خطر ابتلا به دیابت با تماشای طولانی تلویزیون | پایگاه خبری تحلیلی چغادک نیوز
×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳  
false
true
خطر ابتلا به دیابت با تماشای طولانی تلویزیون

اگر شما مستعد به پیشرفت دیابت هستید، ممکن است نشستن طولانی مدت در مقابل تلویزیون یکی از بدترین موارد برای سلامت شما باشد.

به گزارش "چغادک نیوز"، افراد مبتلا به علائم بیماری پیش دیابتی، با صرف هر یک ساعت اضافی در مقابل تلویزیون در هر روز ریسک پیشرفت دیابت نوع ۲ را در خود تا ۳.۴ درصد افزایش می دهند.

این مطالعه جدید مبتنی بر داده های به دست آمده از شرکت کنندگان حاضر در برنامه پیشگیری دیابت بود که بیش از ۳۲۰۰ نفر فرد بزرگسال دارای اضافه وزن در آمریکا بین سال های ۱۹۹۶ و ۱۹۹۹ در آن حضور داشتند. هدف مطالعه به تاخیر انداختن یا پیشگیری از دیابت نوع ۲ در بیماران با ریسک بالا بود، که یا از طریق داروهای مخصوص دیابت موسوم به «متفورمین» یا از طریق تغییر در سبک زندگی انجام شد.

در این مطالعه تغذیه سالم و داشتن فعالیت فیزیکی به عنوان موفق ترین شیوه به اثبات رسید، بطوریکه ۵۸ درصد کاهش در روند پیشرفت دیابت در مقایسه با عدم برخورداری از هریک از شرایط فوق را به همراه داشت. در مقابل، داروی متفورمین فقط ۳۱ درصد موجب کاهش روند پیشرفت دیابت شد.

به گفته «بانی راکت واگنر»، مدیر ارزیابی فعالیت فیزیکی این تحقیق در دانشگاه پیترزبورگ، از آنجائیکه اثبات شده فعالیت فیزیکی موجب ممانعت از ابتلا به دیابت می شود، محققان تصمیم گرفتند به بررسی این موضوع بپردازند که ایا نشستن برای یک مدت طولانی هم می تواند ریسک ابتلا به دیابت را افزایش دهد یا نه.

«واگنر» در ادامه تشریح می کند که تحقیق قبلی نشان داده است که نشستن طولانی مدت بدون حرکت تاثیرات منفی بر متابولیسم بدن دارد.

قبل از مطالعه تمامی شرکت کنندگان در برنامه پیشگیری از دیابت همگی مدت زمان مشابهی را صرف تماشای تلویزیون می کردند و به طور میانگین روزی ۱۴۰ دقیقه مقابل تلویزیون می نشستند.

افراد در این مطالعه به سه گروه تقسیم شدند: افراد شرکت کننده در تغییرات سبک زندگی که مدت زمان تماشای تلویزیون را به ۲۲ دقیقه در روز در طول مدت مطالعه کاهش دادند. در مقابل، افرادی که داروی متفورمین مصرف می کردند مدت زمان تماشای تلویزیون را تا ۳ دقیقه در روز کاهش دادند و افرادی که از هیچ شیوه ایی پیروی نمی کردند در روز فقط ۸ دقیقه تلویزیون تماشا می کردند.

سپس محققین تاثیر نشستن و عدم تحرک را در طول زمان بر روی میزان ابتلا به دیابت مورد بررسی قرار دادند. برای شرکت کنندگان در تمام سه گروه، ریسک پیشرفت دیابت به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون تا حدود ۳.۴ درصد افزایش می یافت.

به گفته «دیوید ماررو»، رئیس مطالعات انجمن دیابت آمریکا، نشستن طولانی مدت علاوه بر تاثیر بر متابولیسم موجب ترغیب به خوردن بیش از حد هم می شود.

البته به گفته این محققان، همه افراد در معرض چنین ریسکی نیستند، بلکه افراد دارای اضافه وزن و نشانه های پیش دیابت از ریسک بیشتری برخوردارند.

 
منبع: مهر

 

false
true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


false