی، دفاع شیمیایی و بالگرد ها به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: در قرارگاه پدافندهوایی خاتم الانبیا(ص) نیز ۹ پروژه در حوزه موشک و رادار خاتمه پیدا می کنند و عملیاتی می شود.

فرمانده قرارگاه جهادعلمی ارتش تکمیل کرد: همچنین ۷ پروژه در حوزه بمب های هوشمند، هواپیما، پهپادها، جنگ الکترونیک و شبیه ساز ها در نیروی هوایی به نتیجه می رسد.

امیر موسوی با بیان اینکه در سال ۹۴ زیر دریایی فاتح به ناوگان دریایی ایران اضافه می شود، گفت: نیروی دریایی ارتش در این سال هفت پروژه در حوزه های شبیه سازها، رادارها، رمز کننده ها و شناورها به بهره برداری می رساند.

فرمانده قرارگاه جهادعلمی ارتش اضافه کرد: احتمال دارد زیر دریایی فاتح همزمان با مراسم دانش آموختگی دانشگاه بوشهر به ناوگان دریایی کشور الحاق شود.

وی بهره برداری از شش پروژه در حوزه مهندسی و پزشکی را از دیگر برنامه های ارتش در سال ۹۴ اعلام کرد.

جانشین فرمانده کل ارتش افزود: همچنین در روز ۲۶ فرودین سلاح تک تیر انداز ۲۳ میلیمتری، سلاح تک تیرانداز ۱۴٫۵ میلی متری خشاب دار(شاهر)، تانک چرخ دار و تانک سبک بومی رونمایی خواهند شد.

** رزمایش جنگ الکترونیک ارتش

جانشین فرمانده کل ارتش در رابطه با رزمایش جنگ الکترونیک این نیرو که خردادماه امسال در اصفهان برگزار می شود، گفت: در این رزمایش دستاوردهای جدید ارتش در حوزه جنگ الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرد.

امیر موسوی افزود: قرار بود این رزمایش اسفند ماه سال گذشته برگزار شود اما به دلیل اینکه سامانه ها در آن زمان آماده نبود برگزاری رزمایش به تعویق افتاد.

** بهبود بودجه ارتش

جانشین فرمانده کل ارتش در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت بودجه ارتش گفت: وضعیت بودجه دفاعی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ بهبود چشمگیری داشته است و امیدواریم تحقق پیدا کند.

امیر موسوی با تشکر از نمایندگان مجلس و دولت عنوان کرد: به طور قطع با افزایش بودجه بسیاری از کاستی ها برطرف می شود اما آمادگی دفاعی حد خاصی ندارد، به خصوص در کشور ما که با تهدید های متنوعی روبه رو است.

وی افزود: سیاسیون بر اساس قواعد خود صحبت می کنند که صحیح است، اما ما وظیفه داریم که تهدیدات را رصد و آنها را صد درصد بدانیم تا آمادگی خود را به بالاترین سطح ممکن برسانیم.

**برگزاری رزمایش در سال ۹۴

جانشین فرمانده کل ارتش در رابطه با برگزاری رزمایش های ارتش در سال ۹۴ گفت: برای امسال همچون دیگر سال ها یک سری رزمایش ها برگزار می شود و آمادگی برای برگزاری رزمایش های بزرگ که بر اساس صلاحدید چندماه زودتر اعلام می شود نیز وجود دارد.

امیر موسوی اعلام کرد: با این حال اکنون هیچ برنامه ای برای برگزاری رزمایش مشترک به بزرگی رزمایش محمدرسول الله (ص) نداریم.

**برگزاری رزمایش با دیگر کشورها

جانشین فرمانده کل ارتش در پاسخ به این سوال که آیا برگزاری رزمایش با دیگر کشورها در دستور کار است، گفت: ارتش برگزاری یک سری از رزمایش های مشترک را با برخی از کشورها در دستور کار دارد که از جمله آنها می توان به رزمایش امداد و نجات که بر اساس برنامه در حال انجام است اشاره کرد.

امیر موسوی افزود: ناوگروه هایی که از ایران به بنادر دیگر کشورها می روند نیز امکان دارد یک سری رزمایش های مشترک با آنها برگزار کنند.

وی به برگزاری رزمایش با کشورهای روسیه و چین در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: برای سال ۹۴ نیز ما با قزاقستان و عمان برنامه رزمایش مشترک داریم.

جانشین فرمانده کل ارتش اعلام کرد که ارتش از ونزوئلا و اندونزی پیشنهاد برای برگزاری رزمایش مشترک دارد که برگزاری آن ها در حال بررسی است.

امیر موسوی همچنین به دعوت روسیه برای انجام یک رزمایش مشترک در دریای خزر اشاره کرد.

