×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
سرهنگی، برترین چهره هنر انقلاب در سال ۹۳

مراسم روز هنر انقلاب اسلامی در سالن سوره حوزه هنری انجام شد.

به گزارش "چغادک نیوز"، طی مراسمی که در حوزه هنری که با هدف بزرگداشت روز هنر انقلاب و همزمان با سالگرد شهادت شهید سید مرتضی آوینی برگزار شد چهره های برگزیده هنر انقلاب اسلامی در سالی که گذشت به شرح زیر معرفی شدند: 
 
۱- مرتضی سرهنگی، از بنیانگذاران ادبیات پایداری ایران و ایجاد کننده یک حرکت عظیم، الهام بخش و برانگیزاننده انقلاب اسلامی در زمینه مقاومت و انقلاب اسلامی، ادبیاتی که به تعبیر مقام معظم رهبری کشور را از ادبیات وارداتی بی نیاز کرد به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی شد و نشان هنر انقلاب اسلامی و ۲۲ سکه بهار آزادی و هزینه یک سفر مطالعاتی را دریافت کرد. 
 
۲- مسعود نجابتی، گرافیست، به خاطر بیشترین تأثیر در خلق آثار گرافیکی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سال ۹۳ و ایجاد حرکت جمعی هنری در دفاع از پیامبر اسلام با ایجاد کمپین «رحما بینهم» و «شاق محمد» در فضای مجازی، نشان هنر انقلاب اسلامی و ۵ سکه بهار آزادی را دریافت کرد. 
 
۳- فاضل نظری، شاعر، از رویش های قابل افتخار در ادبیات انقلاب اسلامی که در سال های اخیر آثارش مورد استقبال گسترده مخاطبان و خواص قرار گرفته و به خصوص این که کتاب «ضد» این هنرمند در سال ۹۳ ده بار تجدید چاپ شده بود. نظری در این مراسم نشان هنر انقلاب اسلامی و ۵ سکه بهار ازادی را دریافت کرد. 
 
۴- ابراهیم حاتمی کیا، فیلمساز، به دلیل دارا بودن جایگاه ممتاز در عرصه سینمایی دفاع مقدس و به خاطر  فیلم تحسین شده «چ»، نشان هنر انقلاب اسلامی و ۵ سکه بهار آزادی را دریافت کرد. 
 
۵- نرگس ابیار، نویسنده و فیلمساز، که خالق بیش از ۳۰ کتاب داستانی عمدتا مرتبط با انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده و به خاطر فیلم «شیار ۱۴۳» در سال ۹۳ که با اقبال عمومی نیز مواجه شد نشان هنر انقلاب اسلامی و ۵ سکه بهار آزادی را دریافت کرد.

بر اساس این گزارش در این مراسم که جمعی از هنرمندان و مدیران فرهنگی نهادها و دستگاههای مختلف حضور داشتند محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری گفت: سال گذشته در چنین مجلسی قولی دادم که امروز چهره برجسته هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۳ معرفی شود و این بررسی و معرفی چهره سال بیشتر به این جهت است که ببینیم طی یک سال برای هنر انقلاب چه کرده ایم و خداوند توفیق داد که به قولی که داده ایم عمل کنیم.

رئیس حوزه هنری با بیان این که در ابتدای انتخاب چهره سال هنر انقلاب مسئولان دفاتر حوزه هنری در مرکز و استان ها، هنرمندان فعال در عرصه انقلاب را معرفی کردند، عنوان کرد: بیش از ۶۰ نام را در اختیار ما قرار دادند که این افراد در سال ۹۳ آثار ارزشمندی را در راستای هنر انقلاب اسلامی خلق کرده بودند. از این میان در داوری اولیه تعداد ۴۰ نفر بالا آمدند و از این تعداد نیز در داوری مرحله بعد به یازده نفر رسیدیم و در جلسات بعدی داوری نیز بحث های مفصل تری صورت گرفت و منجر به انتخاب پنج نفر به عنوان نامزد دریافت عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی شد.

