شیرمردهای افغانی، غریبانه تشییع می‌شوند | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
شیرمردهای افغانی، غریبانه تشییع می‌شوند

این فرمانده دوران دفاع مقدس با انتقاد از مظلومیت و غربت شهدای مدافع حرم گفت: امروز شیرمردهای هراتی و مزارشریفی مردانه در دفاع از حرم‌های مطهر اهل بیت(ع) می‌جنگند و به شهادت می‌رسند اما مراسمی برای گرامیداشت آنان برپا نمی‌شود.

به گزارش "چغادک نیوز"، حاج سعید قاسمی از فرماندهان لشکر ۲۷ محمدرسول الله(ص) در مراسم گرامیداشت شهیدان صیادشیرازی، آوینی، چراغی و یزدان پرست که در قطعه ۲۹ بهشت زهرا(س) برگزار شد، اظهار داشت: سال گذشته مردم چند حرکت انجام دادند که قابل تقدیر است.

شیرمردهای افغانی، غریبانه تشییع می?شوند

وی افزود: در روز قدس و ۲۲ بهمن مردم غوغا کردند. در مانور بسیار بزرگ اربعین نیز با حضور ۲۵ میلیون نفری، حرکت باشکوه و عظیمی انجام شد و بسیاری از فعالیت‌های دشمن به خاطر این مانور کور شد.

قاسمی با بیان اینکه حج با حضور ۳ میلیون نفر برگزار می‌شود، گفت: این مانور در تاریخ صدساله بی نظیر بود. در این مانور اتفاقات بسیار مهمی افتاد اما متاسفیم که این قصه در صحبت برخی از آقایان که مسئولیتی باید در این قضیه داشته باشد، نیامد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس گفت: این حرکت عظیم فرهنگی در کشوری رخ داد که ناامن‌ترین کشور جهان است. در این نمایش عظیم کسانی را در نجف دیدیم که کارتن خواب شده‌اند که بسیار متمکن بودند.

وی تاکید کرد: مردم افغانستان نیز در این حرکت و مانور غوغا کردند.

قاسمی در ادامه به شهید رضا چراغی اشاره کرد و بیان داشت: چراغی سال ۶۲ شهید شد و امروز ۳۲ سال از شهادتش می‌گذرد. آوینی و یزدان‌پرست در سال ۷۲ شهید شدند و اکنون ۲۲ سال از شهادتشان می‌گذرد. صیاد نیز در سال ۷۸ به دست منافقین مجاهدین خلق که امروز خانه‌شان دو کوچه پایین‌تر از کاخ سفید است، ترور شد و امروز ۱۶ سال از شهادت وی می‌گذرد.

وی گفت: اینجا قبرستان نیست و این‌ها مرده نیستند. این‌ها نه تنها زنده‌اند بلکه در نزد خدا روزی می‌خورند و ما را یاد می‌کنند.

این فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه از شهید رضا چراغی کم گفته شده و غریب است، ادامه داد: برای عملیات فتح المبینی که امام گفت من دست و بازوی شما را می‌بوسم، چون دوم فروردین است هیچ سالی مراسمی گرفته نمی‌شود. البته در رشت و رودسر مراسمی برگزار شد و قابل تقدیر است.

قاسمی گفت: فرزندان ما ۱۲ سال در مدرسه درس می‌خوانند، اما نه تنها از امام‌مان نمی‌خوانند بلکه از شهدا هم نمی‌خوانند. راجع به شهدا کمتر از ۱۰ صفحه در طول ۱۲ سال آمده است. راجع به انقلاب اسلامی نیز یکی دو درس آمده است. من یکبار این آمار را به صورت مشروح و تخصصی خدمت مقام معظم رهبری عرض کردم.

وی بیان داشت: رضا چراغی یک شیرمرد بود. او جزو اولین کسانی بود که وارد سپاه شد. به مدت کمی نیز در جریان تسخیر لانه جاسوسی بود. بعد از آن نیز به کردستان می‌رود و در پاوه با ناصر کاظمی، محمد بروجردی و احمد متوسلیان آشنا می‌شود. در عملیات آزادسازی مریوان رضا چراغی در کنار احمد متوسلیان بود که در آن عملیات حدود ۱۰۰ پیشمرگ مسلمان و ارتشی‌های عزیز با فرماندهی صیادشیرازی حضور داشتند.