وی اعلام کرد: کارهای کارشناسی برای انجام رزمایش مشترک با آفریقای جنوبی نیز انجام شده که این موضوع اکنون از طرف دوکشور در حال بررسی است.

جانشین فرمانده کل ارتش تصریح کرد: ما همیشه سعی کردیم که موضع صلح و دوستی خود را به کشورهای جهان به غیر از کشورهایی که با ما تخاصم ریشه ای دارند اعلام کنیم.

** دیپلماسی دفاعی ارتش

وی در رابطه با دیپلماسی دفاعی ارتش گفت: دیپلماسی دفاعی به عنوان بخشی از دیپلماسی کشور و یا مکمل آن عمل می کند، در رفت و آمدهایی که ناوگروه های ما دارند اراده و موضع کشور را منتقل می کنیم.

جانشین فرمانده کل ارتش با بیان اینکه ما به برقراری ارتباط با کشورهای مسلمان و دوست تمایل بیشتری داریم، اظهارداشت: در سال ۹۳ سفر های متعدد فرمانده نیروی دریایی را داشتیم و این روند در سال ۹۴ نیز ادامه پیدا می کند؛ فرمانده نیروی هوایی نیز به کشورهای چین و روسیه سفر کرد و امسال نیز سفر به چند کشور برای ایشان پیشبینی شده است.

امیر موسوی عنوان کرد: هیات های کارشناسی نظامی ما و کشورهای پاکستان، چین، روسیه، هند، ترکیه، عراق و سوریه با هدف افزایش توان نظامی مداوم در حال ارتباط با یکدیگر هستند.

وی شرکت در سمپوزیوم های مختلف و معتبر نظامی دنیا را از دیگر برنامه های ارتش عنوان کرد و گفت: تیم هایی را برای شرکت در سمپوزیوم ها اعزام می کنیم؛ مهمرین آنها سمپوزیوم نیروهای دریایی اقیانوس هند بود که ۲۰۱۴ در استرالیا برگزار و میزبانی این سمپوزیوم در سال ۲۰۱۸ به ایران سپرده شد.

جانشین فرمانده کل ارتش ادامه داد: در ادامه روند فعالیت های بین المللی خود ناوگروه های عملیاتی-آموزشی ما به چین، پاکستان، هند، سریلانکا، جیبوتی و سودان با هدف برقراری ثبات و آرامش رفت و آمد می کنند.

**ناوگان خارجی در انتظار مجوز پهلو گیری در بنادر ایران

امیر موسوی اعلام کرد، ایتالیا، ژاپن، پاکستان، هند، روسیه و چین درخواست هایی برای پهلوگیری ناوگروه های خود در بنادر ما دارند که درخواست آنها در حال بررسی است.

وی اعلام کرد: معاونت های اطلاع و عملیات ارتش، شورای عالی امنیت ملی، وزارت امور خارجه و قسمت های مختلف کشور این درخواست ها را بررسی می کنند.

جانشین فرمانده کل ارتش گفت: برقراری ارتباط بیشتر با ایران، آگاهی از چگونگی پیشرفت ایران درشرایط تحریم و واسطه گری برای کسب اطلاعات می تواند از اهداف دیگر کشورها برای ارتباط با ایران باشد.

وی تبادل دانشجو در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش و دانشگاه عالی دفاع ملی با پاکستان، عمان، سوریه و چین را از دیگر برنامه های بین المللی ارتش عنوان کرد.

** بیشترین ارتباط بین المللی با عمان

به گفته جانشین فرمانده کل ارتش بیشترین ارتباط بین المللی ارتش ایران با کشور عمان است.

امیر موسوی در این رابطه گفت: ما تفاهم زیادی با عمان داریم چون آنها از ابتدا زمینه دشمنی نداشتند و دستورات سلطه گران را نیز در مورد ما اجرا نکردند.

وی تاکید کرد: ارتش ایران می تواند رابط خیلی خوبی برای گشترش فرهنگ انقلاب و ارائه نظریه های دفاعی جمهوری اسلامی ایران باشد.

جانشین فرمانده کل ارتش تاکید کرد که برنامه و ارتباطات بین المللی ارتش در سال ۹۴ گسترده تر خواهد شد.

**انتقال تجربه به دیگر کشورها از طریق وابستگان نظامی

امیر موسوی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهارداشت: نظام سلطه از راه های مختلف به دنبال این است که صدای ایران به گوش جهانیان نرسد اما خوشبختانه پیام انقلاب در دنیا منتشر شده است.

وی افزود: در بحث نظامی از طریق وابستگان نظامی به دنبال انتقال تجریبات انقلاب به خصوص اندیشه های نظامی فرماندهی معظم کل قوا به کشورهای علاقه مند هستیم.

 
منبع: ایرنا

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false