×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
زیباکلام:زمان لغو تحریم‌ها در بیانیه لوزان مبهم است

استاد دانشگاه تهران با اشاره به برخی ابهامات موجود در بیانیه لوزان گفت: در این بیانیه عنوان شده است ایران بعد از تعهداتش گشایشی را دریافت می‌کند، اما در مورد تحریم‌ها و زمان تحریم‌ها ابهاماتی وجود دارد و باید زمان تحریم‌ها مشخص شود.

به گزارش "چغادک نیوز"، سعید زیباکلام در نشست "از رنجی که می‌بریم" که توسط انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در دانشکده حقوق این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: چیزی که در لوزان به اسم بیانیه منتشر شد، یک بیانیه نیست.

وی افزود: علی‌رغم اینکه آقای ظریف و عراقچی می‌گویند بیانیه‌های منتشر شده تفاوتی با هم ندارند، اگر چه بیانیه متفاوت منتشر شد حال سوال اینجاست متنی را که می‌گویند چرک نویس است و یا بیانیه را چرا منتشر نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه گفت: اگر بیانیه مورد قبول نیست، پس چرا می‌گویید با این بیانیه متناقض است.

زیباکلام با اشاره به اینکه معتقدم یک توافقنامه وجود دارد که متن بیانیه لوزان به آن ارجاع داده می‌شود، افزود: چرا وزارت امور خارجه و غرب اظهارات آمریکایی‌ها را تکذیب نمی‌کنند؟

وی افزود: دوستان ما در وزارت امور خارجه به بیانیه لوزان فکت‌شیت می‌گویند، اما باید گفت این چه متنی است که بیش از ۳۰ ماده آن با واژه ایران شروع می‌شود و ایران در آن متعهد به تعهداتی شده لذا بیانیه لوزان یک توافقنامه و پر از تعهدات است.

زیباکلام گفت: در این بیانیه درباره تحریم‌ها ادعا شده که اروپا تنها تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را لغو می‌کند و آمریکا نیز تحریم‌‌های ثانویه را برمی‌دارد، اما برخی می‌گویند بعد از توافق تمام تحریم‌ها برداشته می‌شود که درست نیست.

وی با اشاره به اینکه طبق تعهدات این بیانیه ایران قرار است مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد، گفت: این راستی‌آزمایی براساس همان جایگاهی که برای راستی‌آزمایی مطرح است مورد راستی‌آزمایی قرار می‌گیرد.

زیباکلام گفت: در این بیانیه عنوان شده است ایران بعد از تعهداتش گشایشی را دریافت می‌کند، اما در مورد تحریم‌ها و زمان تحریم‌ها ابهاماتی وجود دارد و باید زمان تحریم‌ها مشخص شود.

این استاد دانشگاه افزود: در بیانیه لوزان گفته شده قطعنامه جدید شورای امنیت نگارش شده و تمام قطعنامه‌های قبل لغو می‌شود. اما امکان دارد در قطعنامه جدید تمام بندهای قطعنامه‌های قبلی نیز قید شود و تفاوت در این است که قطعنامه‌های قبلی را قبول نداشیتم، اما این قطعنامه را خودمان قبول کرد‌ه ایم.

وی درباره به خطر افتادن امنیت کشور بر اساس این تعهدات گفت: چرا رهبری پس از ۱۶ ماه مذاکرات به صراحت حرفشان را درباره مذاکرات مطرح می‌کنند؟ چون آمریکایی‌ها این بار در برابر بندهای تخصصی ابعاد نظامی را هم وارد این توافقنامه کردند.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false