اعتبار بخشی به پاسپورت ملت با رویکرد محکومیت و نگرانی دولت | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اعتبار بخشی به پاسپورت ملت با رویکرد محکومیت و نگرانی دولت

انفعال و سکوت و ضعف مفرط در سیاست خارجی به ویژه در مسائل منطقه ای و نیز دفاع کم اثر از حقوق مردم در وقایعی هم چون تجاوز به دو نوجوان زائر ایرانی از جمله آسیب هایی است که دیپلماسی کشور را به شدت تهدید می کند.

به گزارش "چغادک نیوز"، رژیم سعودی چندی است با تجاوز به خاک یمن و نیز اتخاذ سیاست های ضد ایرانی پازل شکست های خود را در منطقه کامل کرده است. این رژیم در روزهای اخیر و با ادامه سیاست ایران هراسی و انتقام گیری از نظام اسلامی این بار دست به جنایت امنیتی علیه زائران ایرانی زد و هتک حرمت زائران ایرانی را در دستور کار قرار داد، که تجاوز جنسی به دو زائر نوجوان ایرانی در تاریخ هشتم فروردین از جمله آن موارد است که به شدت افکار عمومی را جریحه دار نموده است.

بدیهی است رویکرد ضعیف و انفعالی دستگاه دیپلماسی کشور و نیز رویکرد غیر قابل قبول سازمان حج و زیارت در مواجهه با این حادثه تکان دهنده در فرودگاه جده جای بسی تأسف دارد، زیرا در حالی که جزئیات هتک حرمت به دو زائر نوجوان ایران در رسانه ها منتشر شده است و پرشکی قانون حاضر در محل  نیز این عمل شنیع را تأیید کرده است[۱]، رئیس محترم سازمان حج و زیارت واقعیات این حادثه تلخ علیه دو زائر نوجوان ایرانی را اینچنین لاپوشانی می کند: «دو زائر نوجوان ایرانی که به قصد بازگشت به ایران در فرودگاه جده حضور پیدا کرده بودند، در آخرین بخش بازرسی فرودگاه به بهانه تفتیش مورد قصد شوم دو مامور فاسد فرودگاه قرار گرفتند که با هوشیاری و اقدام بموقع این دو زائر نوجوان عزیز و آگاه شدن خانواده محترم آنان و برخورد به موقع، این دو مأمور برای انجام اقدام شنیع خود ناکام ماندند!![۲]»

هم چنین رئیس محترم سازمان حج و زیارت و برخی از مسئولان دیپلماسی کشور با اتخاذ رویکرد منفعلانه، صرفاً عذرخواهی برخی مسئولان رژیم سعودی را برجسته کردند و تنها با تأکید بر ضرورت اشد مجازات برای خاطیان این هتک حرمت، حادثه ای در این ابعاد، که به قول پدر خانواده یکی ازقربانیان، تجاوز یک دولت به دولت دیگر محسوب می گردد را تجاوزی شخصی و فردی قلمداد می کنند.

در حالی که وقوع این حادثه شنیع و دقیقاً در روزهایی که رژیم سعودی مشغول کشتار مردم یمن و تداوم سیاست ایران هراسی است  بسیار معنا دار است، مسئولان سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه دولت اعتدال پس از چند روزسکوت اقدام به اتخاد موضع کردند و در توجیح سکوت چند روزه خود حفظ حریم خانوادگی آسیب‌دیدگان را[۳] دلیل این سکوت عنوان کردند، در حالی که رسانه ای کردن هتک حرمت به دو نوجوان ایرانی و پیگیری و دفاع از حقوق و حفظ امنیت زائران ایرانی در برابر اقدامات شنیع دولت عربستان هیچ منافاتی با حفظ حریم خانواده های آنان ندارد.

