×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
صالحی: ۸ تن ذخیره اورانیوم ایران، ۳۰۰کیلو می شود

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: افزایش ظرفیت طراحی و ساخت نیروگاه‌های کوچک هسته‌ای را در دستور کار قرار داده‌ایم.

به گزارش "چغادک نیوز"، ، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز پنجشنبه در نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای که با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای و همچنین شهید مرتضی آوینی و شهید صیاد شیرازی، گفت: شایسته در طلیعه سال جدید خورشیدی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نام‌گذاری شده به طور خلاصه و فشرده به رویکرد نوین مدیریت صنعت هسته‌ای کشور همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در دولت تدبیر و امید اشاره کنم.

وی افزود:‌ متاسفانه در طول یک دهه گذشته برخی از صاحبان قدرت در صحنه جهانی در پی آن بودند تا با طرح ادعاهای واهی از طریق تبلیغات گسترده رسانه‌ای در افکار عمومی جهانیان نسبت به اهداف برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشور تشویش و تردید ایجاد کنند که در این میان تاکنون بسیاری از بنگاه‌های سخن‌پراکنی تلاش مذبوحانه‌ای را در وارونه نشان دادن واقعیت به کار بسته‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این نهادها و موسسات اطلاع‌رسانی در پی آن بوده‌اند تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان آغازگر رقابت‌های تسلیحاتی مقصر جلوه داده و کشور را مانعی برای دستیابی به اهداف عدم اشاعه در منطقه معرفی نمایند، گفت: امروز دیگر این حقیقت بر ناظران مستقل و ژرف‌اندیش آشکار شده است که هدف از طرح ادعاهای دروغین علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال فشارهای ظالمانه و غیرقانونی به منظور جلوگیری از حرکت دولت و ملت بزرگ ایران در مسیر رشد و پیشرفت همه‌جانبه بوده است.

صالحی اضافه کرد: به رغم فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرمت تولید، انباشت و استفاده از تسلیحات اتمی، برخی از دشمنان عزت و سربلندی ملت ایران با این بهانه‌ها و تهمت‌های واهی و ناروا به دنبال تضعیف مولفه‌های تشکیل‌دهنده قدرت ملی ما بوده‌اند.

وی گفت: در چنین شرایطی همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم و با راهنمایی‌های ریاست جمهوری تمهیداتی اندیشیده شد تا از رهگذر تعامل سازنده با جهان و همکاری با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از گسترش فضای تنش و تشویش و تعمیق شکاف‌های ایجاد شده ممانعت به عمل آید.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: از این رو براساس چشم‌انداز کلان و فراگیر و در چارچوب راهبرد ترسیم شده از سوی مسئولان والام مقام نظام سازمان انرژی اتمی ایران موظف شد تا ضمن حفظ نشاط و سرزندگی بخش‌های مختلف صنعت هسته‌ای به دیگر همکاران محترم در دولت یازدهم به ویژه دستگاه دیپلماسی کشور نیز برای اجرای تدابیر ریاست محترم جمهوری جهت عملیاتی کردن رویکرد تعامل سازنده با جهان یاری رساند.

صالحی با بیان اینکه اکنون در سایه عنایات الهی و به یمن حمایت‌های بی‌دریغ رهبر فرزانه انقلاب و تلاش‌های صورت گرفته از سوی خدمت‌گذاران میهن عزیز اسلامی در دولت یازدهم زمینه‌ای فراهم آمده تا ضمن بهره‌مندی کشورمان از برکات فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان مروج و مبلغ سازوکار عدم اشاعه تثبیت شود، اظهار داشت: در اینجا جا دارد تا از جدیت و اهتمام ستودنی مذاکره‌کنندگان کشورمان در دفاع از حقوق جمهوری اسلامی ایران اشاره کنم. شاید بتوان گفت که یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات با کشورهای عضو گروه ۱+۵ اصرار این عزیزان بر تامین حداکثری منافع ملی بوده است البته نیز نمی‌توان از ذکر این نکته غفلت کرد که در این فرایند جمهوری اسلامی ایران به عنوان پرچمدار صیانت و حفاظت از حقوق هسته‌ای کشورهای در حال توسعه ایفای نقش می‌کند.

