×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
false
true
دست برخی دانشگاه ها تا آرنج در جیب دانشجوست/علم و فرهنگ مظلوم تر از همیشه

با افزایش بی رویه انواع دانشگاه ها و ظرفیت آنها کیفیت آموزشی از بسیاری از دانشگاه ها رخت بربسته و جای خود را به یک رابطه مالی داده است و کیفیت در بعضی از دانشگاه ها بیشتر به یک شوخی می ماند .

به گزارش "چغادک نیوز"، به نقل از دانشجو نیوز :آمدن به دانشگاه آرزوی بسیاری از نوجوانان و دانش آموزان دبیرستانی بود و برای برخی از دانش آموزان کابوس و گاهی رویایی بود که شاید برخی اوقات با فکر کردن به آن به خواب می رفتند. ولی رفته رفته با افزایش قارچ مانند دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مانند دانشگاه پیام نور، آزاد، شبانه، غیرانتفاعی و … این کابوس بیشتر به یک بازی تبدیل شد و امروز ضرب المثل "مکه نشد مدینه" جای ضرب المثل نابرده رنج گنج میسر نمی شود را گرفته و آن آرزوهای دست نیافتنی به راحتی ممکن شده است و هر کسی که اراده کند در سن ۱۸ سالگی خود را پشت میزهای دانشگاه می بیند.

با افزایش بی رویه دانشگاه ها و نیز افزایش بیش از حد ظرفیت آنها کیفیت آموزشی از بسیاری از دانشگاه ها رخت بربسته و جای خود را به یک رابطه مالی داده است و با مشاهده روند آموزشی برخی از دانشگاه ها به راحتی می توان دریافت که کیفیت در بعضی از دانشگاه ها بیشتر به یک شوخی می ماند و با قاطعیت می توان گفت که کیفیت به زیر صفر رسیده است.

امروزه متاسفانه انگیزه بسیاری از مردم از رفتن به دانشگاه ارتقاء رتبه علمی نیست و تنها برای گرفتن مدرک و ارتقای حقوق چشم به دانشگاه باز می کنند.

در این میان اسفناک تر این است بسیاری از این دانشگاه های جدید که وابسته به دانشگاه های دولتی هم هستند فقط پولی هستند و به دانشجو به عنوان یک منبع مالی نگاه می کنند و باعث شده است مرگ کیفیت را به وفور در این دانشگاه ها شاهد باشیم و جنگ بر سر جذب دانشجوی باشد. مظلوم، دانشجویانی هستند که به امید کسب علم پا به این دانشگاه ها گذاشته اند.

تبلیغات گسترده برخی از دانشگاه ها از کاه کوه می سازد و بسیاری از جوانان فریب تبلیغات کاذب این دانشگاه ها را می خورند و وقتی متوجه می شوند که راه برگشتی ندارند و یا اگر دارند دست دانشگاه تا مفرغ در جیب آنها فرو رفته است.

یکی از دانشگاه هایی که در چند سال اخیر در حال رشد بی سابقه است و تقریبا در همه شهرها یافت می شود و در کنار دانشگاه های پیام نور و آزاد قد علم کرده اند دانشگاه های غیر انتفاعی هستند که در استان بوشهر نیز حدود ۳۰ درصد از دانشجویان را به خود جذب کرده است.

موسسان این دانشگاه ها بیشتر افراد با نفوذ در ادارات و نزدیکان مقامات دولتی و یا برخی از اساتید دیگر دانشگاه های استان می باشند که از شرایط سخت قبولی در کنکور و لحاظ شدن سوابق تحصیلی دانش آموزان استفاده کرده و اقدام به جذب دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی می کنند.

دانشگاه های غیرانتفاعی استان بوشهر با مشکلات علمی، آموزشی و فرهنگی عدیده ای مواجه هستند و متاسفانه هیچ بازرسی ای از وضعیت اسف بار برخی از این دانشگاه ها صورت نمی گیرد و مرجعی برای رسیدگی به این وضعیت هنوز به وجود نیامده است و یا اگر به وجود آمده هنوز به صورت فعال در هیچ کدام از دانشگاه های استان حضور نیافته اند.

این دانشگاه ها بیشتر در ساختمان های اجاره ای راه اندازی شده اند و از لحاظ ساختمان و محیط علمی، سطح آنها از بسیاری از مدارس شهر نیز پایین تر است و تنها تابلوی دانشگاه را دارند و تعداد دانشجویان برخی از این دانشگاه ها به ۵۰۰ نفر هم نمی رسد.

به لحاظ علمی نیز بسیاری از این دانشگاه ها دوچار ضعف شدید هستند و نسبت به حضور اعضای هیئت علمی در رشته های مختلف وضع اسفناک تر از تصور مخاطبان عزیز می باشد. این دانشگاه ها جای خالی اساتید دکتری و اعضای هیئت علمی را با اساتید مدعو و حق التدریسی پر کرده اند و تدریس برخی از آنها دانشجویان را به یاد دوران قبل تر از دبیرستان می اندازد و این شیوه تدریس باعث شده است که ما در این دانشگاه ها شاهد تولیدات و اختراعات علمی در شان یک دانشگاه نباشیم.

تاسف بارترین و مغفول مانده ترین حوزه در این دانشگاه ها حوزه مظلوم فرهنگ است که بهتر است بگوییم هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد و برخی از این دانشگاه ها به مکان هایی تبدیل شده اند که اولویتی برای فرهنگ در آنها در نظر گرفته نشده است. وضعیت آرایش برخی پسران و پوشش دختران به حدی زننده است که می توان دانشگاه را به نمایشگاه مد و لباس غربی تشبیه کرد و در این بین سکوت مسئولین دانشگاه و مسئولین استان هم تعجب برانگیز و هم مهر تاییدی است بر بی دغدغگی آنها و پولی بودن این دانشگاه ها.

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false