این فرمانده دفاع مقدس خاطرنشان کرد: در اینجا لازم است یادی از رشادت‌های فرماندهان ارتش و امیر دادبین بکنیم که این روزها در بستر بیماری است.

وی افزود: چراغی در اینجا با مسائل جنگی آشنا می‌شود و به گیلانغرب و سرپل ذهاب می‌رود و با سردار حسین الله کرم و ابراهیم هادی آشنا و چند عملیات چریکی انجام می‌دهند.  او دوباره به مریوان برمی‌گردد و در عملیات محمدرسول الله(ص) شرکت می‌کند و خوش می‌درخشد. در عملیات آزادسازی دزلی نیز نقش بسیار مهمی داشت.

قاسمی اظهار داشت: در اواخر سال ۶۰ عملیات مشترکی بین سپاه و ارتش به نام عملیات فتح المبین انجام شد که با موفقیت‌های بسیاری همراه بود. در این عملیات قریب به ۱۵ هزار نفر اسیر گرفته شد و بیش از ۴ هزار کیلومتر مربع زمین آزاد شد. رضا چراغی و محسن وزوایی نقش بسیار مهمی در این عملیات آفریدند.

این فرمانده لشکر ۲۷ محمدرسول الله(ص) گفت: در امتداد این عملیات برای آزادسازی دشت عباس، شهید چراغی جانانه می‌جنگد و در محاصره‌ی تانک‌ها، یک تنه می‌جنگد و در نهایت با عبور از زیر یک تانک خود را به یک جیپ عراقی می‌رساند و خود را از معرکه نجات می‌دهد و چند مجروح را نیز در راه به عقب برمی‌گرداند.

وی با بیان اینکه در مراحل ۴ گانه عملیات بیت المقدس نیز شهید رضا چراغی خوش درخشید، افزود: در یک مرحله مانده به آزادسازی خرمشهر، چراغی از ناحیه پا به شدت مجروح می‌شود. ۲۰ روز پس از آزادسازی خرمشهر به همراه تیمی به سوریه اعزام می‌شود اما با دستور امام بازمی‌گردند. در نهایت برای عملیات رمضان آماده می‌شوند که او معاون حاج همت در این عملیات بود. در عملیات مسلم بن عقیل نیز فرمانده لشکر بود. بعد از آن عملیات، والفجر مقدماتی در فکه آغاز می‌شود که محل معراج آوینی و یزدان پرست است.

وی تاکید کرد: قبل از عملیات والفجر ۱، رضا چراغی ازدواج می‌کند اما حاضر نیست جبهه را با مراسم عروسی‌اش درگیر کند. در این عملیات خود را برای پرواز آماده می‌کند.

قاسمی با بیان اینکه فرمانده‌های ما همواره جلو بودند و به نیروهای خود می‌گفتند بیایید، تصریح کرد: در این عملیات همت رضا را از پشت بی‌سیم صدا می‌زد که یک نفر گوشی بی‌سیم را برمی‌دارد و می‌گوید حاجی، رضا را صدا نزن، او به موقعیت کربلا رفت.

این فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه امروز شهدای مدافع حرم مظلومانه و غریبانه تشییع و تدفین می‌شوند، گفت: شهیدی از افغانستان را دفن کردند که دو هفته بعد گفتند قبرش را باز کنید که سرش را آورده‌ایم. از شهید علی یزدانی نیز چند تکه از بدنش برای‌مان آوردند.

وی با ابراز گلایه از مظلومیت و غربت شیرمردهای هراتی و مزارشریفی، بیان داشت: باید برای شهدای مدافع حرم افغانی مراسم گرفته شود.

قاسمی در پایان با اشاره به جنایت‌های آل سعود، گفت: متاسفانه بعد از رحلت امام خمینی(ره) مطرح کردند که ما و عربستان دو برادر هستیم اما ما با عربستان هیچ‌گونه قرابتی نداریم و به فرموده امام اگر از آمریکا و اسرائیل بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت.

 
منبع: دفاع پرس

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false