وی گفت: تمام امضاکنندگان معاهده یادشده و کشورهای در حال توسعه بویژه کشورهای منطقه‌ باید رویکرد جمهوری اسلامی ایران را به فال نیک بگیرند و خود را در دستاوردهای ایران اسلامی در این مذاکرات شریک بدانند که بدون تردید همه ما باید قدردان فعالیت‌های صورت گرفته توسط سربازان انقلاب اسلامی در جبهه دیپلماسی باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی نقدها و انتقادهای صورت گرفته را کمک‌دهنده اصلاح روندها و فرایندهای جاری دانست و گفت: اما به نظر می‌رسد هرگونه نقد دلسوزانه باید منصفانه و با عنایت به شرایط و مقتضیات زمان و مکان ارائه شود، مساعی همه مسئولان در دوره‌های مختلف بویژه طی نزدیک به ۲ سال آخر معطوف به منافع ملی ایران و صیانت از مصالح عالی نظام بوده است.

صالحی ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته پس از صدور بیانیه مشترک با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آبان‌ماه سال ۹۲ تلاشی مضاعف برای رفع هرگونه ابهام و ایهام در فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان در دستور کار قرار گرفت. ما همواره بر آن بوده‌ایم تا با شفاف‌سازی پیرامون فعالیت‌های خود پرداخته و به نگرانی‌های ساختگی در این زمینه پاسخ دهیم.

وی گفت: اکنون در سایه تدابیر اتخاذ شده از سوی نظام ضمن پیگیری برنامه جامع تامین انرژی کشور و ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه بهره‌مندی از انرژی صلح‌امیز هسته‌ای از فراگیر شدن دامنه دشمنی با ایران اسلامی در سطح بین‌المللی جلوگیری به عمل آمد.  در این میان سیاست‌های رژیم صهیونیستی در پیشبرد اسلام ستیزی و ایران هراسی در سطح منطقه‌ای و جهانی به صورت چشمگیری تضعیف شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی برهمین اساس خاطرنشان کرد: اگرچه این رژیم به واسطه خبث طینت ذاتی خود از هیچ کوششی برای افزودن بر حجم و دامنه تخاصم با ایران اسلامی فروگذار نکرده و به تلاش‌های مذبوحانه خود در این مسیر ادامه می‌دهد اما در سایر انسجام موجود در میان مسئولان نظام و همچنین هوشیاری دست‌اندرکاران حوزه حفاظت و امنیت در مجموعه صنعت هسته‌ای کشور در دستیابی به اهداف شوم خود ناکام مانده است که نمونه‌ای از اقدامات صورت گرفته در خنثی کردن تلاش آنان جهت ایجاد اختلال در فعالیت‌های این سازمان طی سال گذشته در نمایشگاه مقابله با خرابکاری صنعتی به استحضار مسئولان و ملت عزیز رسید.

صالحی با اشاره به جایگاه فناوری هسته‌ای در تامین انرژی پاک تصریح کردک بدون تردید شتاب‌بخشیدن به رشد اقتصاد جهانی مستلزم تامین منابع مطمئن و پایدار به ویژه در حوزه انرژی است که کارشناسان و سیاستگذاران این حوزه به این واقعیت آگاهی دارند که برق هسته‌ای برخلاف انرژی‌های حاصل از سوخت‌های فسیلی، خورشیدی و بادی در شبکه توزیع هر کشور به عنوان بار پایه از قابلیت اتکا و اطمینان برخوردار بوده و برخلاف انرژی‌های فسیلی همانند انرژی‌های تجدیدپذیر با محیط زیست سازگار است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات و معضلات زیست‌محیطی در سطح جهانی و بویژه در منطقه خاورمیانه برای ما مایه خرسندی است که شاهد توسعه فعالیت‌های حوزه نیروگاهی و بهره‌برداری از این موهبت و فرصت در میان همسایگان و دوستان خود باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: افزایش ظرفیت طراحی و ساخت نیروگاه‌های کوچک در کنار احداث دو نیروگاه هزار مگاواتی در ساخت نیروگاه‌ اتمی بوشهر یکی دیگر از برنامه‌هایی است که از سوی مدیریت سازمان در دستور کار قرار گرفته است.