وی خاطرنشان کرد: معیارهایمان برای داوری مفصل بودند و نخستین شرطی که برایمان اهمیت داشت این بود که آثار باید گفتمان انقلاب اسلامی را در عرصه هنر انقلاب اسلامی رعایت کرده باشند. همچنین بر آگاهی بخشی، امیدآفرینی، مردمی بودن، حمایت و دفاع از استقلال مملکت و استکبارستیزی و در حوزه اخلاق نیز به کرامت های اخلاقی تأکید داشتیم. نکته ای که خیلی اهمیت داشت بحث جریان سازی و پر مخاطب بودن آثار تولید شده توسط هنرمندان بود، البته نکته دیگر هم به چگونگی نگاه و کشف هنرمند از زیبایی ها و مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بر می گشت.

مومنی افزود: پنج هنرمند از بخش های مختلف هنری هستند، البته از تمام رشته های هنری نامزدی برای دریافت جایزه نداریم، چرا که مهم امتیازاتی بود که اشخاص در رشته های مختلف کسب می کردند. در حوزه سینما ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم «چ» انتخاب شدند. ایشان در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جایگاه بالا و غیر قابل انکاری دارند و در این فیلم نیز به موضوع حساسی پرداخته بود و ضمن پرداخت خوب به شخصیت های برجسته انقلاب اسلامی، در جنگی که در کردستان اتفاق می افتد مرز بین مردم و ضد انقلاب را به درستی روشن کرده بودند و جایگاه رهبری انقلاب اسلامی نیز در حل بحران ها به خوبی نشان داده شده بود و این اثر مورد توجه مردم و خواص قرار گرفت.

وی همچنین گفت: اثر دیگر «شیار ۱۴۳» نرگس آبیار بود. ایشان شخصیتی هستند که در ادبیات داستانی خیلی زحمت کشیده اند و در دومین اثر سینمایی شان نیز به موضوعی پرداخته اند که کمتر به آن توجه شد.

در حوزه هنرهای تجسمی نیز مسعود نجابتی انتخاب شد و ایشان آثار تجسمی، پوستر و آرم های زیبایی خلق کردند و در روزگاری که به ساحت پیامبر اکرم (ص) جسارت شده بود، ایشان با هنرشان دفاع خوبی داشتند.

رئیس حوزه هنری با اشاره به نام فاضل نظری در میان نامزدهای چهره سال هنر انقلاب اسلامی، گفت: کتاب «ضد» فاضل نظری در سال ۹۳، ۱۰ بار تجدید چاپ شد و آثار ایشان نمونه ای از شعر قوام یافته بعد از انقلاب اسلامی است. در روزگای که تیراژ مجموعه شعر یک هزار است، اشعار شاعران انقلاب اسلامی همچون فاضل نظری مورد استقبال قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: مرتضی سرهنگی نیز که از دیگر نامزدهای دریافت عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی است زحمت بسیاری در ادبیات پایداری و مقاومت کشیدند. درباره ایشان در جلسه نکوداشتی که از سوی همکاران و شاگردانشان برگزار خواهد شد، صحبت های زیادی خواهد شد. اما در حال حاضر باید بگویم نقش مرتضی سرهنگی در تالیف کتاب هایی که در دفتر ادبیات مقاومت و پایداری حوزه هنری تولید شده است، کمتر از مولفان نبوده است. در سال گذشته در حوزه ادبیات مقاومت و پایداری پنج کتاب مطرح و پر فروش منتشر شد که در تولید و نگارش هر پنج کتاب ایشان نقش بسزایی داشتند.

مومنی همچنین با اشاره به این که ۱۱۵ نفر از هنرمندان حوزه هنری در سال گذشته در جشنواره های معتبر داخلی و بین المللی موفق به کسب مقام شده اند، گفت: این نعمت بزرگی است و البته در مراسم امروز امکان این نبود که در خدمت هر ۱۱۵ هنرمند باشیم و به همین دلیل تصمیم گرفته شد کسانی که در جشنواره های حوزه هنری و جشنواره های بین المللی مقام کسب کرده اند حذف شوند و در نهایت از ۱۸ نفر در این مراسم تقدیر خواهد شد.

 

منبع: سینما پرس

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false