اقدام خفت‌بار وزیر اطلاع رسانی لبنان | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
اقدام خفت‌بار وزیر اطلاع رسانی لبنان

وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در اقدامی عجیب و خفت‌بار به علت پخش سخنرانی دبیرکل حزب‌الله لبنان از تلویزیون رسمی این کشور از سفیر عربستان عذرخواهی کرده و وعده داد که عاملان این اقدام مجازات می‌شوند و چنین اقداماتی دیگر تکرار نخواهد شد.

به گزارش "چغادک نیوز"، روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی نوشت که عربستان سعودی از هیچ تلاش یا هزینه‌کرد یا تهدید و تحریکی بر ضد رسانه‌های جمعی عربی و بین ‌المللی جهت مسکوت نگه داشتن آن‌ها نسبت به قتل و کشتار مردم یمن و ویران کردن شهرهای آن فروگذار نمی‌کند. در این راستا مقامات آل سعود تلاش دارند تا تمامی صداهایی که نسبت به تجاوز آن‌ها به یمن اعتراض می‌کنند را در نطفه خفه کنند.

عربستان سعودی از مدتی پیش هزینه سنگینی را بر تمامی رسانه‌های آزاد و مستقل با استفاده از دلارهای نفتی خود از موریتانی گرفته تا تونس و الجزایر و مصر و لبنان دنبال می‌کند تا آن‌ها را نسبت به جنایت‌های انجام شده در یمن ساکت نگه دارد. مقامات سرکوبگر آل سعود وقتی که کیف های دلار در این راه موفق عمل نکرد، تهدید بی‌سابقه و بی‌ حد و مرز را در پیش می‌گیرند و اهانت‌ و تحریک و تهدید را در دستور کار قرار می‌دهند.حملات اینترنتی اخیر به سایت روزنامه لبنانی الاخبار بهترین مثال در این زمینه است.

مشکل تازه‌ای که این روزها برای رهبران سرکوبگر آل سعود به وجود آمد، پخش سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌ الله لبنان با شبکه الاخباریه سوریه در تلویزیون رسمی لبنان است که خشم علی عواض العسیری سفیر عربستان در لبنان را برانگیخته است.

پخش مواضع سیاسی سید حسن نصرالله که تلویزیون لبنان تنها پخش ‌کننده آن بود، باعث شد سفیر عربستان دنیا را در برابر چشمان رمزی جریح وزیر اطلاع ‌رسانی لبنان تیره و تار کند. در همین راستا سایت رسمی حزب نیروهای لبنانی به رهبری سمیر جعجع اقدامات تحریک ‌آمیز علیه تلویزیون لبنان را در دستور کار قرار داده است.

در همین راستا خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) گزارش داد که وزیر اطلاع‌رسانی لبنان نسبت به پخش مصاحبه سید حسن نصر الله از عربستان سعودی عذرخواهی کرده است. این در حالی است که دبیر کل حزب‌ الله لبنان بخشی از روند سیاسی لبنان به شمار می‌رود و در پایین ‌ترین ارزیابی‌ها نقش وی در لبنان فراتر از نقش سمیر جعجع است که تلویزیون لبنان به صورت عادی و دوره ای سخنرانی‌های متعدد وی را بعد از تعلیق هر نشست پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور پخش می‌کند.

خبرگزاری واس افزوده ‌است که وزیر اطلاع‌ رسانی لبنان علاوه‌ بر عذرخواهی وعده داده که تحقیقات داخلی برای مؤاخذه مسئولین این اقدام و جلوگیری از تکرار چنین مسائلی را در دستور کار قرار دهد.

وزیر اطلاع‌ رسانی لبنان در گفت ‌و گو با الاخبار بدون تکذیب این خبر گفت که دوشنبه شب به علت کثرت تماس‌ها و مراجعات در پی پخش مصاحبه سید حسن نصر الله از تلویزیون لبنان نتوانسته بخوابد.

وی همچنین در کنفرانس مطبوعاتی خود با وجود این که ادعاهای قبلی در مورد آزادی‌های سیاسی و رسانه‌ ای در لبنان را تکرار کرد، عذرخواهی از العسیری را براساس "شرایط خاص " و بعد از "اشتباه تلویزیون لبنان در پخش مصاحبه از شبکه الاخباریه سوریه" خواند و گفت که اگر این مصاحبه به نقل از یک شبکه لبنانی مانند المنار پخش می‌شد، مشکلی نبود، اما مشکل اینجا بود که این مصاحبه از شبکه الاخباریه سوریه پخش شد.