باید این پرسش را مطرح نمود که آیا رئیس سازمان حج و زیارت برای حفظ حریم این دو خانواده، از خانواده های قربانیان این حادثه نیز دلسوزترشده است؟ چگونه است اعضای خانواده های قربانی اول و دوم، جزئیات کاملی از این جنایت تکان دهنده را همراه با حفظ حریم مورد ادعای رئیس سازمان حج، در اختیار رسانه ها قرار داده اند اما رئیس سازمان حج و زیارت برای توجیح سکوت غیر قابل قبول خود، موضوع حفظ حریم این دو خانواده را مطرح می کند؟! آیا این توجیح خوبی برای لاپوشانی مواضع انفعالی سازمان حج و زیارت و دستگاه دیپلماسی برای عدم انجام رسالت ذاتی خود درحفظ امنیت زائران ایرانی است؟ به راستی اگر ریاست سازمان حج و زیارت از دفاع، حمایت و تضمین امنیت زائران ایرانی در خاک عربستان ناتوان شده است پس چرا بر مسند ریاست جا خوش کرده است؟

این سکوت مسئولان در حالی است که اقدامات توهین آمیز رژیم سعودی علیه زائران ایرانی مسبوق به سابقه بوده است و ظاهراً به نظر می رسد مسئولان ایرانی در سابق نیز با این بهانه های غیر قابل قبول از برخورد قاطع با اقدامات خصمانه دولت عربستان و دفاع همه جانبه از امنیت زائران سر باز زده اند که همه این امور تقویت کننده وجود برخی مسائل از قبیل وجود مافیای بزرگ تجاری در شبکه حج و گردش چند هزار میلیاردی و نیز ضعف دولت اعتدال در سیاست خارجی و عدم توانایی در دفاع از حقوق مردم ایران و اعتبار بخشی به پاسپورت ایرانی است.

بی شک اتخاذ مواضع منفعلانه از رئیس سازمان حج و تکذیب واقعیات این هتک حرمت و ضعف دستگاه دیپلماسی کشور در اتخاذ موضع ضعیف در این حادثه و در مواجهه ناکارآمد و کم اثر دستگاه دیپلماسی کشور در قبال جنایت رژیم سعودی در کشتار مردم مظلوم یمن نیز به چشم می آید.

به عنوان نمونه وزیر خارجه کشورمان به جای اتخاذ سیاست تهاجمی و بازدارنده علیه  تهاجم وحشیانه رژیم سعودی  به مردم یمن، می گوید «ایران و عربستان باید برای پایان دادن به جنگ یمن کمک کنند»!، گرچه ایران همیشه به عنوان مهمترین قدرت منطقه ای در راستای تقویت ثبات و صلح و آرامش در منطقه گام برداشته است، اتخاذ این موضع ضعیف و بدون بازدارندگی علیه رژیم کودک کش سعودی در حالی است که عربستان به مانند رژیم صهیونیستی عامل اصلی کشتار مردم یمن است و رئیس دستگاه دیپلماسی کشور باید با اتخاذ مواضعی محکم در وهله نخست در راستای بازدارندگی این رژیم از کشتار مردم مظلوم یمن حرکت کند.

این گونه مواضع کم اثر درحالی است که مقام معظم رهبری مواضعی محکم و قاطع را در برابر تجاوز گری رژیم عربستان اتخاد نمودند و توقف توحش این رژیم را خواستار شدند. انفعال و سکوت و ضعف مفرط در سیاست خارجی به ویژه در مسائل منطقه ای و نیز دفاع کم اثر از حقوق مردم در وقایعی هم چون تجاوز به دو نوجوان زائر ایرانی از جمله آسیب هایی است  که دیپلماسی کشور را به شدت تهدید می کند.

امید است مسئولان  کشور به جای اتخاد سیاست دوران اصلاحات یعنی رویکرد محکومیت و نگرانی، با نگاهی واقعی و برآمده از آموزه های عزتمندانه نظام اسلامی در راستای انجام رسالت ذاتی خود و حمایت از مظلومان عالم و دفاع از حقوق حقه مردم در همه عرصه ها گام بردارند.

[۱] http://www.dolatebahar.com . جزئیات تکان دهنده از فاجعه فرودگاه جده

[۲] http://www.hajnews.ir/Default.aspx?tabid=89&ID=4668

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false