×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
ترافیک تذکرات مجلسی‌ها به وزیر آموزش و پرورش

جلسه علنی امروز مجلس در حالی به پایان رسید که تقریبا تمام ناطقان و تذکردهندگان از مشکلات معیشتی معلمان و ضعف مدیریت در این بخش یاد و انتقاد کردند.

به گزارش "چغادک نیوز"، جلسه علنی امروز مجلس در حالی به پایان رسید که تقریبا تمام ناطقان و تذکردهندگان از مشکلات معیشتی معلمان و ضعف مدیریت در این بخش یاد و انتقاد کردند.

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در بین نطق‌های میان‌دستور و نیز تذکرات کتبی و شفاهی پایان جلسه علنی، به طور مکرر نمایندگان ملت تشدید مشکلات معیشتی و اداری در آموزش و پرورش را یادآور و با انتقاد از این وضعیت خواستار رسیدگی به مشکلات بیش از یک‌میلیون فرهنگی شدند.

نخستین نماینده‌ای که در جلسه علنی امروز پای وزیر آموزش و پرورش را به بازار استیضاح باز کرد، نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه بود که پس از تذکر پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان مبنی بر لزوم اعلام وصول استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سخنانی خطاب به باهنر نایب رئیس مجلس گفت: نوبت استیضاح وزرای نیرو، صنعت و آموزش و پرورش یکسال است که در هیات رئیسه معطل مانده است.

پس از این نماینده مجلس و در هنگام نطق‌های میان‌دستور، ابتدا سکینه عمرانی، نماینده مردم سمیرم در بخشی از نطق خود از مشکلات معیشتی فرهنگیان و بی‌انتقادی در این بخش انتقاد کرد و خطاب به وزیر آموزش و پرورش افزود: امیدواریم شاهد تدابیر شما و رئیس جمهور محترم در این زمینه باشیم.

پس از وی، اللهیار ملکشاهی‌راد، نماینده مردم کوهدشت نیز در نطق خود هم از عدم اجرای وعده وزیر آموزش و پرورش برای استخدام مربیان پیش‌دبستانی یاد کرد و هم نسبت به مشکلات معیشتی معلمان تذکر داد؛ ملکشاهی‌راد با طرح این سوال که در سال ۹۳ به عنوان سال فرهنگ، چه قدم مهمی برای فرهنگیان برداشته شده است؟، گفت: آیا نظام رتبه‌بندی معلمان تقدیم مجلس شده است؟ و آیا لایحه ای برای بهبود معیشت فرهنگیان تنظیم شده است؟

نماینده مردم کوهدشت در مجلس در عین حال که از عدم ارائه نظام رتبه‌بندی معلمان به مجلس با وجود وعده های داده شده، گلایه کرد، همچنین نسبت به بار مالی ۱۳ هزار میلیارد تومانی این نظام رتبه‌بندی هشدار داد و خواستار رفع آن شد.

در پایان جلسه علنی و در هنگام ارائه تذکرات شفاهی اهالی بهارستان به مسئولان اجرایی، ابوالقاسم خسروی‌سهل‌آبادی، نماینده مردم تربت حیدریه در بخشی از تذکر خود به رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش اعتراض معلمان را نسبت به تضعیف‌ها، بی‌عدالتی‌ها و پاداش‌های خلاف قانون و بی‌حساب و کتاب یادآوری کرد و خطاب به رئیس جمهور گفت: آیا افزایش ۳۵ درصدی حقوق ها در نهاد ریاست جمهوری و نیز افزایش حقوق در صدا و سیما، وزارت کشور و وزارت بهداشت با نظام رتبه‌بندی صورت گرفته است!؟

این نماینده در واقع به انتقاد بسیاری از فرهنگیان از مبهم بودن پیش‌نویس نظام رتبه‌بندی معلمان و نیز عدم تاثیر آن در ترمیم حقوق و مزایای آنان اشاره کرد.

در ادامه مطرح کردن تذکرهای شفاهی نمایندگان مردم به مسئولان اجرایی، علی‌اکبر ناصری، نماینده مردم بابل نیز در تذکر به وزیر آموزش و پرورش خواستار تسریع در ارائه نظام رتبه‌بندی معلمان و نیز اجرای قانون نظام هماهنگ پرداخت در این بخش و رفع تبعیض‌ها از جامعه فرهنگیان شد.

علاوه بر وی، سید مؤید حسینی‌صدر، نماینده مردم خوی نیز به وزیر آموزش و پرورش نیز تذکر داد و تاکید کرد: ترمیم حقوق فرهنگیان و رسیدگی به مطالبات آنان وظیفه ملی تمام مسئولان و همه ما است.

در بخش تذکرات کتبی نیز برخی نمایندگان از جمله فرهاد بشیری، نماینده مردم پاکدشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خواستار ضرورت اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان برای بهبود وضعیت معیشتی آنان از ابتدای سال جاری شدند.

تذکرهای شفاهی و کتبی عموم نمایندگان مجلس به رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش درباره ضرورت توجه به وضعیت معیشتی سال های اخیر فرهنگیان و ارائه نظام رتبه‌بندی معلمان و سنجش صلاحیت های حرفه ای به این قشر در حالی به صورت دائم تکرار می شود که از اواسط سال گذشته وزیر و مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش به صورت مکرر وعده ارائه لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان را به مجلس داده بودند و در آخرین وعده خود و پس از شروع تعطیلات مجلس در انتهای بررسی لایحه بودجه، اعلام کرده بودند که این لایحه هم اکنون در کمیسیون اجتماعی دولت نهایی شده و پس از اتمام تعطیلات مجلس به بهارستان ارائه می شود؛ اما در هفته پایانی اسفند ماه ۹۳ و در شرایطی که نمایندگان پس از یک هفته تعطیلات مجددا در بهارستان جمع شدند، خبری از ارائه لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان نشد.

لایحه نظام رتبه بندی معلمان به عنوان یکی از زیرنظام های ۵ گانه سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و به عنوان ابزاری برای بهبود وضعیت معیشتی و ارتقاء شغلی جامعه فرهنگیان در نظر گرفته شده و در اواخر دولت دهم پیش‌نویس آن از سوی مسئولان وقت وزارت آموزش و پرورش تهیه شد؛ هر چند برخی مفاد این پیش‌نویس با انتقادات جدی کارشناسان مواجه بود و منجر به تهیه لایحه جدید در دولت یازدهم شد، اما تا امروز خبری از ارائه این لایحه رتبه بندی به مجلس نیست و این مساله منجر به انتقادات مداوم نمایندگان شده است.

 
منبع: مهر

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false