هدف کنگره از طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
هدف کنگره از طرح نظارت بر توافق هسته‌ای ایران

سناتورهای کنگره آمریکا از هر دو طیف جمهوری‌خواه و دموکرات متمم‌های بسیاری را به طرح نظارت کنگره بر توافق جامع بین ایران و گروه ۱+۵ اضافه می‌کنند تا بتوانند دیدگاه‌های خود را در توافق احتمالی پیش برند.

به گزارش "چغادک نیوز"، طرحی که به کنگره اختیار نظارت بر یک توافق هسته‌ای احتمالی بین ایران و گروه ۱+۵ را می‌دهد تبدیل به یکی از داغ‌ترین مباحث در کپیتال هیل (محل استقرار ساختمان کنگره آمریکا) منجر شده است. آسوشیتدپرس می‌نویسد جمهوری‌خواهان سعی دارند این طرح را چنان سخت‌گیرانه سازند که حتی شاید دستیابی به یک توافق نهایی را غیرممکن سازد و دموکرات‌ها نیز می‌خواهند فضای بیشتری برای مذاکره در اختیار کاخ سفید قرار دهند.

به نوشته آسوشیتد‌پرس، "سناتورهای هر دو طرف در نظر دارند بیش از ۵۰ اصلاحیه به این طرح که توسط سناتور جمهوری‌خواه باب کورکر و سناتور دموکرات باب منندز تدوین شده، اضافه کنند. این طرح توانایی اوباما برای تسهیل تحریم‌ها بدون تأیید کنگره را محدود می‌سازد."

طرحی که اکنون مطرح است چه می‌گوید؟ "بر اساس طرحی که پیشتر نگاشته شده، اوباما می‌تواند به صورت یکجانبه تحریم‌هایی که بر اساس دستورات رئیس‌جمهوری اعمال شده‌اند را لغو یا تسهیل سازد. اما این طرح وی را به مدت شصت روز از لغو، تعلیق و یا تسهیل هر نوع تحریمی که کنگره علیه ایران وضع کرده است باز می‌دارد. در این دوره ۶۰ روزه، کنگره به بحث نشسته و توافق نهایی با ایران را قبول یا رد کرده و یا هیچ موضعی درباره آن اتخاذ نخواهد کرد."

در دو حالت اوباما می‌تواند مطابق آنچه می‌خواهد عمل کند: کنگره توافق را قبول کرده یا درباره آن سکوت کند. اما اگر کنگره توافق را رد نماید، وی دیگر نمی‌تواند تغییری در تحریم‌ها انجام دهد.

اما طرفین چه چیزهایی می‌خواهند به طرح اضافه کنند؟ "بن کاردین، سناتور دموکرات از ایالت مریلند، و برخی دیگر از همکاران دموکرات وی در تلاش برای ارائه فضای بیشتر مذاکره‌ای به اوباما، پیشنهاد داده‌اند که اگر عدم تعلیق تحریم‌های کنگره‌ای به معنای نقض توافق نهایی باشد، به اوباما اجازه انجام این کار را بدهند."

برخی دیگر از دموکرات‌ها پیشنهاد داده‌اند که کنگره به جای ۶۰ روز در ۳۰ یا ۱۰ روز درباره توافق نهایی احتمالی رأی‌گیری کند. دموکرات‌ها همچنین خواهان حذف قسمتی هستند که از دولت آمریکا می‌خواهد تأیید کند که ایران در هیچ اقدام تروریستی ضدآمریکایی در سراسر جهان دخیل نبوده است.

"در طرف جمهوری‌خواه، سناتور مارکو روبیو از فلوریدا، و یکی از نامزدهای احتمالی ریاست جمهوری‌ آمریکا،‌ خواهان متممی است که از دولت اوباما می‌خواهد تأیید کند رهبران ایران به صورت علنی حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت خواهند شناخت." درخواستی که حتی برخی لابی‌گرهای حامی اسرائیل نیز آن را ناشدنی می‌دانند زیرا مطمئن هستند ایران به هیچ عنوان چنین شرطی را نخواهد پذیرفت.

"دیلان ویلیامز، یکی از لابی‌گر‌های گروه یهودی لیبرال جی‌استریت،‌ می‌گوید پیشنهاد روبیو جمهوری‌خواهان را در وضعیت باخت-باخت قرار خواهد داد. پذیرش چنین اصلاحیه‌ای منجر به شکست طرح کورکر خواهد شد زیرا بسیاری از سناتورها به متممی که مطمئن هستند ایرانی‌ها هیچگاه نخواهند پذیرفت، رأی نخواهند داد. شکست این اصلاحیه، همچنین، به معنای سیلی‌ای به صورت نتانیاهو خواهد بود در حالیکه رهبران جمهوری‌خواه در مسأله‌ هسته‌ای ایران قویا از وی حمایت کرده‌اند."

"سناتورهای جمهوری‌خواه همچنین خواهان اعمال اصلاحیه‌هایی هستند که بر اساس آن هر توافقی یک معاهده محسوب خواهد شد. این نیز یک مانع بزرگ است زیرا معاهدات باید تأیید دو-سوم سناتور‌ها را داشته باشند."

در ادامه گزارش آسوشیتد‌پرس درباره طرح نظارت کنگره آمریکا بر توافق هسته‌ای نهایی بین ایران و گروه ۱+۵ می‌خوانیم: "پیش از آنکه تحریم‌ها تسهیل شوند، یکی از چهار اصلاحیه‌ای که توسط جان باراسو، سناتور جمهوری‌خواه، تدوین شده از رئیس‌جمهور خواهد خواست تا تأیید کند مبالغی که ایرانی‌ها در نتیجه برداشتن تحریم‌ها دریافت می‌کنند، توانایی ایران برای حمایت از تروریست‌ها یا ساخت تسلیحات هسته‌ای یا موشک‌های بالستیک را بالا نخواهد بود. وی می‌گوید در صورتی که دموکرات‌ها سعی کنند طرح را تضعیف نمایند وی به صورت رسمی این متمم‌ها را ارائه خواهد داد."

"سناتور جمهوری‌خواه جانی آیزاکسون، متمم‌هایی را ارائه کرده که از کنگره می‌خواهد پیش از اینکه هر گونه توافق نهایی شود، تحریم‌ها تسهیل شوند و یا روابط دیپلماتیک با ایران عادی شدند، به مسأله غرامت ۵۲ آمریکایی که از نوامبر ۱۹۷۹ تا ژانویه ۱۹۸۱ در ایران گروگان نگه داشته شدند، بپردازد."

 
منبع: تسنیم
 

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false