صالحی یاری رساندن به فرایند تولید آب شیرین در مناطق محروم جهت توسعه فعالیت‌های کشاورزی را از جمله اهداف موردنظر در توسعه فعالیت‌های نیروگاهی علاوه بر تامین نیازهای حوزه انرژی کشور دانست و گفت: تجهیز نیروگاه‌های جدید به تاسیسات شیرین‌سازی آب دریا در متن برنامه‌های میان‌مدت این سازمان قرار دارد. اگرچه دستیابی به اهداف یادشده به شدت نیازمند تلاش همه همکاران و تصمیم‌گیران بزرگوار در مجموعه دولت است.

وی ادامه داد: به رغم تمامی تهدیدها و تحریم‌ها همزمان با مجاهدت تمامی خدمتگذاران کشور در بخش‌های دیگر موضوع بومی‌سازی در دستور کار فرزندان این مرز و بوم در سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی برهمین اساس از ساخت اولین مجتمع سوخت مجازی نیروگاه اتمی بوشهر خبر داد و گفت: همچنین ساخت چند رادیوداروی جدید و سایر دستاوردهایی که در جریان بازدید از نمایشگاه برپا شده به مناسبت مراسم امروز به استحضار رئیس‌جمهور و سروران ارجمند رسید گواهی بر این مدعاست.

صالحی با اشاره به بند ۴ سیاست‌های کلی نظام در حوزه سلامت گفت: این سازمان مصمم است تا در این بخش نسبت به اجرای اقدامات تکمیلی آن اقدام کند.

وی ادامه داد: در عرصه تولید رادیوداروهای موردنیاز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کشور تا حد زیادی به اهداف خود در تنوع‌بخشی محصولات تولیدی دست یافته‌ایم و بر آن هستیم تا ضمن ارتقا سطح کیفی محصولات و استانداردسازی آنها با توجه به معیارهای جهانی حضور موثرتر و مستمر در بازارهای منطقه‌ای و جهانی داشته باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش پایانی از سخنانش گفت: تصمیم داشتم توضیحات دیگری در خصوص مسیر طی شده بویژه طی دو دهه گذشته و چشم‌انداز برنامه‌ها و فعالیت‌های آینده اعلام کنم اما به این نکته توجه کردم که مراسم امروز در حضور شخصیتی برگزار می‌شود که نام و کارنامه ایشان از دهه نخست انقلاب اسلامی با بسیاری از برنامه ها و راهبردهای کلان ایران در عرصه‌های گوناگون به خصوص عرصه هسته‌ای پیوندی ناگسستنی داشته است از این رو رشته کلام را به ریاست محترم جمهوری سپرده تا ما را با بیانات راهگشای خویش مستفیذ کنند.

 اولین مجتمع سوخت مجازی بوشهر طراحی و ساخته شد

همچنین رئیس سازان انرژی اتمی در حاشیه مراسم نهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز از چند دستاورد رادیو دارو رونمایی می‌کنیم، گفت: دستاوردهایی در مورد لیزر داریم که به سرعت در حال پیشرفت هستند و همچنین در حوزه ابزارهای انداز‌ه‌گیری مثل سطح‌سنج‌ها دستاوردهای ارزشمندی داریم.

وی با بیان اینکه دستاوردهای ارزشمندی داریم که می‌تواند در حد سوخت ۲۰ درصد دارای اهمیت باشد، تصریح کرد: اولین مجتمع سوخت بوشهر که قرص‌های سوخت آن سربی است، بهره‌برداری می‌شود اما بقیه جزئیات مجتمع سوخت آن واقعی است. از ابتدا هم می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم که ما می‌توانیم سوخت بوشهر را بسازیم که اولین قدم آن برداشته شد و جای سپاس از دانشمدان هسته‌ای ما را دارد.

صالحی در پاسخ به این سوال که ساخت این مجتمع سوخت چه واکنش‌های بین‌المللی در پی خواهد داشت؟ گفت: ما در ارتباط با ذخایر اورانیوم، ۸ تن ذخیره داریم که طبق تفاهم لوزان باید آن را به ۳۰۰ کیلو کاهش دهیم بنابراین یکی از راه‌های تبدیل کردن اورانیوم، ساخت قرص سخت است.

 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false