غضنفری:باید دقت کرد بی‌برنامگی جای تحریم را نگیرد | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
غضنفری:باید دقت کرد بی‌برنامگی جای تحریم را نگیرد

وزیر صنعت دولت دهم با تحلیل اوضاع اقتصاد بعد از لغو تحریم‌ها گفت: بی‌تحریمی به معنای توسعه یافتگی نیست؛ پس باید مراقبت کرد که در دوران پساتحریم، بی‌برنامگی جای تحریم را نگیرد.

به گزارش "چغادک نیوز"، مهدی غضنفری گفت: اگرچه هنوز وضعیت توافق هسته‌ای به صورت نهایی و تائید شده معلوم نیست، لذا تحلیل شرایط پساتحریم در این رابطه را با فرض دستیابی به توافقی عزتمند و شایسته، صورت داد، این در حالی است که در اقتصاد ایران، برخی کاستی‌ها وجود دارد که اعمال تحریم‌ها علت آنها نیست بلکه آنها را تشدید کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دهم افزود: وابستگی بودجه و بازار ارز کشور به درآمدهای نفتی یکی از کاستی‌های جدی اقتصاد ایران به شمار می‌رود و همگان دیدند که با تشدید تحریم‌ها، چنین نقیصه‌ای چگونه خودنمایی کرد و باعث افزایش قیمت‌ها و تورم بالا شد. بنابراین حتی در صورت رسیدن به یک توافق ایده‌آل هم وضعیت بخش‌های مختلف اقتصاد کشور تابع یکی از شرایط سه‌گانه زیر و یا ترکیبی از آنها خواهد بود.

وی تصریح کرد: اول اینکه در پاره‌ای از اوقات، تحریم‌ها مهمترین مانع حصول موفقیت اقتصادی بودند که با برداشتن آنها، اوضاع حتما بهتر خواهد شد. مثال‌هایی از این وضعیت، جریان بانکی و نقل و انتقال پول و یا تحریم‌های کشتیرانی است.

به گفته غضنفری، بسیاری از بخش‌های نفت و گاز نیز در این دسته هستند که در صورت لغو کامل تحریم‌ها، به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری بیشتری صورت می‌گیرد و هزینه مبادله به صورت برآوردی تا ده درصد کاهش می‌یابد و به تبع آن سایر حوزه های تولید و تجارت و خدمات تحت تاثیر آن قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: دوم آن دسته از حوزه‌های اقتصادی است که نه به طور کامل بلکه به طور نسبی تحت تاثیر تحریم‌ها بودند. در این حوزه‌ها، حذف کامل تحریم‌ها تا حدی اوضاع را بهتر می‌کند و واردات و صادرات بسیاری از کالاها، خدمات بیمه‌ای، سرمایه‌گذاری خارجی و برخی از بخش‌های تولید، از این جمله اند.

غضنفری در تحلیل گروه سوم نیز خاطرنشان کرد: گروه سوم حوزه هایی از اقتصاد هستند که اندکی تحت تاثیر تحریم‌ها بوده و طبیعی است با حذف کامل تحریم‌ها، آنها نیز اندکی واکنش مثبت نشان می‌دهند. برخی از بخش‌های تولید و تجارت داخلی، خدمات داخلی همچون ترابری و آموزش از این گروه هستند. البته این گروه ممکن است با رونق سایر بخشها، بیشتر متاثر شوند.

وی اظهار داشت: همین بحث را می‌توان با توجه به شرط لازم و یا کافی بودن موضوع لغو تحریم‌ها در تقویت کارآمدی حوزه‌های اقتصادی بیان کرد؛ به این معنا که در برخی حوزه‌ها به محض حذف تحریم‌ها، نوعی اصلاح پدیدار خواهد شد یعنی حذف تحریم‌ها، شرط کافی برای بهبود است. این موضوع هنگامی صادق است که دینامیسم اقتصادی بذات وجود داشته باشد؛ اما تحریم‌ها به مثابه وجود ترمز برای خودرویی است که در شیب سرپایینی متوقف شده است، یعنی همین که ترمز برداشته شود، حرکت شکل می‌گیرد.

به گفته وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، در برخی دیگر از حوزه‌ها، درست است که حذف تحریم‌ها به مثابه رفع شریک مزاحم است اما با حذف آن حرکت خاصی شکل نمی‌گیرد؛ مگر اینکه برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد. شاید تشابه آن به حذف ترمز برای خودرویی باشد در یک جاده مسطح متوقف شده؛ در این صورت پس از رفع مانع، کمی گاز دادن برای شروع حرکت لازم است. البته این تحرک بخشی باید ادامه یابد.

وی ادامه داد: به محض لغو تحریم‌ها، صادرات غیرنفتی کشور چند برابر نخواهد شد؛ مگر اینکه پیشتیبانی لازم برای تولید کیفی و ارزان صورت گیرد و فضای کسب و کار انگیزه‌بخش باشد که این کار، قاعدتا نیازمند برنامه‌ریزی خاص خودش است.

غضنفری گفت: گروه سوم آن گروهی است که حتی با حذف همه تحریم‌ها، هیچ تحرک خاصی در آنها مشاهده نخواهد شد. با مشابه‌نمایی چنین وضعیتی به خودروی متوقف در سربالایی، باید پتانسیل مناسبی برای حرکت مجدد آن بوجود آید. یعنی درست است که خودرو ظاهرا به دلیل مانعی متوقف شده؛ اما حذف آن مانع باعث حرکت نمی‌شود مثلا به دلیل اینکه خودرو بنزین ندارد و یا برخی مکانیزمهای آن ناکارآمد است. شاید برخی از حوزه های تولید و خدمات و از جمله بانکداری و هواپیمایی از این دسته است.

وی اظهار داشت: خوب یا بد، در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی، وضع از نوع دوم و سوم است و بنابراین، اینجا است که دوباره موضوع اقتصاد مقاومتی با توجه به شرایط جدید معنا پیدا می‌کند.

به گفته غضنفری، دوران پساتحریم، دوران کار بیشتر با انگیزه بالاتر و با تکیه بر منابع داخلی و جهت‌گیری خارجی است. هم اینک بسیاری از کشورهای توسعه نایافته و یا در حال توسعه، هیچ تحریمی ندارند؛ ولی با توسعه‌یافتگی فاصله بسیاری دارند. پس بی‌تحریمی به معنای توسعه یافتگی نیست بلکه به معنای حذف یک مانع از میان چندین مانع دیگر است. در دوران پساتحریم مراقبت نماییم بی برنامه گی و خودخواهی، جای تحریم را نگیرد.

وی افزود: دنیای پساتحریم، جهان بزرگتری است و انسانهای توسعه یافته تری می خواهد. شرایط جدید آزمون تاریخی دیگری برای همه آنهایی است که می‌توانند نقشی در شکوفایی اقتصاد کشور ایفا کنند و تاریخ در آینده می‌گوید تا چه حد درست عمل کرده‌ایم.
 

 
منبع: مهر

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false