وزیر همچنین گفت: عربستان سعودی از ما حمایت مالی می‌کند و ما لبنانی‌هایی داریم که در کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی می‌کنند، ما نمی‌توانیم در شرایط کنونی عربستان سعودی را برنجانیم و باعث افزایش تشنج شویم.

تنگ‌نظری عربستان سعودی نسبت به پخش این مصاحبه در حالی است که صائب دیاب مدیر این شبکه تلویزیونی از عناصر نزدیک به جریان ۱۴ مارس به شمار می ‌رود و در سال‌های اخیر جانبداری ویژه از این گروه و سیاست‌های آن داشته است، البته این شبکه تلویزیونی در ۲ ماه اخیر سعی کرده سیاست‌های متوازن تری در پیش بگیرد، اما با این وجود پخش مراسم و کنفرانس‌های مطبوعاتی ۱۴ مارس از مهم‌ترین برنامه‌های این شبکه به شمار می‌ رود.

محمد عفیف مسئول روابط عمومی حزب‌ الله لبنان از بزرگ‌ نمایی موجود در این زمینه ابراز شگفتی و در تماس با روزنامه الاخبار لبنان گفت که تلویزیون لبنان متعلق به همه لبنانی‌ها است و باید متوازن عمل کند. پخش یک مصاحبه بخش کوچکی از روند تحقق توازن به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد که با طلال المقدسی مدیرکل این شبکه تلویزیونی دیدار کرده و نسبت به پوشش جانبدارانه این شبکه با او صحبت کرده است. عفیف گفت: لیست بلند بالایی از پوشش‌های غیر متوازن حوادث لبنان را به وی تحویل دادیم و از او خواستیم تا تلویزیون عدالت را رعایت نماید. این اتفاق بسیار قبل از مصاحبه دبیر کل حزب‌الله با تلویزیون سوریه و حتی قبل از تجاوز به یمن صورت گرفت.

مسئول روابط عمومی حزب‌ الله لبنان ابراز داشت که خشم سعودی‌ها از همه انتقادهایی است که در هر نقطه از جهان جنایت‌های آن‌ها در تجاوز به یمن را رسوا می‌کند، این موضوع مربوط به شبکه الاخباریه سوریه و یا حتی اصل پخش مصاحبه دبیر کل حزب الله نیست، بلکه اساساً به علت مطالبی است که در مورد عربستان سعودی بیان شد.

چند روز پیش نیز علی عواض العسیری سفیر عربستان در لبنان در مصاحبه با روزنامه عربستانی الوطن مدعی شد: روزنامه الاخبار لبنان مجدداً دروغ‌ها و اتهام‌زنی‌های خود علیه عربستان و مقامات آن را از سر گرفته و زمان آن رسیده است که این روزنامه سر جایش نشانده شود.

تعدادی از اصحاب رسانه لبنان در پی این اظهارات مداخله جویانه، با تجمع مقابل ساختمان روزنامه الاخبار ، تهدید سفیر عربستان سعودی به این روزنامه را محکوم کردند .

غسان جواد کارشناس سیاسی در این رابطه گفت : ما اینجا تجمع کرده ایم تا از آزادی مطبوعات و رسانه های لبنانی دفاع کنیم .تهدید سفیر عربستان سعودی علیه روزنامه الاخبار لبنان ، تهدید آزادی در لبنان است.

همچنین طارق عجی روزنامه نگار و نویسنده لبنانی گفت: دلیل تهدید روزنامه و خبرنگاران روزنامه الاخبار توسط سفیر عربستان این است که روزنامه الاخبار از مقاومت حمایت می کند.

ابراهیم امین مدیر مسئول روزنامه الاخبار ضمن محکوم کردن تهدید سفیر سعودی گفت :حق مسلم یک رسانه است که نسبت به حملات وحشیانه عربستان به یمن اطلاع رسانی کند ، حکومت آل سعود مسئول جنایات در یمن است .

در واکنش به این اظهاراتِ این مقامِ عربستانی ، محمد عفیف ، مسوول روابط رسانه‌ای در حزب‌الله این اظهارات العسیری را محکوم کرد و گفت: سخنان العسیری تهدیدی آشکار و مستقیم علیه این روزنامه و کارمندان آن و تجاوزی مستقیم به کرامت و آزادی مطبوعات در لبنان است و همچنین مداخله‌ای غیرقابل قبول در امور داخلی لبنان است.
 
منبع: تسنیم

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false